How To Make It In America (HBO) – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 10 mars 2010 i

Recensioner TV

HBO är bäst i branschen på intron och sätter stämningen direkt. Bildcollaget är staccato-snyggt och visar karaktäristiska platser, händelser och människor i New York. Låten ”I Need a Dollar” av Aloe Blacc talar direkt om vad serien egentligen handlar om; jakten på framgång i en av de hårdaste och coolaste städerna i världen. Här är attityd, inställning och kontakter hårdvaluta och har man det är halva slaget vunnet.

How to Make It In America” handlar om två unga män som vill slå sig fram i New Yorks hårda modevärld. Huvudkaraktärerna är Ben (Bryan Greenberg) och hans bästa kompis Cam (Victor Rasuk). Ben jobbar i jeansaffär men drömmer om att starta ett eget klädhus med denim i fokus. Han vill tillsammans med Cam bli New Yorks jeanskung. Cam är den energiska otröttligt entusiastiska av de två. Han är en fixare och en hustler och Ben är den visionära drömmaren. Eftersom de saknar startkapital måste de låna pengar till ockerränta av Cams kriminella smågangster till kusin, René (Luiz Guzman). Detta kommer troligen visa sig vara en dålig idé då blodsband absolut inte är en garanti för lojalitet i Renés värld. De har även lyckats få in kapital från Bens gamla nördiga skolkompis David Kaplan (Eddie Kaye Thomas). Han är en själlös börsmäklare på Wall Street som inget hellre vill än att få en inblick i de mode och konstkretsar som Ben och Cam hemtamt rör sig i. Men i slutändan handlar de ändå om kärleken för Ben. Eller snarare avsaknaden av den. Hans ex-tjej Rachel (Lake Bell) dansar in och ut i hans liv trots att hon har gått vidare till en mer stabil kille. Hon tröttnade på Bens drömmar utan drivkraft och hans tilltagande bitterhet, men har ändå inte riktigt lyckats släppa taget om honom. Så att lyckas stort är mer än bara en ekonomisk drivkraft för Ben; han vill ha Rachel tillbaka.

Serien produceras av Mark Wahlberg som har tagit med sig Rob Weiss som manusförfattare. De ligger även bakom Entourage och beröringspunkterna är flera. Till och börja med har de vänt på premissen. Här får vi träffa gänget innan de har lyckats och innan de har lämnat sina hemkvarter. De har precis som i Entourage lyckats skapa en värld som man instinktivt vill vara en del av och de visar ännu en gång fingertoppskänsla för både miljöerna och människorna och det skapar en trovärdighet ända ner till minsta statist. De intensiva avsnitten är ca 25 minuter så det ges inget utrymme för longörer vilket vi tackar för.

Jag gillar verkligen ”How to Make It In America” och många av skådespelarna briljerar med det välskrivna manuset. Ett exempel är allra sista scenen i avsnitt 4. Ben drar sig för att åka på Rachels födelsedagsfest men möter till slut upp henne och pojkvännen utanför restaurangen när de är på väg att åka hem. Det blir lite pressat och inte riktigt som Ben hade tänkt sig. Rachel sätter sig i bilen och åker iväg. I samma ögonblick glider David och Cam upp i Davids vita nyrika Bentley och säger åt Ben att hänga med till klubben de var på innan. Ben tvekar en sekund, men blick och kroppsspråk indikerar att han inser det patetiska i att stå på en trottoar i NYC och sukta efter en kvinna som inte vill ha en. Han hoppar in i bilen och ljudspåret tonar upp ”Love T.K.O.” av Teddy Pendergrass.

Ben – ”Can we not be three dudes listening to Teddy Pendergrass in a white Bentley please?

Det tog fyra avsnitt. Men i och med den meta-repliken föll bitarna på plats. Nu vill jag se resten.

CANAL+ börjar sända serien den 2:a april.