Stockholm-Båstad – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 29 mars 2011 i

Recensioner TV

Som en av få, klarade jag mig tursamt undan kräksjukan den här säsongen. Tyvärr drabbades jag retroaktivt av någonting som var sju resor värre när jag blev ombedd att recensera TV4s nya humorserie Stockholm-Båstad. Jag skall vara ärlig och erkänna att min recension endast bygger på de första 30 minuterna av seriens första avsnitt, det var vad jag klarade av. Jag tycker ändå dock att jag förtjänar en hel del cred för att jag faktiskt samlade all kraft jag överhuvudtaget kunde uppbringa för att kunna genomlida den här tortyren. En slitsam kamp mellan mina kräkreflexer och min mentala styrka utkämpades i sju ronder men till slut blev kampen alltför ojämn och kräkreflexerna vann på K.O. När jag dessutom kände att antalet hjärnceller faktiskt sjönk i realtid ju längre jag tittade så tog jag det enda rätta beslutet, att stänga av och för att inte riskera någonting så drog jag dessutom sladden ur väggen och hängde ett svart lakan över TVn.

Stockholm-Båstad har på förhand spåtts bli ”den nya Solsidan” men jag hoppas verkligen, för mänsklighetens skull att detta bara är ett önsketänkande från TV4s sida för något sämre har jag sällan sett. Faktum är att det redan från början hängde en obehaglig deja vu-känsla över serien som jag senare lyckades identifiera som en blandning av Kungarna på Tylösand och Sommaren med Göran, en killer-combo som givetvis borgar för en mental härdsmälta. Det gör dessutom Stockholm-Båstad ännu mer tragisk för där Kungarna på Tylösand var ett socialt experiment med småkids som inte visste bättre än att låta Schulman locka dem till att göra bort sig i TV så utgår jag i alla fall från att både Magnusson och Rapace får betalt i något annat än sprit och naiva fjortisbrudar.

"Hur jag blev känd? Jag gjorde typ såhär i ett tiotal produktioner."

Hur som helst. Den tunga storyn i Stockholm-Båstad, bygger på att det f.d. tennisproffset, Pavel Edvardsson, numera knattetränare, blir uppsagd från jobbet och bestämmer sig för att dra hem och deppa ihop på soffan. Då, helt plötsligt ringer givetvis Jonas Björkman och vill slänga in Pavel som ett Wild Card i tennisturneringen Båstad Open, vilket såklart är fullt trovärdigt med tanke på att han numera är 35 år gammal och totalt har tappat det för länge sedan. För att göra karaktären ännu roligare och mer originell så har han självklart också problem med sitt temperament och det är fantastiskt underhållande när Pavel står och skriker könsord på plan. Annars är det business as usual när det gäller Peter Magnusson som spelar Pavel Edvardsson. Han spelar som vanligt över, precis som han alltid gör. Han klär av sig naken redan i första scenen, precis som han alltid gör och han kör stenhårt på sin patenterade överdrivna stockholmsdialekt och kompletterar med roliga grimaser. Pavels bästa polare och tillika fåntratt, Danne Stahl gestaltas av Ola Rapace som här når nya bottennivåer när han med diamantörhänge (!) springer omkring och juckar på folk och skriker att han skall supa som en 18-åring. Ett genomgående tema i avsnittet är annars snacket om att ragga på slampor med stora pattar och att alla inblandade skrattar åt sina egna ”skämt”. Ett annat fräscht inslag är att man drar samma historier som var aktuella när en annan gick i högstadiet, typ. Ett gyllene exempel på detta är den gamla klassikern ”Hon vaknade med smulor i sängen och doktorn sa att det är inte är så konstigt när hon har bullfitta”. Ett skämt som dessutom hann upprepas två gånger under min 30 minuter långa späkning. När de sedan började spela ”jag har aldrig” kastade jag in handduken och övervägde ett ögonblick en s.k. rape-shower. Mina skrattmuskler låg i total koma under det som måste varit den längsta halvtimmen i mitt liv och jag kände mig utnyttjad. Jag skriver för onyanserat för mitt eget höga nöjes skull men i detta specifika fall funderar jag allvarligt på att kräva betalt.

"Sex sells, but who´s buying?"

Någonting som också retade gallfeber på mig är att Ola Rapace i serien har en amerikansk flickvän som uppenbarligen inte är amerikansk någonstans. Jag har träffat lantbrukare i Småland som kan ståta med ett bättre språk och ett mer genuint amerikanskt uttal. Faktum är att man undrar hur castingen egentligen gick till inför den här storsatsningen av TV4. Satte man en lobotomerad knölsvan bakom skrivbordet som slumpmässigt nickade när någon kläckte ur sig ett könsord eller körde man den gamla beprövade Corn-Flakes metoden?  Inte någonstans såg jag minsta tillstymmelse till övertygande skådespel och fan vet om inte hela gänget till och med hade blivit utskrattade i en casting till Andra Avenyn, då fattar ni vilken nivå vi snackar här.

Värt att nämna i övrigt, är att Peppe Eng givetvis dyker upp i en TV4-sändning, vilket också känns som ett nytt och obeprövat kort och att Patrick Ekwall får sina minutes of fame i en osannolikt krystad och totalt hjärndöd intervju (en helt vanlig dag på jobbet för Ekwall med andra ord).

"Syns jag inte så finns jag inte"

”I wish that I could turn back the clock” är en fin gammal 80-talsdänga med Johnny Hates Jazz och jag förstår nu, såhär 23 år senare, vad han egentligen menade när jag satt där i mitt pojkrum, ovetande om vilka prövningar livet skulle komma att bjuda på.

