Senaste Kommentarer

  • Johan Anderson on Dr Who – Alla tiders doktor

    Jag är ju lite rädd för att det med en stor dos nostalgi som jag kommer ihåg den, jag har...
    Posted 21 juli, 2017
  • Simon on Vi drevar på.

    Inte så konstigt att folk tycker till om någons tröja eller smink i det sammanhanget, det utesluter inte att man...
    Posted 21 juli, 2017
  • Lindman1 on Apornas Planet: Striden – Den grandiosa finalen

    Tack Petter! Det var mycket roligt att höra, det gjorde helt klart min dag. Jag suger åt mig berömmet likt...
    Posted 20 juli, 2017
  • Petter Stjernstedt on Apornas Planet: Striden – Den grandiosa finalen

    Hej, måste bara säga att du skriver mkt bra! Beskrivande, metaforiskt, inlevelsefullt. Vi skribenter (Kulturbloggen) måste stötta varandra. Och håller...
    Posted 19 juli, 2017
  • Therese Wåtz on Dr Who – Alla tiders doktor

    Ja, han är onekligen väldigt populär (med rätta). Jag ska ta en till titt på Baker, för han har fått...
    Posted 19 juli, 2017

Top Commenters

15 fantastiska musikögonblick i SKAM

Inlägg av Ingrid Forsberg den 5 juli 2017 i

TV

skamNY

Jag skrev det här inlägget första gången i januari, efter att jag sett säsong 3, men nu efter säsong 4 är det såklart dags att uppdatera med fler fantastiska musikögonblick.

Nu är Skam slut, för alltid (om man nu inte ska tro på de hoppfulla som läser in små hintar om att det kommer komma tillbaka på något sätt, någon gång. Jag pendlar lite där, kan jag säga). Så himla frustrerande, för det var ju så perfekt upplagt för att vi skulle få följa karaktärerna i sex säsonger genom hela gymnasiet, och det fanns så många karaktärer jag hade velat se som huvudperson. Visst brukar jag kunna få lite separationsångest när en älskad tv-serie tar slut och man inte får hänga med karaktärerna längre, men det här är ju på en helt egen nivå. För att citera Even: det tar desp til ett nytt nivå!

Men, det här inlägget ska ju handla om musiken. För Skam är en serie helt proppad med grym musik som tillsammans med den skickliga klippningen verkligen lyfter scenerna. Musikläggningen känns extremt medveten och genomtänkt, jag fattar inte hur seriens skapare Julie Andem fått ihop allt. Det är hon som har skrivit och regisserat alla avsnitt, och om jag förstod seriens producent rätt (när hon höll en föreläsning i Stockholm tidigare i våras) så är det även Julie Andem som har valt den mesta av musiken. Ju mer jag har kollat igenom scener för att göra den här listan, ju mer har jag insett hur ofta texterna passar sjukt bra in i scenerna. Ingenting verkar vara lämnat till slumpen, och det är en av sakerna jag älskar så mycket med Skam. Det finns så mycket mer att upptäcka förutom det man hör och ser vid första anblicken!

Det finns egentligen hur många fantastiska musikögonblick som helst att välja ut, det är svårt att hejda sig. Men här kommer 15 av de bästa, enligt mig. Listan innehåller helt garanterat jättemånga spoilers.

 

Säsong 1, avsnitt 4: Tjejgänget ska på fest.
Dick in the air 
– Peaches

Eva har lyckats fixa en inbjudan till fest hos Penetrators-killarna, och tjejerna har skaffat alko. Tjejgänget går i slowmotion till Peaches Dick in the air, och de bara äger villagatan de går på. Det är här tjejgänget blir den där gjengen-alliansen vi alla nu älskar, och scenen (både bild och musik) har blivit som en symbol för hela serien.

 

Säsong 3, avsnitt 3: Förfesten med neontema.
Call your girlfriend Sultan & Ned remix – Robyn

Det här är ett fantastiskt musikögonblick på så många sätt. Det är neon, det är slowmo, det är Isak och Even som dansar och hånglar med varsin tjej, men inte kan låta bli att se på varandra. Det är en fet remix av låten, och Robyn som sjunger precis det som Isak kanske vill säga till Even i den stunden: Call your girlfriend, It’s time you had the talk. Give your reasons, say it’s not her fault. But you just met somebody new.

 

Säsong 4, avsnitt 4. Sana och Yousef spelar basket.
Gunerius – Amanda Delara

Sana tar med Noora till Grønland, en mångkulturell stadsdel precis öst om centrala Oslo. Där ligger det slitna köpcentrumet Gunerius som gett namn till Karpe Diems låt som spelas kort i klippets inledning. Texten handlar bland annat om skillnaderna mellan Oslos öst och västkant, en skillnad som märks väl så tydligt i skillnaden mellan Grønland och det vita, välbärgade Frogner på Västkanten, där Sana bor och har vuxit upp (och där Hartvig Nissens skola ligger). Där hon sticker ut från mängden och blev mobbad i grundskolan.

När Sana och Yousef senare i klippet spelar basket och hänger och pratar, bland annat om religion och tro, spelas Amanda Delaras fantastiskt fina version av Karpe Diems låt där hon skrivit om texten, och det är väldigt lätt att tänka att den passar Sanas perspektiv perfekt: Men hvis du, går til angrep, gjør et bra trekk kan du bli dronning. Få som vet at en liten jente med troen hun kan bli stor, hun kan bli stor, og sitte på tronen.

 

Säsong 2, avsnitt 1: Noora avbryter Eskild i en avsugning.
Circle of Life – Elton John

skam circle of life

Det här är första gången vi blir introducerade för Nooras kollektiv-kompis Eskild . När hon öppnar hans dörr för att fråga om det är han som har käkat upp hennes pasta, och avbryter mitt i att han är på väg att få sig en avsugning till de öronbedövande tonerna av Elton John. Och inte vilken låt som helst heller, utan Circle of life. Oh, the joy of jätterolig kombination av scen och musik.

 

Säsong 3, avsnitt 3: Even och Isak cyklar från Halloween-förfesten.
Head over heels – Tears for fears

Att få höra Tears for fears hit från 1985 i ett norskt tonårsdrama år 2016 var inte direkt väntat. Och många låtval på Skams soundtrack är extra effektfulla just för att de är så oväntade. Texten, den luftiga känslan i låten, det som Isak utstrålar när han sitter på pakethållaren bakom Even och susar fram – allt passar så fint ihop. Första textraden illustrerar hela upprinnelsen till scenen – I wanted to be with you alone – och även om vi faktiskt aldrig får höra själva refrängen så tycker jag att vi kan tänka in den i scenen också: Something happens and I’m head over heels. Ah, don’t take my heart, don’t break my heart. Don’t, don’t, don’t throw it away.

 

Säsong 1, avsnitt 7: Noora läxar upp William.
Bossy – Kelis

Ibland behöver det faktiskt inte vara krångligare än att spela en låt som säger exakt vad som händer i scenen. Att Noora är en boss när hon ger drittsekken William en riktigt välbehövlig avhyvling. Slutt å gå rundt som en jævla klisje!

 

Säsong 3, avsnitt 2 + 4: Isak spanar in Even på skolgården + Isak och Evens första kyss.
Talk show host – Radiohead + Kissing you – Des’ree

Referenserna till Baz Luhrmans Romeo + Juliet från 1996 är många i säsong 3, både i bild, handling och musik.

Isak zoonar ut helt när han ser Even gå över skolgården på ett hypnotiserande snyggt sätt med en cigg bakom örat (!). Even kastar en lång blick tillbaka, och på soundtracket hör vi Radioheads suggestiva Talk show host, som vi ju hör även på soundtracket till R + J. Och texten: I want to, I want to be someone else or I’ll explode.

Senare kommer scenen med Even och Isaks första kyss. En scen som både liknar scenen då Romeo och Julia kysser varandra under vattnet i poolen i Luhrmans film (i maskeradkläder även där!) och som ackompanjeras av en låt från samma film. Det skulle ju kunna bli hur cheesy som helst att ha en pianolåt med texten I’m kissing you till just en kysscen, men det här blir istället bara hur fint som helst.  Dagen efter den här scenen säger Even att han tror att livet är som en film, att man kan vara regissör i sitt eget liv. Kanske var det här ett sätt för Even att vara just det, och återskapa en scen ur sin favoritfilm tillsammans med Isak? Ah, nu blev det djupt.

