Orange is The New Black – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 16 juli 2013 i

Recensioner TV

orange

Piper Chapman är runt 30, bor i New York, handlar sin ekologiska mat på Whole Foods, driver tillsammans med sin bästa vän ett företag som säljer handgjorda badprodukter, och är förlovad med skribenten Larry. Och för tio år sedan smugglade hon en väska full med drogpengar för sin dåvarande flickvän Alex, som också råkade vara internationell droghandlare.

Nu har dåtiden kommit ikapp Piper, och hon står plötsligt inför ett femton månader långt fängelsestraff, som ska avtjänas på kvinnofängelset Litchfield. Eftersom hon väljer att erkänna, och det inte blir någon rättegång, är hon inte gripen utan kan lugnt sitta hemma och vänta tills hon ska infinna sig på fängelset. Det blir en rätt absurd stämning när hon och Larry har grillfest tillsammans med sina bästa vänner kvällen innan hon ska in i fängelset om man säger så. Det är liksom inte den vanligaste anledningen till att man har en hejdå-fest för någon.

Orange is The New Black är baserad på den riktiga Pipers historia om sitt år på ett kvinnofängelse, fast på riktigt heter hon Kerman i efternamn och inte Chapman. Det är Jenji Kohan, som gjorde Weeds (om en medelklasskvinna i villaförorten som börjar sälja marijuana för att försörja familjen efter att hennes man plötsligt gått bort),  som ligger bakom serien, och det finns ju en del likheter. Innan jag började kolla den här serien tänkte jag till exempel att tematiken kring en kvinna som först har ett välordnat medelklassliv och sen kommer i kontakt med den kriminella världen är liknande båda serier. Och visst har de vissa beröringspunkter, men Weeds är väldigt mycket mer skruvad, knäpp och orealistisk än vad Orange is The New Black är.  Weeds är ju i grunden mest komedi, medan det här i grunden är mest drama, om än helt klart med komiska inslag.

orange2

Piper anländer till fängelset i den oranga klädsel som alla nya interner får -därav namnet på serien

I serien får vi följa Piper och hur hon kämpar för att klara sig i fängelset och anpassa sig till livet där. Det är inte det att det är ett jättehårt fängelse, men det finns självklart både skrivna och oskrivna regler som måste följas, personer man måste se upp extra mycket med, och diverse andra sociala koder och hierarkier man måste lära sig. Dessutom har hennes dåvarande flickvän Alex, som Piper är övertygad om var den som angav henne, hamnat i samma fängelse vilken knappast förenklar saken.

Varvat med att Pipers tid i fängelset går framåt så får vi också se tillbakablickar till vad som egentligen hände tidigare i hennes liv. Samtidigt får man också lära känna de andra karaktärerna mer, en i taget får de sin egen tillbakablick i avsnitten. Och det är otroligt välskrivet, för det blir aldrig förvirrande vad som egentligen när, utan dåtid och nutid varvas på ett klockrent sätt. Mer och mer får man alltså lära känna internerna på fängelset, och fram växer både fascinerande och roliga personporträtt och livsöden.

Orange is The New Black är både väldigt underhållande, rolig och ibland gripande. Och det är grymma skådespelare. Captain Janeway från Star Trek: Voyager är till exempel med som ryskan Red, som styr och ställer både i fängelseköket och bland internerna. Eller ja, skådisen heter ju Kate Mulgrew då. Och Laura Prepon (Donna i That 70’s show) är Pipers exflickvän Alex, Jason Biggs från American Pie spelar Pipers fästman Larry (och är inte alls särskilt pajig), och Taylor Schilling är bra i huvudrollen som Piper.

orange3

Infomöte med Nicky Nichols, ”Crazy Eyes”, Tricia Miler och Alex Vause

Och några av mina favoritkaraktärer bland birollerna som tål att nämnas extra: Nicky Nichols (Natasha Lyonne, som också var med i American Pie), en föredetta heroinmissbrukare med nån form av galen häxa-look, som är fantastisk på sitt väldigt frisläppta vis, Lorna Morello (Yael Stone) som alltid har oklanderligt rött läppstift och pratar nån slags ljuvlig italian american-dialekt, och Sophia Burset, som föddes som man och som har fru och son därhemma, och driver en populär hårsalong i fängelset. Och som dessutom spelas av grymma Laverne Coxe, som själv är transperson, vilket inte direkt är det vanligaste när transpersoner porträtteras på film och tv.

Så: välskrivet, välspelat, underhållande och ibland till och med gripande – Orange is The New Black rekommenderas varmt. Att serien dessutom har idel starka kvinnoporträtt och passerar Bechdel-testet med råge gör inte saken sämre.

Säsong 1 av Orange is The New Black finns nu på Netflix