Misterioso – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 25 december 2011 i

Recensioner TV

Den ekonomiska krisen slog till med full kraft och drabbade de flesta i vårt avlånga land. Det får ett antal högt uppsatta personer i finansvärlden bittert erfara när de brutalt mördas en efter en i den första av fem filmatiseringar av Arne Dahls bästsäljande böcker om Rikskriminalens specialenhet för våldsbrott. Detta är gräddan av den svenska poliskåren, handplockade från hela landet med en enda uppgift, att hitta Maktmördaren som han kallas i skvallerpressen och när spåren börjar leda i riktning mot ryska maffian blir läget riktigt kritiskt.

Filmatiseringar av svenska kriminalromaner brukar sällan vara särskilt upphetsande. Vi har under den senaste 10-årsperioden fått en rejäl överdos av Beck, Wallander, Huss, Falk, Winter och fan och hans moster. Detta hade väl inte varit ett problem om man tänkt kvalitet före kvantitet men i takt med att volymerna blivit fler och fler och släppen skett tätare och tätare så har det verkligen bara blivit sämre och sämre och man undrar faktiskt när botten är nådd. Kul då att Misterioso faktiskt är skapligt underhållande och spännande. Det är en okej produktion med klart godkänt skådespeleri av framför allt Shanti Roney och även om de vanliga snutklyschorna finns där, trasig familj, alkohol och sena nätter på jobbet så känns Misterioso faktiskt rätt fräsch. Handlingen håller och det blir aldrig segt eller förutsägbart.

Det är både kända och mindre kända ansikten som dyker upp. De flesta känner väl till Shanti Roney och alla känner till Magnus Samuelsson. Efter att ha dansat Pasodoble i Let’s Dance och gjort hyfsat pinsamma reklamfilmer för en känd rakhyvel avsedd för kvinnans mer intima delar så ger sig nu muskelberget med nallebjörnspersonligheten in i skådespelarbranschen. Hur det går? Sådär faktiskt. Magnus känns inte helt övertygande som polis men han är så harmlös att man ändå låter honom hållas och man kan ju inte säga att han inte bjuder på sig själv. Dessutom ligger hans Östgötska dialekt honom direkt i fatet. Det låter inte helt skräckinjagande när han skriker ”uschaan härte ner sej så ja ente dänge te dej så du baxner pôjk”. Det är lite dubbelmoral får jag erkänna eftersom jag normalt inte gillar sell outs men han är ju så stor och snäll så det är svårt att bli förbannad på karln.

Världens starkaste man, nu också skådis

En annan sak som jag däremot stör mig rejält på är när svenska skådespelare i övre medelåldern skall försöka prata engelska. Det är ju rent horribelt vilket uttal gubbarna ligger inne med så snälla producenter nästa gång kan de väl få en snabbkurs i grundengelska i alla fall?

I övriga roller ser vi Irene Lindh, Claes Ljungmark, Matias Varela, Malin Arvidsson och Niklas Åkerfelt. Harald Hamrell har regisserat och för manus svarar Cilla och Rolf Björlind.

Nej, när ni alla ligger lite lätt bakfulla och proppmätta av julmat i mellandagarna kommer Misterioso att vara en välkommen flykt bort från efterdyningarna av julhetsen. Lite gammal hederligt polisdrama i två delar, dessutom utan reklamavbrott, bara en sådan sak!

Misterioso visas på SVT 1:

Del 1: 27/12 kl. 21.00
Del 2: 28/12 kl. 21.00

Resterande filmer kommer att visas under hösten 2012.

• Jonte

Osäker om Måns Lindman sett samma program? Detta så kallade kriminal drama är bland de sämsta TV produktioner som någonsin skådats. Grunden till detta är först och främst manuset, ett haffsverk skrivet av författarduon Björlind som borde utsättas för samma öde som en av huvudrollerna i Tallin: korsfästas.

”Handlingen håller…” skriver Lindman. Kan tyvärr inte hålla med utan istället tycka att detta odramatiska, ospännande, ointelligenta kammarspel saknar all form av logik eller nerv. Poliserna skall föreställa experter, noggrant utvalda för att vara med i denna ”A-grupp”. Detta påstås men visas aldrig. Tvärtom uppträder hela ensemblen som ett gäng Kling och Klang poliser. Tror inte duon Börjlind någonsin lärt sig uttrycket Shor Don’t Tell utan förlitar sig till hundra procent på redovisande dialog.

Författarna påstår att dessa personer är något som vi aldrig får uppleva.

Jag skäms.

• Guest

Kan bara hålla med. Story som den är presenterad i del 1 håller inte. Ett lik i en bank kan inte bara gå upp i rök utan att polisen eller maffian reagerar.

• Lindman

Shit, vad har ni för krav på svenskt kriminaldrama egentligen? Det är klart att det inte är något mästerverk man får beskåda men som jag försökte belysa så är Misterio ett steg framåt jämfört med ovan nämnda produktioner som Wallander nr. 345 eller Huss där mördaren avslöjas i första scenen. Att vi inte får se någon ny Messiah, Mord i Sinnet, Bron eller Mordkommissionen står väl ändå ganska klart. Danska och Brittiska produktioner ligger ljusår från oss, både storymässigt och skådespelarmässigt och förutom Graven, som var briljant så har ju svenska kriminalhistorier varit riktigt riktigt mediokra men Misterioso är i mitt tycke bättre än övrigt utbud. Lite nytt folk, en plot som ändå håller (nu har jag ju sett hela), countrymusik istället för det gamla vanliga hysteriska pianoplinkandet. Det viktiga här är dock att betyget är baserat på jämförelsen med andra svenska, liknande produktioner och inget annat.

• Guest

OK, håller med om att referensen är viktig när man tycker till.

• /Olsson

Misterioso är helt okey. inget mästerverk men jag satt i alla fall där utan tvång och föjde den. kul med lite nya skådisar, framför allt magnus samuelsson som är lysande, man småskrattar och myser varje gång han visar sig. ett fynd som lär få fler roller efter detta. kvinnliga snuten med utländskt påbrå också riktigt bra. har inte sett henne förut. bör också ha bra bra karriär frmför sig. och riktigt snygg är hon också. jag ser gärna kommande avsnitt.
    /Olsson

• Ulf

Jag håller fullständigt med Jonte! Tre timmar av desperast utfyllnad, poliser som verkar  gå som på måfå och åker runt o mumlar utifrån lite egna lösa ideér samtidigt som det enda konkreta verkar vara att de ser en ära i att sova så lite som möjligt. Man tar sig för pannan! I jämförelse håller Beck- och Wallander-filmerna ovanligt hög klass trots att de inte är några höjdare. Om Arne Dahls böcker är som det här kommer han inte att få många nya läsare… Sämre TV-deckare får man leta efter. Att betyget bygger på ”jämförelse” med andra deckare som Lindman skriver ovan låter bara märkligt. Har han sett Misterioso över huvud taget eller bara gått på förhandsreklamen?

• Lindman

Kanske är det jag som är så galet trött på Gunvalds återanvända förolämpningar, Krister Henrikssons svettiga panna och småmysiga hundpromenader på kvällen, helyllefamiljen Huss att jag förblindas av något nytt men jag står ändå fast vid att det här var snäppet bättre. Att sedan svenska polisserier generellt håller löjligt låg kvalitet är en helt annan femma…

• Ail42

Jag tycker kritiken av engelskan är missriktad. Det är fullt möjligt att skådespelaren kan bättre, men har förstånd att tala den engelska man kan förvänta sig av en polis i övre medelåldern.