 

Säsong 2, avsnitt 2: Hijab-polisen.
New dawn fades – Joy Division

hijabpolisen

Fem mörkklädda tjejer i hijab kommer gående över skolgården och det är som att deras iskalla attityd får Sana att märka deras närvaro redan innan hon ser dem i ögonvrån. Det är Sanas nemesis Jamila och hennes gäng (som Chris så catchy döpte till Hijab-polisen), och innan jag såg scenen hade jag nog aldrig kunnat komma på att just rå, dyster postpunk från 70-talet skulle passa så perfekt in.

 

Säsong 4, avsnitt 8: Los Losers.
Håper du har plass – Cezinando

Cezinandos låt Håper du har plass ligger som ett tema i hela första halvan av avsnitt 8 i säsong 4, och är ett av de bästa exemplen på hur viktig musiken är i Skam. Cezinando är en lysande textförfattare, och texten till Håper du har plass är så stark för att det går att läsa in så mycket i den och känna igen sig och applicera den på så många olika situationer. Cezinando har själv berättat att det är en historia från hans egen familj, men man kan lika gärna läsa in en kärlekshistoria, eller som här – en historia om vänskap, i texten.

Därför blir det så starkt när Noora, Vilde, Eva och Chris överraskar Sana med att rulla in på skolgården i sin loservan och rädda henne från Pepsi Max-gänget och från hennes hopplösa känslor av att vara helt ensam och inte ha någon plats någonstans. Jeg håper du har plass, jeg håper du har plass. Jeg kommer helt alene og ikke med noe lass. Du kan si når jeg må skjerpe meg og sette meg på plass hvis du finner et vindu til meg. Oh, fang meg når jeg faller eller mister meg selv og siste flammen eller gnisten. (Låten börjar 6.20 in i klippet).

 

Säsong 4, avsnitt 9: Sana och Yosefs dejt.
Vi er perfekt men verden er ikke det – Cezinando/Astrid S

Cezinando fick dessutom äran att musiksätta en annan av säsongens bästa scener, nämligen Sana och Yousefs date vid vattnet i solnedgången. En över 15 minuter lång scen som verkligen får ta tid, och som visar deras känslor för varandra helt utan något som helst hångel. Något som en del har varit besvikna för, men jag tycker det är en jättefin skildring av hur känslor kan uttryckas på olika sätt, och det känns helt trovärdigt för karaktärerna.

Scenen är väldigt vacker och stämningen och texten i Cezinandos låt inramar allting: Verden er ikke bra nok, vi er perfekt. Perfekt, lover dette er perfekt. Verden kan ikke ta oss, det er for perfekt. Perfekt, la det være erkjent. Vi er for perfekt. Och i slutet av scenen kommer Astrid S finstämda pianoversion av samma låt och allt är fint och sorgligt samtidigt, för Yousef ska dra till Turkiet och även om han kommer tillbaka så är det här sista gången vi får se Sana och Yousef tillsammans.

 

Säsong 4, avsnitt 1: Elias killgäng tränar på gym.
Hot in herre – Nelly

Jag älskar slowmotionscenerna i Skam. Man skulle ju kunna hävda att de bryter mot det där extremt trovärdiga och realistiska som kännetecknar serien, men det är ju inte för inte som Skam framkallar så otroligt mycket känslor hos tittarna. Det är så klart främst på grund av karaktärerna och historierna som berättas, men jag vill också hävda att klippningen och musiken har en jättestor del i känsloframkallandet. Då inte minst i slowmotionscenernas känsla av förhöjd verklighet, som ofta är rolig, fånig och alldeles ljuvlig samtidigt.

Som till exempel när tjejerna hänger med Sana som ska lämna nycklar till sin bror Elias som är på gymmet. Där spelas en av de mest uppenbara låtar som finns och i slowmotion lyfter Elias och hans killgäng skrot medan Chris, Vilde och Eva kollar på och är så lystna att de i stort sett slickar sig runt munnen.

 

Säsong 2, avsnitt 3: Penetrators-killarna går över skolgården.
Illest Motherfucker Alive – Bad boys: Kanye West & Jay Z

Mer slowmo! I need a slow motion video right now bräker Kanye över det feta beatet, och Penetratorskillarna, med blåmärken i ansiktena efter slagsmålet med Yakuza, skrider ut ur Williams porsche i just slowmotion. Lystna och imponerade blickar riktas mot dem, och allt är så överdrivet och löjligt att det såklart blir skitsnyggt.

 

Säsong 3, avsnitt 8: Mannen i mitt liv.
Fem fine frøkner – Gabrielle

Filmmusik kan vara musik som bara hörs av oss tittare eller musik som också hörs av karaktärerna i berättelsen.  Att låta musik som karaktärerna hör övergå till att istället ligga som ett ljudspår över scenen kan vara väldigt effektfullt, och det används på ett väldigt fint sätt i den här scenen.

När Isak kommer in i köket och hittar Even vid spisen hör vi ett lågmält radioskval i bakgrunden. De pratar och kysser varandra, och man hör den norska mysduon Kings of Konveniences låt Misread i bakgrunden. Men så börjar en annan låt som får Even att reagera: Den sangen, eller?! Isak ser skeptiskt på Even, det är ju en himla radiohit med en Idoltjej, men Even är supertaggad och Isak skämtar om att det är ju typiskt att när man har hittat mannen i sitt liv så gillar han Gabrielle. Ett uttalande som såklart får Even att reagera starkt, och allt utmynnar i en ljuvlig hångelscen där Even dansar och mimar för Isak, samtidigt som låten tonas upp (och här måste väl även Isak höra att det här är en riktig händerna-i-taket-dansgolvsrökare?!). Och trots att Gabrielle egentligen sjunger om att hon och hennes tjejgäng är ute och äger dansgolvet så passar texten perfekt: Du får meg til å kjøre meg opp, det e ingenting som kan kjøre meg ned. Du får alt til å sprenge i kok, d e ingen andre eg heller gjør det her med.

(Fem fine frøkner blev närmast Skams themesong efter den här säsongen och fick ett enormt uppsving. Enligt Spotify ökade antalet dagliga lyssningar på  låten med 3018 procent mellan den 25 november 2016 och 6 januari 2017!)

 

Säsong 4, avsnitt 3: Sana och Yousef skalar morötter.
Siste gang – Bendik.

yousef

Ett till fint exempel på ett musikögonblick där även karaktärerna hör musiken som vi hör. Sana står i köket och skalar morötter, och på radion hörs Ed Sheerans låt Kiss me. När Yousef går förbi bakom henne för att komma till kylskåpet är det tydligt att han går närmare än vad som egentligen är nödvändigt, och precis när hans bröst nuddar lätt vid Sanas rygg hörs textraden And your heart’s against my chest, your lips pressed to my neck. Sana byter snabbt radiostation, vilket istället resulterar i att Bendiks låt Siste gang blir soundtrack till resten av scenen.

Bendik sjunger på norska med klar och känslig röst, och textraderna Hvis jeg bare er helt stille, vil jeg noen gang få være din. Eg vet ikkje ka du tenkar, men eg savne deg i hjerte mitt ligger i bakgrunden till den otroligt flörtiga och charmiga scenen, som fick oss att verkligen förstå att det fanns något mellan Yousef och Sana (och dessutom introducerade de där morötterna som blev en lätt oklar, men rolig, tematik hela säsongen igenom).

 

Säsong 3, avsnitt 9: Isak återförenas med Even.
O helga natt – Nils Bech

Några av Skams starkaste scener har utspelats till klassiska stycken. I säsong 1 när Vilde däckar och vännerna bär hem henne till tonerna av Deilig er jorden. I säsong 2 när vännerna följer med Noora till läkaren efter att hon berättat att hon tror att hon blivit våldtagen, till tonerna av Fagert er landet.

Men allra starkast är det i säsong 3:s näst sista avsnitt. Isak känner det som att allt har gått åt helvete med Even. Han följer med sina föräldrar på julkonsert i kyrkan, och Nils Bech (en etablerad electronicamusiker i Norge) gör en helt utomjordligt vacker version av O helga natt. Det stora korset i neon får scenen att likna scenen i Romeo + Juliet där Julia ligger död i kyrkan, och när Isak får ett ödesmättat meddelandet från Even spelas scener ur deras kärlekshistoria upp och Isak förstår att han måste tillbaka till skolan, till platsen där de träffades första gången. Hela klippet (som utgör mer än halva avsnittet) är tonsatt av Nils Bechs O helga natt, det är helt utan dialog — förutom Isaks ”du er ikke alene” som knappt hörs, men som betyder så otroligt mycket. Helt mästerligt!

 

Taggar:

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg