SFF: Jimi: All Is by My Side – Recension

Inlägg av Emil Viksell den 6 november 2013 i

Recensioner Stockholm Filmfestival 2013

Stockholms filmfestival 1 Jimi

Det är ju lite så där vanskligt med biopics. Tittandet och diskussionen kring sådana filmer brukar ofta beröra aspekter som inte riktigt är aktuella när det kommer till ”vanliga” filmer. Exempelvis hur väl berättelsen stämmer överens med vad som verkligen hände. Och hur porträttlik skådisen är den verkliga förebilden. På sätt liknar det diskussionerna som uppstår när filmer bygger på (välkända) böcker. Parametrar som egentligen inte har med film att göra tränger sig in och vrider perspektivet bort från en relevant diskussion kring filmformens hantverk och dess specifika villkor, in i petitesser.

Det sägs att det amerikanska skådespeleriet är väldigt upptaget vid det här med att efterlikna och härma. Förmågan att kunna gestalta en verklig förebild så korrekt som möjligt premieras. Detta är ju ett ädelt och svårbemästrat hantverk, men samtidigt också, i min mening, skådespeleri i dess mest triviala bemärkelse.

I förstone tycker jag att André Benjamin – mest känd som André 3000, den ena halvan av gruppen Outkast – spelar över i rollen som Jimi Hendrix. Men Hendrix framstod ju själv som överspelad med sin pundiga uppsyn och slappa sätt att föra sig. Antagligen var det lika delar personlighet, 60-tals-manér och faktisk droganvändning som bidrog till Hendrix stil. Trots det är det en ganska platt återgivning. Jag betraktar helt enkelt en André Benjamin som spelar Jimi Hendrix. Jag betraktar inte Jimi Hendrix.

Det är inte helt lätt att på film blåsa liv i de där välkända människorna. Köttet och blodet brukar finnas där, men själen saknas. Ofta blir det bäst när skådespelaren eller skådespelerskan slänger in en del av sig själv, eller sin filmpersonlighet, i ekvationen. André tar sig dock vartefter, blir en bättre Hendrix. Steg för steg blåses liv in i både huvudkaraktären och filmen som helhet.

Jimi 1

Fokus för Jimi: All Is by My Side ligger på det året då Jimi Hendrix spelade in debutalbumet Are You Experienced? Vi får följa Hendrix resa från okänd och harvande gitarrist, på The Cheetah Club i New York, till London med hjälp av Linda Keith (Imogen Poots). Hon sätter honom också i kontakt med gamle The Animals-basisten Chas Chandler (Andrew Buckley), som blir hans manager. Vad vi inte får se, vilket är uppfriskande, är en rockstjärnas resa från det lilla livet till det luxuösa, vidare till nedgång. Eftersom berättelsen är centrerad kring början av Hendrix karriär slipper vi den stereotypiska rockberättelsen.

Personligen har jag ingenting för groovy sväng och gitarronani. Det ska ju inte heller spela någon roll, ett skickligt hantverk ska kunna tilltala i princip vem som helst. Tänker exempelvis på en sådan film som The King of Kong, en dokumentär som behandlar rekordjakten i arkadspelet Donkey Kong – en affär som egentligen bara borde engagera en extremt smal krets av initierade.

Trots att det tar sig så fastnar jag aldrig riktigt i och för John Ridleys regidebut. Samme John Ridley som skrivit manus till festivalaktuella 12 Years a Slave. Jag engagerar mig liksom aldrig i Hendrix öde, det bara maler på i stilla lunk, utan att gripa tag. Det är något som saknas, någonting som inte riktigt går att sätta fingret på. Och är verkligen montagetekniken det enda sättet att fånga 60-talets ”peace, love and understanding”-anda? Man får dock en ganska bra bild av vem Hendrix var: en politiskt döv och stum artist som mest bara ville flumma runt i något slags kärlekstillvaro. Så pass kärleksfull att han misshandlar flickvännen Kathy Etchingham (Hayley Atwell). Sedan är vissa av inslagen lite småroliga, då mer på något slags meta-nivå, som när Hendrix spelar brallorna av Eric Clapton – finns det någon som någonsin gillat Clapton? Eller när Keith Richards (Ashley Charles), Linda Keiths ex-pojkvän, uttrycker sin oro för Lindas far över att hon ränner runt med Hendrix i New York och gör droger.

Okej rulle.