Senaste Kommentarer

Top Commenters

10 fantastiska musikögonblick i SKAM

Inlägg av Ingrid Forsberg den 22 januari 2017 i

TV

skam musik
Nyheten att NRK numera blockar användare utanför Norge från att kolla på Skam skapade stor besvikelse hos publiken i Sverige som nu får det mycket svårare att följa nästa säsong så som den är tänkt att följas. NRK publicerar ju varje vecka korta klipp i realtid, för att sedan på fredagen publicera hela avsnittet, och det är ärligt talat inte riktigt samma grej att bara se de vanliga avsnitten på SVT några månader efter den norska publiceringen. 

Det är samtidigt intressant att tänka på anledningen till blockeringen, nämligen musikrättigheterna i serien. NRK:s rättigheter gällde för visningar för norrmän i Norge och utlandet, och musikbranschen reagerade när det blev så många tittare från andra länder och krävde att serien skulle geoblockeras. Nu verkar de förhandla om ett nytt avtal, men det är fortfarande oklart om det kommer att lösa sig.

Och det var väl egentligen för bra för att vara sant, att NRK skulle kunna visa de här avsnitten helt fritt för alla i hela världen. För Skam är en serie som är helt proppad med musik, vilket inte kan vara helt lätt att fixa rättigheterna till. Musiken är en jätteviktig del i varför den här serien är så bra, då den är så oerhört genomtänkt och medvetet utvald, i kombination med en otroligt skicklig klippning av scenerna. De håller inte precis igen på slowmon, och jag älskar’t. Ju mer jag har kollat igenom scener för att göra den här listan, ju mer har jag också insett hur ofta texterna passar sjukt bra in i scenerna, vilket jag inte alltid märkt först. Det är också en helt ljuvlig blandning av musik.

Det finns egentligen hur många fantastiska musikögonblick som helst att välja ut, men här kommer 10 av de bästa, enligt mig! Listan innehåller helt garanterat jättemånga spoilers och ganska mycket nördande.

 

Säsong 1, avsnitt 4: Tjejgänget ska på fest.
Dick in the air – Peaches

Eva har lyckats fixa en inbjudan till fest hos Penetrators-killarna, och tjejerna har skaffat alko. Tjejgänget går i slowmotion till Peaches Dick in the air, och de bara äger villagatan de går på. Det känns som att det är här tjejgänget blir den där gjengen-alliansen vi alla nu älskar, och scenen (både bild och musik) har blivit som en symbol för hela serien. 

 

Säsong 3, avsnitt 3: Förfesten med neontema.
Call your girlfriend Sultan & Ned remix – Robyn

Det här är ett fantastiskt musikögonblick på så många sätt. Det är neon, det är slowmo, det är Isak och Even som dansar och hånglar med varsin tjej, men inte kan låta bli att se på varandra. Det är en fet remix av låten, och Robyn som sjunger precis det som Isak kanske vill säga till Even i den stunden: Call your girlfriend, It’s time you had the talk. Give your reasons, say it’s not her fault. But you just met somebody new.

 

Säsong 2, avsnitt 1: Noora avbryter Eskild i en avsugning.
Circle of Life – Elton John

skam circle of life

Det här är första gången vi blir introducerade för Nooras kollektiv-kompis Eskild (för övrigt seriens roligaste karaktär. Kudos till Carl Martin Eggesbø för rollprestationen!). När hon öppnar hans dörr för att fråga om det är han som har käkat upp hennes pasta, och avbryter mitt i att han är på väg att få sig en avsugning till de öronbedövande tonerna av Elton John. Och inte vilken låt som helst heller, utan Circle of life. Oh, the joy of jätterolig kombination av scen och musik.

 

Säsong 3, avsnitt 3: Even och Isak cyklar från Halloween-förfesten.
Head over heels – Tears for fears

Att få höra Tears for fears hit från 1985 i ett norskt tonårsdrama år 2016 var inte precis väntat. Men många låtval på Skam-soundtracket är ju extra effektfulla just för att de är så oväntade. Texten, den luftiga känslan i låten, det som Isak utstrålar när han sitter på pakethållaren bakom Even och susar fram – allt passar så fint ihop. Första textraden illustrerar hela upprinnelsen till scenen – I wanted to be with you alone – och även om vi faktiskt aldrig får höra själva refrängen så tycker jag att vi kan tänka in den i scenen också: Something happens and I’m head over heels. Ah, don’t take my heart, don’t break my heart. Don’t, don’t, don’t throw it away.

 

Säsong 1, avsnitt 7: Noora läxar upp William.
Bossy – Kelis

Ibland behöver det faktiskt inte vara krångligare än att spela en låt som säger exakt vad som händer i scenen. Att Noora är en boss när hon ger drittsekken William en riktigt välbehövlig avhyvling. Slutt å gå rundt som en jævla klisje!
(Nooras tal börjar 0:40 in i klippet)

 

Säsong 3, avsnitt 2 + 4: Isak spanar in Even på skolgården + Isak och Evens första kyss.
Talk show host – Radiohead + Kissing you – Des’ree

Referenserna till Baz Luhrmans Romeo + Juliet från 1996 är många i säsong 3, både i bild, handling och musik.

Isak zoonar ut helt när han ser Even gå över skolgården på ett sjukt snyggt sätt med en cigg bakom örat (!) Even kastar en lång blick tillbaka, och på soundtracket hör vi Radioheads suggestiva Talk show host, som vi ju hör även på soundtracket till R + J. Och även här passar texten perfekt: I want to, I want to be someone else or I’ll explode.

Senare kommer scenen med Even och Isaks första kyss. En scen som både liknar scenen då Romeo och Julia kysser varandra under vattnet i poolen i Luhrmans film (i maskeradkläder även där!) och som ackompanjeras av en låt från samma film. Det skulle ju kunna bli hur cheesy som helst att ha en pianolåt med texten I’m kissing you till just en kysscen, men det här blir istället bara hur fint som helst. Och om man vill nörda, så kan man också tänka in massa andra saker. Dagen efter den här scenen säger Even att han tror att livet är som en film, att man kan vara regissör i sitt eget liv. Kanske var det här ett sätt för Even att vara just det, och återskapa en scen ur sin favoritfilm tillsammans med Isak? Ah, nu blev det djupt.

 

Säsong 2, avsnitt 2: Hijab-polisen.
New dawn fades – Joy Division

hijabpolisen

Fem mörkklädda tjejer i hijab kommer gående över skolgården och det är som att deras iskalla attityd får Sana att märka deras närvaro redan innan hon ser dem i ögonvrån. Det är Sanas nemesis Jamila och hennes gäng (som Chris så catchy döpte till Hijab-polisen), och innan jag såg scenen hade jag nog aldrig kunnat komma på att just rå, dyster postpunk från 70-talet skulle passa så perfekt in.

 

Säsong 2, avsnitt 3: Penetrators-killarna går över skolgården.
Illest Motherfucker Alive – Bad boys: Kanye West & Jay Z

I need a slow motion video right now bräker Kanye över det feta beatet, och Penetratorskillarna, med blåmärken i ansiktena efter slosskampen med Yakuza, skrider ut ur Williams porsche i just slowmotion. Lystna och imponerade blickar riktas mot dem, och allt är så överdrivet och löjligt att det såklart blir skitsnyggt. Det är ju så mycket i tonårsvärlden som överhuvudtaget känns överdrivet och löjligt när man ser det utifrån bubblan, vilket bara gör det här ännu mer rätt.

 

Säsong 3, avsnitt 8: Mannen i mitt liv.
Fem fine frøkner – Gabrielle

Inom filmmusik kan man prata om diegetisk och icke-diegetisk musik, alltså om musiken hörs av karaktärerna i berättelsen eller bara av oss tittare. Att låta diegetisk musik (som karaktärerna också hör) övergå till att istället ligga som ett ljudspår över scenen kan vara väldigt effektfullt, och det används på ett väldigt fint sätt i den här scenen.

När Isak kommer in i köket och hittar Even vid spisen hör vi ett lågmält radioskval i bakgrunden. De pratar och kysser varandra, och man hör den norska mysduon Kings of Konveniences låt Misread i bakgrunden. Men så börjar en annan låt som får Even att reagera: Den sangen, eller?! Isak ser skeptiskt på Even, det är ju en himla radiohit med en Idoltjej, men Even är supertaggad och Isak skämtar om att det är ju typiskt att när man har hittat mannen i sitt liv så gillar han Gabrielle. Ett uttalande som såklart får Even att reagera starkt, och allt utmynnar i en ljuvlig hångelscen där Even dansar och mimar för Isak, samtidigt som låten tonas upp (och här måste väl även Isak höra att det här är en riktig händerna- i -taket- dansgolvsrökare?!). Och trots att Gabrielle egentligen sjunger om att hon och hennes tjejgäng är ute och äger dansgolvet så passar texten perfekt: Du får meg til å kjøre meg opp, det e ingenting som kan kjøre meg ned. Du får alt til å sprenge i kok, d e ingen andre eg heller gjør det her med.

(Fem fine frøkner har närmast blivit Skams themesong efter den här säsongen och har fått ett enormt uppsving. Enligt Spotify ökade antalet dagliga lyssningar på  låten med 3018 procent mellan den 25 november 2016 och 6 januari 2017!)

 

Säsong 3, avsnitt 9: Isak återförenas med Even.
O helga natt – Nils Bech

Några av Skams starkaste scener har utspelats till klassiska stycken. I säsong 1 när Vilde däckar och vännerna bär hem henne till tonerna av Deilig er jorden. I säsong 2 när vännerna följer med Noora till läkaren efter att hon berättat att hon tror att hon blivit våldtagen, till tonerna av Fagert er landet.

Men allra starkast är det i säsong 3:s näst sista avsnitt. Isak känner det som att allt har gått åt helvete med Even. Han följer med sina föräldrar på julkonsert i kyrkan, och Nils Bech (en etablerad electronicamusiker i Norge) gör en helt utomjordligt vacker version av O helga natt. Det stora korset i neon får scenen att likna scenen i Romeo + Juliet där Julia ligger död i kyrkan, och när Isak får ett ödesmättat meddelandet från Even spelas scener ur deras kärlekshistoria upp och Isak förstår att han måste tillbaka till skolan, till platsen där de träffades första gången. Mer än halva avsnittet är tonsatt av Nils Bechs O helga natt, det är utan dialog men samtidigt sker så otroligt mycket. Helt mästerligt!

 

Taggar:

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg