Pan Am – en serie med högtflygande ambitioner

Inlägg av Måns Lindén den 2 oktober 2011 i

Recensioner TV

Klassisk logo

Pan Am skildrar kabinpersonalens glamourösa vardag på det klassiska flygbolaget med samma namn. Flygvärdinnorna och piloternas arbete och privatliv står i centrum, med allt vad det innebär av intriger, romanser och lyxiga luftfärder.

I samband med att SAS firade 60 år gjorde jag ett antal intervjuer med gamla medarbetare. Jag minns särskilt ett möte ute på Djurgården hemma hos en av de allra första flygvärdinnorna. Vi kan kalla henne Eva. Hon var lite till åren kommen och utstrålade den internationella värdighet man kan känna hos Jan Eliasson, och hon var en formidabel historieberättare.

Efter ett tag glömde jag helt att det var jobb och jag blev sittandes mycket längre än vad som var tänkt. Hon var märkbart förtjust att få dela med sig av alla historier som blev allt mer ekivoka och spännande ju längre timmen led. Bland annat berättade hon om en skidresa hon gjorde till Schweiz tillsammans med några kollegor. Då blev de inbjudna till Shahen av Irans ”lilla chalet” och innanför de väggarna var det inte kaffe och konversation på agendan om man så säger. Hon berättade om sin praktfulla våning i Rom som SAS tillhandahöll och hon berättade om mystiska ambassadfester i Berlin där ljusskygga agenter strök längs väggarna och smidde ränker.

Det Eva lyckades med sina historier var att återskapa en svunnen tid, en spännande tid då resandet var elegant och världen var full av mystik.

Exakt det vill Pan Am också göra men misslyckas på nästan alla punkter.

Hej. Vi åkte ut tidigt i castingen till Mad Men

Lite märkligt är det. Det är ändå Thomas Schlamme som är en av kreatörerna bakom Pan Am. Thomas vem? Thomas ”West Wing” Schlamme såklart. Många tror att West Wing helt och hållet var Aaron Sorkins konstruktion, men Schlamme var en driven producent och regissör under de gyllene åren och låg bakom många av de allra bästa avsnitten. Dessutom regisserade han den kriminellt underskattade serien Studio 60 on Sunset Strip. Det är med andra ord en gubbe som kan TV.

Varför funkar inte Pan Am då? För att svara på det måste man först fastslå vad serien inte är. Den är inte producerad av någon av premiumjättarna typ HBO, Showtime, AMC eller FX. Den går på ABC vilket innebär att innehållet måste vara barntillåtet. Alltså ingen sprit, inga cigaretter och absolut inget sex. Och eftersom Pan Am så uppenbart försöker rida på Mad Men-vågen blir det extra tydligt vad de begränsningarna innebär. Det snygga miljöerna och skarpa kostymerna känns bara märkligt sterila och Truman-aktiga.

Pan Am

Pan Ams drivande karaktärer är flygvärdinnorna med en udda castad Christina Ricci i spetsen. Det är kring dom serien kretsar och för att det ska funka måste karaktärerna vara komplexa och intressanta. Det är dom inte. Det är inte heller Ken-dockan som spelar pilot. Alla känns som riktningslösa skyltdockor berövade på både drivkrafter och inre liv. Det finns även ett kalla krigsspår som spinner på det faktum att en del Pan Am-flygvärdinnor värvades av CIA och MI6 som spioner. Även det känns livlöst, ogenomtänkt och en smula halvbakat.

Pan Am är kanske ingen kraschlandning men det beror enbart på att den aldrig riktigt lyfter.

Pan Am visas söndagar på TV3 med start den 16:e oktober.