Bron 2 – Recension

Inlägg av Embla Sue Panova den 22 september 2013 i

Recensioner TV

bron

Tillhör du en av, tydligen, många som började se den dansk/svenska serien Bron och slutade? Tyckte du gissningsvis att skådespelet var sisådär och att det mest låg på Sofia Helin, som spelar den svenska polisen? Glöm allt du tror du vet och tänk istället på vilken tur det är att jag kommer få er att ge serien en andra chans. Och med tanke på att SVT ikväll börjar sända säsong 2 är det en ypperlig tid att ändra åsikt. Det är nämligen svårt att berätta om hur förbannat bra säsong 2 är om man inte ens har publiken med sig från säsong 1.

När man gjorde första säsongen av Bron har man, enligt mig, missat en viktig sak: att öppna för att tittarna inte ska misstolka Sofia Helins briljanta skådespel som dåligt. Jag minns faktiskt inte ens om man de facto nämner en diagnos, men ganska snabbt in, förmodligen efter att de klentrogna tröttnat, förstår man att hennes styrka som iakttagande polis innebär lite svagare sidor i det sociala. När man vet det får hennes skådespel ett helt annat djup och man ser istället hur bra hon tolkar en som vill vara med i det sociala spelet men inte riktigt hajar hur det går till. Jämför med Carrie i Homeland, som i en vanlig film skulle anses som aningens överspelad.

Jag råder verkligen dig som gav upp efter att par avsnitt att tänka om – det här är nämligen en av de bättre polisserierna som visats på svensk TV! Och det är det faktiskt inte bara jag som tycker – Bron vann nämligen pris som Europas bästa TV-serie i Prix Europa i Berlin.

Nu till säsong 2. Jag säger det direkt. Du som såg hela säsong 1 och precis som jag bet av både en och två nagelband (kanske till och med en liten bit finger) på vägen till det extremt spännande slutet behöver inte oroa dig för att bli besviken på säsong 2. Den börjar i precis samma tempo som ettan slutade – och eskalerar. Efter första avsnittet är det enda negativa att det är sjukt jobbigt att behöva vänta en hel vecka på att se fortsättningen. Nu behövde ju inte jag det, men var beredd på känslan av att ha satt dig på farmors nåldyna i soffan.

I säsong 1 drevs svensk och dansk polis ihop eftersom man hittat en död kropp i mitten på bron, mellan länderna. I säsong 2 åker ett fartyg rakt in i, just det: mitten av bron, och man hittar fem fastkedjade ungdomar som är nära att dö. Återigen ska Sverige och Danmark lösa fallet tillsammans. Precis som i säsong 1 ser vi Sofia Helin i rollen som den svenska polisen och alltid underbara Kim Bodnia som den danska snuten. Jag har sett de första två avsnitten och kan knappt bärga mig tills jag får tugga i mig de åtta återstående.

Bron börjar visas ikväll på SVT1 21:00.

betyg4_5

Skrivet av Embla Sue Panova

Copywriter som älskar zombiefilm, superhjältar och nästan vad som helst från det brittiska imperiet. Är i princip uppvuxen på en biograf, men har inte fått särskilt förfinat smak av det. Här blir det alltså inga texter om svåra smalfilmer – om de inte kommer från britannien, förstås!