Senaste Kommentarer

Top Commenters

HBO Nordics julutmaning – Gomorrah

Inlägg av Emil Viksell den 19 december 2015 i

TV

Gomorrah 5

Onyanserat deltar i en seriepanel, HBO Nordics närmare bestämt. Vi ser eller ser om några pilotavsnitt av de serier HBO:s streamingtjänst erbjuder, och skriver om dem. Läs mer om upplägget här, var med och diskutera piloterna här, samt tävla om fina priser här!

Ett italienskt The Wire kallade tidningen Variety den italienska serien Gomorrah när den hade premiär 2014. Nåja, kvalitetsnivån är förvisso likvärdig, men The Wires samtliga säsonger är något av tvärsnitt av samhället, i Gomorrah är handlingen koncentrerad kring maffian, Camorran, och dess livsstilskriminella. Utöver kvalitetslikheterna förmedlar också båda serierna den där känslan av att man betraktar ett iscensatt journalistiskt långreportage – på ett bra sätt alltså.

Serien bygger på Roberto Savianos bok med samma namn, en bok som också blev film. Gomorrah (2008), filmen alltså, är ett ensemblespel där konceptet går före karaktärerna, något som på inga sätt gör en dålig film, tvärtom. En sådan gangsterserie som Sopranos i sin tur, var ett djupdyk ned i maffiamannens psyke. Serien Gomorrah hamnar någonstans däremellan. Den lånar atmosfären från filmen och adderar sådant som det fanns mycket av i Sopranos: karaktärsutveckling, (visst) psykologiskt djup och relationskomplikationer.

Gomorrah

Ciro (D’Amore) och Genny (Esposito).

Återvinning har varit på modet inom film- och tv-världen i några år nu; prequels, sequels, remakes, reboots och allt vad det heter. Det mesta sämre än bättre. Men några tv-serier har verkligen blivit förträffliga med gamla filmvärldar som underlag. Hannibal är ett exempel, men den kanske allra starkaste är Fargo. Och precis som den senare lånar Gomorrah universumet från filmföregångaren, det vill säga atmosfären och miljön, och skapar nya historier. Detta arbetssätt har bäddat för några av de bästa serier som någonsin gjorts, för så pass bra är både Gomorrah och Fargo. Det är som att företeelsen med ett redan existerande koncept bara ökat den konstnärliga kalibern och originaliteten, istället för tvärtom som brukar vara fallet när gammalt ska förnyas.

Gomorrah 4

Mafiosos dinerar, med Scampìas modernistiska helveteskomplex i bakgrunden.

Gomorrah följer i huvudsak den fagre och ”odödlige” – kallad så tack vare sin förmåga att överleva allehanda mordförsök – Ciro Di Marzio (Marco D’Amore), underhuggare i maffiaklanen ledd av Pietro Savastano (Fortunato Cerlino). Don Pietro (Cerlino) bor i en extremprålig monsterkåk omgiven av murar bland nedgångna brutalbastanta bostadskomplex med sin son ”Genny” (Salvatore Esposito) och fru ”Imma” (Maria Pia Calzone). Samtliga karaktärer vars delaktighet intensifieras under säsongen. Premiäravsnittet innehåller bland annat mordförsök på Don Pietros (Cerlino) kriminelle fiende, den hästsvansförsedds och e-ciggsrökande Salvatore Conte (Marco Palvetti). Karaktärerna i Gomorrah är starka, utmejslade och tydliga, men de tillåts aldrig sväva utanför det socialrealistiska, precis som i The Wire. Därmed känns allting så mycket värre, så klaustrofobiskt, karaktärerna känns som fångade i ett samhälle, som brickor i ett redan riggat spel. Och, trots Sopranos alla kvaliteter, så slipper man i Gomorrah den där typen av stiliserad och lustifierad ”italienskhet” och gangstermanér.

Gomorrah 6

Don Pietro (Cerlino) och Donna Imma (Calzone).

Camorrans hantlangare bränner runt på bågar i överstajlade jeans och dyra jackor. Lägenheterna de bor i är slitna och bilarna de kör är svindyra. Allt detta inramas av melankolisk och fantastisk industrielektronisk musik och ett neorealistiskt mörker i både visuellt faktisk och överförd metaforisk bemärkelse. Ned till minsta detalj besitter Gomorrah socialrealistisk följdriktighet och det är en fröjd för sinnena. Givetvis står maktkampen i centrum, som alltid är fallet när det kommer till kriminella rörelser. Men serien lyckas skildra denna kamp på ett så hårt, naket och naturalistiskt sätt att den framstår som det absolut bästa verket som kommit ur den aldrig sinande källan maffiaberättelser.

Gomorrah visas på HBO Nordic. 

Skrivet av Emil Viksell

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
  • Hoppsan, fick titeln ett litet h på slutet. 😉
    Nåja, vill bara tillägga att Roberto Saviano grundade sin bok på verkliga händelser i Napolis maffiavärld och sedan dess blivit hotad ett flertal gånger och därför lever gömd och flyttar runt för att dölja sin identitet. Lite om det berättar han i förordet till sin bok La bellezza e l’inferno som kom ut 2009.

  • Eftersom detta är ett samarbete med HBO Nordic så används den stavning de använder, det vill säga den engelska.

Fler onyanserade inlägg