Kontoret – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 13 februari 2012 i

Recensioner TV

Det är givetvis alltid svårt att bilda sig en uppfattning om en ny produktion efter endast ett avsnitt. Ett avsnitt som dessutom inte ens varar i 30 minuter men TV4s nya humorserie Kontoret är otäckt lättläst och kommer förmodligen inte att förändra sig särskilt mycket under resans gång. Det har snackats länge nu om en svensk version av The Office och frågan man direkt ställde sig var varför? Varför måste vi tvunget ta en av tidernas bästa TV-serier och stoppa in ”den svenska humoreliten” för att sedan våldföra oss på några av TV-historiens mest lyckade karaktärer? Varför måste vi dessutom ta den enkla vägen genom att profitera på den ”färdiga” karaktären Ove Sundberg från en helt annan serie, vilket givetvis enbart tyder på att man vill mjölka ut så mycket som möjligt från en överhypad succé. Jag kan absolut köpa att man castar Dorsin för att han är en helt okej komiker men kalla honom då någonting annat. Han beter sig ju inte ens som Ove Sundberg i Solsidan förutom att serien då självklart börjar med ett ”Tjenare mannen!”

Jämför man med originalet från England och den amerikanska versionen med Ricky Gervais respektive Steve Carell i huvudrollerna så har denna svenska upplaga nada att hämta. Det är precis samma koncept och en ren copy/paste eftersom det väl i grunden bygger på samma manus men där slutar också alla likheter! Kontoret är nämligen en så usel adaption av serien att man undrar vad som egentligen for genom huvudet på upphovsmakarna. Det är så typiskt svensk och fegt att det lika gärna kunde varit den där usla serien med Johan Ulvesson som är mellan två jobb eller ett avsnitt av Svensson Svensson man såg. Var är ångesten, tröttheten, den fantastiska mimiken och motsvarigheten till det gråa deprimerande Slough som gjorde The Office till en tittar -och kritikersuccé? Upplands Väsby är väl ingen partymetropol men kontoret är fyllt av färgglada tapeter och modern teknik. En av de stora igenkänningsfaktorerna i The Office var ju den tysta kontorsmiljön som formligen andades ångest. Där ibland det enda ljud man kunde höra var en ensam kopiator som stod och tuggade.

Nästa frågetecken är valen av skådespelare. Hur valde man egentligen ut Kim Sulocki och Sissela Benn för rollerna som de svenska motsvarigheterna till Tim och Dawn? Det finns ju inget samspel eller personkemi personerna emellan? Henrik Dorsin kan väl gå hem utan att skämmas allt för mycket och hade The Office aldrig sett dagens ljus så hade han kanske till och med varit lite småkul men nu skall han som sagt var konkurrera med Ricky Gervais och Steve Carell. Björn Gustavsson har i sin tur fått den otacksamma rollen att försöka axla rollen som Gareth vilket han givetvis inte kommer i närheten av. Han kör mest sin patenterade oskyldiga, vilsna och ”ledsna ögon-stil” samtidigt som han försöker vara elak, det går alltså inget vidare.

Vi kastas dessutom rätt in i handlingen, helt utan bakgrundshistoria. Man får väl se om det finns möjlighet att vända den här skutan men som det ser ut just nu så får man hoppas på konkurs för Svensk Kontorshygien AB.

Kontoret visas just nu på TV4 och TV4play