Senaste Kommentarer

Top Commenters

Logga in

Äkta Människor – intervju med regissör Hamrell

Inlägg av Ingrid Forsberg den 20 januari 2012 i

Intervjuer Regissör TV

På söndag har Svt:s nya serie Äkta Människor premiär. En science fiction-serie. Från Svt. Jag blev både nyfiken och förväntansfull första gången jag läste det, men samtidigt lite oroad…kommer det funka? Regissören Harald Hamrell ställer sig inte helt främmande till den känslan.

– Om jag hade hört att Svt skulle göra en science fiction-serie skulle jag också ha varit skeptisk. För det kräver resurser och en smarthet. Och det tycker jag vi har lyckats med nu. Det här är något som aldrig har gjorts förut, säger han.

I serien har robotarna, eller hubotarna som de kallas, blivit så mänskliga att det knappt går att skilja dem från – äkta människor. Människor köper och säljer dem, men det finns också vilda hubotar  som har brytit sig loss, och det finns människor som avskyr hubotarna så mycket att de kämpar mot deras existens.

Svensk science fiction, när gjordes det senast egentligen? frågar Harald Hamrell retoriskt och funderar på om det kanske var i b-filmen Rymdinvasion i Lappland från 1959 (som ju dessutom var en amerikansk produktion, inspelad i Sverige).

– Jag har alltid varit intresserad av science fiction. Det svåra är att man inte har budget till det, men Äkta Människor utspelar sig i en slags nutid, i en parallell verklighet, och det gör det lättare. Vi har inga flygande bilar och så, men det ska se ut lite som en saga och vi har skapat ett eget universum med egna färgkoder och egen estetik, säger Harald.

Han gillar som sagt science fiction, och nämner filmer som Metropolis, Terminator och A.I Artificial Intelligence som inspirationskällor. Men också regissören David Lynch.

– Jag är svag för David Lynch och har velat hitta en lite Lynchsk ton, där det känns som om det hela tiden finns en hemlighet bakom hörnet.

Harald Hamrell regisserar Andreas Wilson

I Äkta Människor finns det människor som har utvecklat en kärleksrelation till en hubot,  de används som sexleksak, som barnflicka och hemhjälp, och som fabriksarbetare, vilket lätt får en att tänka på det minskande behovet av mänsklig arbetskraft i många branscher. Och Harald Hamrell menar att storyn i serien mer eller mindre indirekt också handlar om saker som slavhandel, prostitution, arbetslöshet och invandring.

– Det är ju ett mångfacetterat spektrum. Hubotarna blir som en metafor för hur vi ska behandla varandra, men också för hur vi ska behandla den här intelligensen som vi själva skapat. Att behandla en hubot dåligt kanske inte gör den illa, men det kanske gör människan illa.

Hur kom du fram till hur hubotarna skulle se ut och föra sig?

– Svt var skeptiska till idén från början och ville att vi skulle göra en pilot på tio minuter. Jag tyckte det var lite konstigt först, jag har ju gjort så mycket tv och så redan, men sen insåg vi att det var ett bra sätt att testa oss fram till hur allt skulle se ut.

Harald beskriver de små gester och rörelser som människor har för sig hela tiden och som är en del i vår kommunikation med varandra. De finns inte hos hubotarna.

– Huboten kliar sig inte när det kliar, den kliar sig när den blivit programmerad att göra det.

Ett tydligt exempel är också blinkningar. Hubotarna blinkar inte lika ofta som människor, men de blinkar.  Skulle de inte blinka alls skulle de se för läskigt omänskliga ut, så de är programmerade till det.

Skådespelarna repeterade scenerna som människor och ”la sen på en procent hubot” i själva tagningen, som Harald uttrycker det. Detta för att få en mer organisk och varm känsla i det, så att det inte bara blir stelt. De fick också jobba med en mimare som lärde ut rörelsemönstren som ska förstärka robotkänslan.  ”Isolation” – den där rörelsen som Michael Jackson brukade använda sig av i sin robotdans, och ”toc” – en rörelse som Harald Hamrell beskriver genom att knycka med huvudet och säga ”som när hubotarna håller på att ladda ur sig”.

– Då kunde jag ge regiinstruktioner som ”lite mer isolation” här, eller ”lite mindre toc” här. Det är ju hela tiden en balansgång mellan för mycket eller för litet hubot.

Harald Hamrell beskriver det som ett väldigt roligt arbete att regissera skådespelarna som spelar hubotarna.  När det gäller hur de skulle se ut så provfilmade de fem olika sorters sminkningar och kom till slut fram till den airbrush-sminkning som används i serien. En timme tog det att sminka varje hubot vilket innebar att de fick börja sminkarbetet vääldigt tidigt på morgonen den gången de skulle filma i en hubot-affär med ungefär 23 hubotar i bild mer eller mindre samtidigt.

Leif Andrée lackar ur på sina hubot-medarbetare

Svt har aldrig gjort något sånt här tidigare och det hedrar dem att de vågar, och att de tar den finansiella risken, tycker Harald. Och trots att serien inte ens haft premiär än så har den redan varit framgångsrik. För brittiska Shine International köpte  de internationella visningsrättigheterna efter att bara ha sett grovklippta versioner av de två första avsnitten, och dotterbolaget Kudos har därmed också köpt rättigheterna att göra en egen version.  Vi får se vad som händer efter att alla tio avsnitt har visats, men helt orimligt är det inte att tänka sig en säsong två, säger Harald.

Vad är det mest spännande med historien i Äkta Människor?

– De filosofiska och existensiella frågorna kring vad det är att vara människa . Fast det kan ju låta lite tråkigt, det kan ju vara lite vad som helst… Men det är liksom så bra gestaltat genom bra historier som beskriver just det. Samtidigt som det är sagobetonat. Jag gillar ju verkligen science fiction, men inte för att det är flygande bilar, utan just för de här filosofiska tankarna.

Om man ännu inte fattat att Science Fiction är bra, vilken film eller tv-serie rekommenderar du att man ser?

Blade runner, den håller fortfarande. Det är tyngd i scenografin, det är artificiellt liv, det är androidernas dröm om evigt liv och människornas också – alla de här grundfilosofiska frågeställningarna. Och väldigt vackert genomfört.

Äkta Människor sänds på söndagar i Svt1, med start den 22 januari. Serien är skapad av manusförfattaren Lars Lundström och regissören Harald Hamrell, som regisserat avsnitt 1-4 och 9-10. Övriga avsnitt är regisserade av Levan Akin.

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg