Bloodline – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 31 mars 2015 i

TV

bloodline

Bloodline

”We´re not bad people, but we did a bad thing.”

Netflix fortsätter att spänna musklerna och släpper ännu en tv-serie. Och det är det bästa sedan första säsongen av House of Cards. För om vi ska vara helt ärliga var väl både Orange is the new black och Hemlock Grove rätt blodfattiga?

Bloodline är tveklöst det bästa familjedramat sedan Six Feet Under slet sönder våra hjärtan. Det är en komplex historia med multipla lager av djupt rotade konflikter. Och det är ett långsamt drama. Men väl värt mödan. De sista 4-5 avsnitten är fullständigt fenomenala nagelbitare.

Serien kretsar kring den väl ansedda familjen Rayburn. Pappa Robert och Sally, även kallade Papa Ray och Mama Ray, driver ett laid back hotell. John, som är mellansonen, är polis. Lillasyster Meg är advokaten som tar hand om familjens förehavanden, vilket ska visas sig vara ganska avgörande. Kevin är den yngsta brodern som driver en anspråkslös Marina och har ärvt både Pappa Roberts temperament och den äldste brodern Dannys missbrukarpersonlighet.

bloodline-1280jpg-b43306_1280w

Meg och John

För det drick och röks nästan mer än i Mad Men. Det är en väldigt laid back karibisk livsstil som skildras på Isla Morada –halvvägs ner till Key West i Florida. Ö-livet skapar en speciell känsla, det självklara förhållningssättet till vattnet, i kombination med den relativa isoleringen skapar ett självvalt utanförskap där man är sig själv nog och tar hand om sina egna problem.

Vid första anblick kan man tycka att karaktärsgalleriet är lite platt. Robert är den hårda patriarken och gammal flottist. Sally är den ömma modern som på ett närmast patologiskt vis blundar inför alla familjekonflikter, John är den ordningsamme i gänget som tvingas axla ansvaret eftersom Danny är en sån fuck-up. Han är det typiska mellanbarnet som tvingades bli diplomaten i familjen. Meg är den ”duktiga flickan” som vill hävda sig och Kevin är den halvt misslyckade sonen som söker bekräftelse från alla. Och mot en fond av familjehemligheter, gamla trauman och lömska svek låter det kanske som en tredje klassens såpopera.

Men så simpelt är det inte. Alla i familjen bär på lager av mörka hemligheter och den putsade fasaden är byggd på skuld och lögner.

5c6bdd67-51eb-4681-b559-2ac06726906b-620x372

Danny och Sally

Dramats katalysator är Danny. Han är familjens svarta får som bestämmer sig för att komma hem efter en kringflackande tillvaro. Han kommer tillbaka för att vara med på invigningen av Rayburn Pier – kommunens sätt att hylla familjens närvaro på ön. Danny är präglad av bitterhet, för han känner att han inte behandlas som en i familjen. I början vet vi inte riktigt varför. Man får känslan av att han är ett rätt älskvärt fyllo som är lite slarvig och opålitlig – så man förstår inte riktigt varför han väcker så starka känslor i familjen.

När Danny kommer tillbaka tror man först att han har ärligt uppsåt. Att han vill laga det som är trasigt. Man blir dock snabbt varse om att så inte är fallet. Med ett metodiskt lugn skapar han oreda och bearbetar varje familjemedlem tills han får en hållhake på dem. Han försöker kväva sin egen bitterhet genom att vända dem mot varandra. Han river upp gamla sår och påminner dem om lögner från den förflutna. Han är det lugna ögat i stormens mitt. Danny är en komplex karaktär som man vill gilla, men efter hand inser man att han nästan alltid ljuger och att han i princip aldrig är genuin i sina känslor. Han beter som en psykopat som inte vet om att han är en psykopat.

bloodline6x

Syskonkärlek mellan Danny och John

Genom tidshopp, både bakåt och framåt, portioneras informationen ut. Inte sällan bryts scener precis innan en nyckelreplik ska levereras. Ramverket och slutmålet sätts redan i piloten, så vi vet var vi är på väg, men inte hur vägen ser ut. Och i slutet av varje avsnitt delas alltid en avgörande pusselbit ut som gör det hart när omöjligt att inte sluka alla avsnitt direkt. Bloodline är än så länge årets bästa serie.

Alla avsnitt av Bloodline finns på Netflix

betyg5