Hur det skall gå för Pavel Edvardsson i Båstad Open? Ja, det får ni ta reda på själva för inte ens under pistolhot kommer jag att fortsätta titta på Stockholm-Båstad. Nej, istället lägger jag mig här och längtar efter kräksjukan.

Det enda som räddar Stockholm – Båstad från nollbetyg är att den i alla fall fick mig att längta efter sommaren.

• Alexander Kantsjö

Instämmer tillfullo med allt Måns skriver, att detta vanskapta kreatur till ”humorserie”(och jag använder här termen i sin absolut flyktigaste form) har krälat sig in i Tv-tablån som en parasit i ”Hey Baberiba”-kläder är ofattbart! Att ”bestämmarna” på TV4 gav det här projektet grönt ljus måste antingen tyda på grava alkoholskador, nepotism, kraftiga mutor eller ”under-bordet-blås-jobb”. Jag tvingade mig faktiskt igenom hela den okulära tortyren med risk för min egen mentala hälsa för att jag tycker ändå man ska ha lite koll på konkurrensen, men om det här är vad som klassas som humor i 2000-talets Sverige då kan jag lika gärna kasta in handduken för hur jag än anstränger mig så kommer jag inte att kunna sänka mig till denna cro-magnonala (nytt ord?) nivå och då är jag ändå en av manusförfattarna bakom ”Kommissarie Späck”!

Jag undrar när den proverbiala lilla ungen ska peka ett uppmärksamhetens finger och påpeka att Peter Magnusson minsann inte har några kläder på sig trots att hela svenska folket står och beundrar hans påstådda praktklädsel. I ”Stockholm-Båstad” när han nya oanade höjder när det kommer till lågvattenmärken och att han fortfarande kan titta sig själv i spegeln utan att drabbas av ett brinnande självförakt förbryllar mig! Inte att förglömma Ola Rapace, detta überpretto som oralonanerat om djup konstnärlighet och ”riktig” teater, hur han inför sitt eget uppblåsta ego kan rättfärdiga detta hån mot allt vad kultur heter visar på en oöverträffad förmåga till självlögn.

Inte nog med att manus och skådespeleri är exceptionellt uselt, även resten av produktionen inte bara haltar utan styr rullstolen med blåsrör! Kameraarbetet och klippningen verkar utförda av en förståndshandikappad förstaårselev på någon undermålig filmskola i ett utvecklingsland där VHS-kamera fortfarande är” top of the line”. Allt känns fruktansvärt amatörmässigt och billigt trots att jag antar att TV4 satsat ganska rejält på den här smörjan. Att påstå att det här ska bli en ”ny Solsidan” är som att pissa, skita, spotta och sparka på alla dom som varit inblandande i skapandet av den utmärkta humorserie som blivit ett hushållsfenomen.

”Stockholm-Båstad” borde komma med en varningstext från Socialstyrelsen; ”Varning! Denna serie kan leda till akut intelligensdepravering och hjärnblödningar”.

• Måns Lindman

@Alex. Men i övrigt var du nöjd? 😉 Jag kan riktigt känna din ilska och frustration broder och jag håller med dig. Jag var helt i upplösningstillstånd och hade en helvetesnatt efter att ha utsatt mig för den här typen av förnedring. Mina förhoppningar var givetvis sjukt låga på denna produktion redan från början men inte ens i mina värsta fantasier kunde jag väl tro att något så rakt igenom genomuselt skulle kunna läggas på bästa sändningstid en söndagskväll. Man skulle lätt kunna tro att jag överdriver för att få uppmärksamhet men det är snarare i underkant om jag skall vara helt ärlig.

• Cinemon

Förnedrande var ordet! Om inte hela TV4-huset rodnar och blöder av pinsamhetsfrossa (troligen inte) så måste man ju verkligen fråga sig – vilket intresse har dom av att visa detta stendöda elände? Siktar dom på placering i Guiness rekordbok? Men det lönar sig tydligen att satsa riktigt lågt. Hallå finansiärer, hur mår ni egentligen? Stackars Sverige! Men apropå Ola Rapace’s medverkan så kan det ses som en solklar uppmaning till svenska producenter att erbjuda nåt intressant, och att skärpa sig o rikta sig mot upphovsmän med yrkesstolthet och artistisk finess – som kan skriva ihop lite begåvad dramatik istället. Om det nu är trams dom vill visa så går det ju att producera på ett intelligent sätt oxå! Men då kanske dom får vända sig en bit bort från TV4-familjen, och det kan såklart vara svårt, kanske omöjligt ännu på några år.

• Oj vad jag är glad att jag missade denna serie, jag måste erkänna att jag var lite misstänksam mot den redan från början då jag aldrig sett någon av killarna i något annat som varit roligt. Ever!

• Alarcon Klein

Att Ekwall gör en dålig cameoroll av sig själv är väl lite kul. Men jag erkänner att jag trodde du överdrev om det dåliga skådespeleriet men detta var fan det sämsta jag sett. Var det inte rapace som satt i Nyhetsmorgon för ett tag sen och talade om Dramaten och det fina skådespeleriet?

• @Alarcon: Jo det var precis vad han gjorde och du kan se intervjun här:

• Pingback: Årets Bästa & Sämsta 2011 – Christian | Blogg om film tv - recension trailer filmtips()

• Pingback: Årets Bästa & Sämsta 2011 – Christopher | Blogg om film tv - recension trailer filmtips()