SFF: The necessary death of Charlie Countryman – Recension
Inlägg av Christian Eklöw den 7 november 2013 iRecensioner Stockholm Filmfestival 2013
På order av sin avlidna mammas spöke reser Charlie till Bukarest utan planer, där ödet leder honom till den mystiska rumänska skönheten Gabi. Det tar inte lång tid innan Charlie dras in i en värld av organiserad brottslighet.
Svenska regissören Fredrik Bond har vunnit en hel drös priser för sina reklamfilmer och nu är det alltså dags för hans första långfilm. The necessary death of Charlie Countryman är ingenting man inte har sett förut. Det doftar mitten av nittiotalet om både historien och karaktärerna och tyvärr så har det gjorts väldigt mycket bättre tidigare.
Förutom inledningen, som visar vad som ska hända i slutet av filmen (kan inte komma på en enda film som har tjänat på detta grepp), så börjar det ganska bra. Charlie (Shia LaBeouf) följer med sin pappa till sjukhuset där de stänger av de livsuppehållande maskinerna och han ser bokstavligen talat sin mammas själ lämna kroppen.
Det som gör att jag får ganska stora förhoppningar redan här är att det skapas väldigt fina känslor så tidigt i filmen utan att jag har en aning om vilka dessa personer är. Tyvärr så fortsätter det så scen efter scen genom hela filmen och då menar jag inte känslorna utan karaktärerna blir tommare och tommare desto fler de blir. Jag har ingen aning om varför en enda karaktär känner som de gör eller varför de handlar som de gör och det skapar en total likgiltighet inför hela historien. Det blir helt enkelt långtråkigt och klyschigt. Jag vet inte ifall det är manuset av Matt Drake eller Fredrik Bonds regi som totalt struntar i karaktärernas drivkrafter och varför de gör som de gör men jag chansar på Drakes manus eftersom det senaste han gjorde var spektaklet Project X.
Visuellt hade jag också hoppats på lite mer från en så framgångsrik reklamfilmsregissör som Bond. Det finns några nattscener på Bukarests gator som är riktigt snygga men annars är det en ganska ordinär upplevelse. Inget fel i det om man har en bra historia att berätta men här lyser tyvärr den med sin frånvaro.
Den enda behållningen jag får av The necessary death of Charlie Countryman är musiken. Den räddar en del scener och får mig och känna saker där jag egentligen inte borde. Tack för det och bättre lycka nästa gång.
Här hittar ni visningarna på Stockholms Filmfestival

Senaste Kommentarer
Ingrid Forsberg on Vår tid är nu – En första titt
Nej, det är så klart inte lätt att efterlikna utomhusmiljöer, och jag vet ju också att det här med inspelningsplatser...Ingrid Forsberg on Läsarnas Årslista 2017
Det har du så klart helt rätt i! Det är ändrat nu :)Olof on Läsarnas Årslista 2017
Även om jag (som en av ganska få) inte föll för serien, tycker jag nog att dess namn förtjänar att...Embla on Det bästa från Britannien – Liar
Ja, gud vad snurrigt, du har såklart rätt. Får rätta till det även om det såklart inte har så stor...Fjalar on Vår tid är nu – En första titt
Förutom det ovansagda,som jag mer eller mindre delar helt, så kanske man bör tänka att utomhusmiljöer, entrëer och fasader inte...