Terra Nova – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 29 november 2011 i

Recensioner TV

Nästan hela första säsongen av Spielbergs Jurassic Park – The Series… förlåt, Terra Nova har nu rullat på amerikansk TV och eftersom TV4 nyligen köpte rättigheterna till serien så har det väl blivit hög tid för en onyanserad recension av spektaklet.

Chicago, 138 år från nu. Mänskligheten har vid detta laget genom girighet, krig och grov miljöförstörelse äntligen lyckats få planeten Jorden att vrida sig i plågor och det är nu bara en tidsfråga innan vårt hem är historia. Överpopulation är ett annat stort problem som man har löst genom att begränsa antalet familjemedlemmar till fyra. Sprider du din säd ytterligare blir konsekvenserna ödesdigra för både dig och din avkomma. Detta får Jim Shannon (Jason O’Mara) bittert erfara när specialstyrkan sparkar in dörren där hemma och hittar ett barn för mycket. Han kastas således i fängelsehålan men lyckas fly. Ett liv på flykt är som bekant inget värdigt liv och han skulle tvingas titta över axeln i resten av sitt liv. Tur då för honom att forskare lyckats hitta ett sätt att färdas bakåt i tiden genom portaler. Genom just en sådan portal flyr hela familjen Shannon och hamnar i ett, på ytan grönskande paradis. Problemet är bara att de inte är själva här. 85 miljoner år bakåt i tiden levde nämligen en numera utdöd art, en djurart vi idag känner som dinosaurier. Dinosaurier är stora och mäktiga, människor är små och rädda. Just på grund av detta faktum så lever man åtskilda här i Terra Nova. Människorna lever ett enkelt men ändå högteknologiskt liv i en liten by. En by som i sin tur omges av ett enormt grönområde där de forntida jättarna lever fritt.

Brachiosaurus a.k.a. Brachs

Terra Nova är i grunden ett familjedrama även om de första avsnitten levererade både spänning och så mycket action att det ibland kändes som ett TV-spel. Tyvärr flagnar allt med tiden och efter halva säsongen har färgen flagnat rejält och när ytan väl är borta så är det inte så värst flashigt längre. Vi lämnas nu med repetitiva dinosaurieattacker, seg schablonartad tonårskärlek och den Spielbergska sammanhållningspsykosen där alla håller tal och står i ring.

Terra Nova är Spielbergs andra Sci-Fi serie i år (Falling Skies) och jag undrar fortfarande. Vad har egentligen hänt med Spielbergs berömda och imponerande specialeffekter som man en gång brukade häpna av? Dinosarna i Jurrasic piskar ju de här CGI-gökarna med hästlängder och man har dessutom döpt om arterna så nu heter det ”slasher” istället för Velociraptor, skittöntigt. Serien är också alldeles för snäll och mesig och på tok för få dör. Visst, man hittar någon kropp här och där men oftast är den, i en sådan här produktion, nödvändiga skräckfaktorn som bortblåst. Har man slängt in ett gäng dinosaurier i en inhängnad så vill man för bövelen se lite blod också. Då må låta hårt och brutalt men vill jag se snälla dinosaurier så går jag väl och hyr Landet för Längesedan istället.

Något annat man stör sig otroligt mycket på är hur korkat folk agerar i olika situationer. Det är förvisso ingenting nytt i film och TV-sammanhang men här sker det lite för mycket, lite för ofta och lite för tydligt för att det skall kännas okej. Om man sitter i ett bepansrat fordon och sedan tidigare vet att skjutvapen inte biter på bestarna utanför så gör man kanske bäst i att inte ge sig ut och springa i mörkret? Nog för att mänskligheten ständigt blir mer och mer korkad men man behöver väl ändå inte ytterligare belysa detta faktum genom att göra tonåringarna i serien så vansinnigt blåsta att man sitter och svär högt för sig själv? Skådespeleriet över lag är dessutom under all kritik även om Stephen Lang briljerar som den hårdkokte ledargestalten Nathaniel Taylor. Annars kretsar det mesta kring tonåringarna Josh (Landon Liboiron) och Skye (Allison Miller) som är så naiva och sockersöta att man vill portera sig till en tid då TV inte fanns.

Helyllefamiljen flyttar in i Terra Nova

Terra Nova hade potential att bli en spännande och intelligent hybrid mellan Lost och Jurrasic Park men man pissar bort detta totalt genom att istället leverera ett smågulligt, korkat tonårsdrama med sporadiska inslag av CGI-våld och misslyckade försök till intriger.  Jag kan dock tänka mig att många kommer att bänka sig inför premiären med högt ställda förväntningar, precis som undertecknad gjorde men låt er inte luras. Terra Nova håller de första fyra avsnitten, sedan går det snabbt utför och serien är, i mina ögon nu lika utdöd som dinosaurierna själva.

Terra Nova har köpts in av TV4. Inget officiellt datum för premiär finns tillgängligt i skrivande stund.

• Grejjen är att man slarvar bort den dystotpiska framtidsvisonen helt genom att rusha förbi det i ett enda avsnitt. Andra serier skulle sett detta som en kvalité och dragit ut på det i minst ½säsong och byggt upp spänningen och gett en trovärdigare bakgrundsstory.

Att familjen i ett avsnitt lcyaks med att komma i trassel med polisen och sedan undkomma detta och färdas tillbaka 85 miljoner år och häpnas i ungfär 20 sek för att sedan direkt hitta sin palts är bara så jävla löjligt så det finns inte.