Senaste Kommentarer

Top Commenters

Hitlåtens historia – Army of Lovers

Inlägg av Emil Viksell den 11 mars 2015 i

TV

Hitlåtens historia

Ikväll är det dags för Hitlåtens historia, denna säsong behandlar bara svenska hits, och detta är andra delen av sex. Den första avsnittet behandlade Blue Swede-dängan Hooked on a Feeling, eller covern, som det var. SVT har fått en del bashing den senaste tiden, befogat, kritiker har undrat hur väl bolaget egentligen uppfyller public service-uppdraget. Och det är tudelat det där, diskussionen kräver att man håller ”två tankar i huvudet samtidigt”, som alla andra (förbannade) spörsmål (nuförtiden, och egentligen i alla tider). Johan Croneman kritiserade bland annat Melodifestivalen, ett av bolagets stora ekonomiska slukhål. Lika benägen att kritisera alla genombanala sportevenemang är han tydligt inte – de är han ju själv intresserad av, och när han avhandlar dem så fokuserar han istället på de kvalitativa aspekterna i produktionen.

SVT måste uppenbarligen förhålla sig till spelplanen. Om de inte drar folk till festerna och lekprogrammen så drar de inte heller folk till kanalernas smalare programutbud. Så lyder å-andra-sidan-resonemanget. Hur sant detta är vet jag inte, det är så man resonerar i alla fall. Men det skaver ändå, i fördelningen. Kostnaden för kultur och musik låg förra året på 197 miljoner och för underhållning på 563 miljoner, skriver Expressens kulturchef Karin Olsson. Siffror som visserligen problematiserades av Clara Mannheimer, programbeställare på SVT, men som ändå visar på prioriteringarna.

Melodifestivalen

SVT har underhållifierats, ja. Men det tror jag också följer på en generell utveckling mot ett antiintellektuellt och debilt offentligt rum. Eller, det har kanske alltid varit så, men denna aning om samtiden blir i vart fall smärtsamt tydlig på sociala medier. Det är inte helt lätt detta, att tilltala de bredare folklagren och samtidigt bistå med smal mångfald, och allra helst se till att de förstnämnda möter det sistnämnda. Därutöver får fan människor själva ta lite ansvar och om inte gå i takt med tiden i alla fall försöka förstå att det är en annan takt nu än då. Kulturprogram kan se ut som Kobra. Tråkighet är ingen garant för kvalitet, Croneman, och var det ens så förut?

Men det skulle ju handla om Hitlåtens historia, ett av de där programmen som landar mellan underhållning och kultur. Infotainment, den kategori som SVT är så bra på att producera eller inhandla. Avsnittet avhandlar Army of Lovers och låten Crucified. Särskilt mycket eller särskilt intressant om själva låten blir det dock inte. Istället är det Army of Lovers allmänna historia som fascinerar. Och de där individerna som ingick respektive ingår gruppen.

Army of Lovers 2

”Jag tror vi har en övertro på autenticitet och sanning i vårt samhälle, i själva verket är vi nog inte så intresserade av det”, säger Alexander Bard. Han har en poäng. Vi är besatta av autenticitet, därav vurmen för påstått äkta ting som ”uppriktiga män med gitarrer” och dokumentärer, samt en alldeles för vanligt förekommande sinnesslö tolkning av ett så komplext begrepp som sanningen. Bard leker med detta. Army of Lovers leker med detta. Vid programmets slut är det osäkert vad som verkligen är sanningen – produktionen gör också en dramaturgiskt snygg grej av det.

Gruppen slog igenom i skarven mellan 80- och 90-tal. Framgångarna kan kanske i en svensk kontext tolkas utifrån ett slags eftersläpningsperspektiv. Man ska väl inte sätta ett likhetstecken mellan discon och Army of Lovers. Men gruppen kom med element som funnits i en i Sverige hårt kritiserad ”kommersiell” och ”ytlig” discokultur. Nu kom det en svensk grupp som liknade discogrupperna och klättrade både på svenska och internationella listor. ”Vi var queer innan queerbegreppet fanns, vi var inte homo egentligen heller, vi var queer”, säger Bard.

Army of Lovers Kurt

Kurt Cobain var ett fan av Army of Lovers.

Bard drar till med alla möjliga saker. Hävdar politiska motiv med Army of Lovers. ”Efterhandsrekonstruktioner”, påstår en ändå ganska road Henemark. Av allt att döma lekte de mest och Bard formade och formar först därefter historierna – men det kan ju vara en helt fel tolkning det också. ”Media är ändå inte intresserade av något autentiskt”, citerar Magnus Broni Bard när han intervjuar Henemark. Ja, det blir en fascinerande och förvirrande historia som leker med sanningen – precis som Army of Lovers vill.

Att Camilla Henemark sparkades från gruppen en första gång och också därefter sparkats igen verkar fortfarande vara ett stort blödande sår. Ingen av de inblandade vill uttala sig särskilt nämnvärt. Yta och lek i all ära, men någonstans däremellan ryms autentiska känslor och människornas ständiga oförmåga att hantera dessa känslor, oavsett om de heter Bard, Barda eller Henemark. På det sättet skiljer de sig inte från andra människor, så äkta är de nog allt, bakom Army of Lovers-fasaden.

Hitlåtens historia – Army of Lovers visas 11 mars kl 21:30 i SVT1 och kommer att finnas på SVT Play.

Pressad stämning när Stina Dabrowski överraskar med att ta in Camilla Henemark i studion.

 

Skrivet av Emil Viksell

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg