SFF: Mud – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 10 november 2013 i

Recensioner Stockholm Filmfestival 2013

mud

För att mota bort beslutsångesten valde jag att gå på filmfestivalens överraskningsfilm, där man helt enkelt inte får veta vilken film det är förrän man väl sitter på plats i salongen. Den enda info som festivalen gått ut med i förväg var att den ”kommer från en kritikerhyllad amerikansk regissör och har två stora filmstjärnor i huvudrollerna. Den har även uppmärksammats i Cannes”. Och det visade sig vara Mud, av Jeff Nichols som senast gjorde Take Shelter (med Michael Shannon i huvudrollen, som även finns med i en liten roll här), och med en riktigt brunbränd Matthew McConaughey i huvudrollen. Den andra nämnda filmstjärnan är Reese Witherspoon, men jag skulle inte kalla hennes roll en huvudroll – även om hon har stor betydelse för själva handlingen.

Även om det är Matthew McConaughey som har titelrollen, så är det egentligen lika mycket den fjortonårige Ellis (Tye Sheridan) som är huvudperson här. Han och hans bästa vän Neckbone (vilket, precis som Mud påpekar i filmen, är ett fantastiskt smeknamn) bor i Arkansas, längs med floden Mississippi. De bor i husbåtar, och hjälper sin pappa respektive farbror i deras jobb att fiska och samla pärlor från floden.

mud

Efter en storm har en båt fastnat högt uppe i ett träd ute på en ö i floden, och pojkarna ser det som ett fantastiskt fynd. Men, det visar sig att någon redan lagt beslag på båten. Denne någon är Mud, en sliten brunbränd man som säger att han måste hålla sig undan och vänta på sin flickvän Juniper (Reese Witherspoon) där ute på ön. Och skulle pojkarna kunna hjälpa honom, så kan de få båten sen?

Fram träder en historia som till stora delar är en slags thriller (vem är Mud egentligen? Vad har han gjort, och vilka är det som är ute efter honom?), men som mest ändå handlar om vänskap, kärlek och lojalitet. Trots den ruffiga miljön och de lite hårda karaktärerna, så finns det otroligt mycket varma relationer i den här filmen, och framför allt imponerar Tye Sheridan i rollen som fjortonårige Ellis. Det är inte bara äventyret som lockar honom att hjälpa Mud, utan också det faktum att Mud verkligen älskar Juniper så starkt, och för Ellis är det verkligen något att kämpa för.  Han, som själv befinner sig i gränslandet mellan barn och vuxen, att vara tuff och sårbar, vill tro på den äkta kärleken som ska hålla för evigt. Samtidigt som hans tillvaro skakar, när föräldrarnas förhållande knakar i fogarna och framtiden i husbåten vid floden är hotad.

mud2.

Ett av de starkaste intrycken från Mud är annars att Matthew McConaughey är jävligt bra. Senast jag såg honom var han också i södern, i ett träskigt landskap, i den mycket skitigare och råare Paper Boy. Inte mycket gemensamt mellan dessa filmer för övrigt, men även där var McConaughey jäkligt bra. Han känns som en skådis som tidigare bara funnits i mitt medvetande, inte gjort mycket väsen av sig, gjort en annan typ av roller, för att nu helt plötsligt träda fram som riktigt intressant.

Skådespeleriet är bra över lag, och även om det tog ett tag innan jag kom in i filmen – och inte riktigt gillade slutet – så tycker jag att Mud är mycket sevärd. Spännande, fin och lite sorglig.

Mud har biopremiär den 15 november