The Pacific (HBO) – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 8 april 2010 i

Recensioner TV

It still scares me today, and that´s been sixty-seven years ago” – orden kommer från en av krigsveteranerna som inleder varje avsnitt av HBO:s nya storsatsning ”The Pacific”. Intervjun korsklipps med arkivbilder från kriget som utkämpades mot japanerna i Stilla Havet. Steven Spielberg och Tom Hanks vill med största möjliga autenticitet skildra krigets helvete och de har haft 250 miljoner dollar till sitt förfogande.

The Pacific” sägs vara en fristående fortsättning på ”Band of Brothers” men likheterna är få. I ”Band of Brothers” var det nobla kamratskapet och lojaliteten mellan soldaterna det centrala och det fanns en underliggande sentimental stämning. I ”The Pacific” är soldaterna helt illusionslösa och krigets meningslöshet skildras utan något nostalgiskt skimmer. Att ge sig ut för att kriga för Europa var lätt att sälja in hos de amerikanska folket. De flesta härstammade därifrån och kunde relatera. Att däremot skicka sina söner till små öar i Stilla Havet som de knappt kunde uttala namnen på var en helt annan femma. Idag är kriget om Stilla Havet ofta reducerat till två specifika händelser; anfallet på Pearl Harbor som var den utlösande faktorn och den klassiska bilden på marinsoldaterna som reser flaggan på Iwo Jima. Kriget såldes in som en ren hämndaktion för japanerna ryggradslösa anfall mot Pearl Harbor. Denna historielöshet ville professor Spielberg och magister Hanks råda bot på. Deras lösning blev 10 timslånga avsnitt som är både snygga, dyra och smutsiga.

Stämningen sätts direkt med ett episkt ljudspår signerat Hans Zimmer och ett fenomenalt snyggt intro som blandar blyertsteckningar med rörliga bilder i slow motion och regn. Det känns påkostat i alla avseenden och man har kallat in tunga HBO-namn såsom Tim Van Patten, David Nutter och George Pelecanos som tidigare har jobbat med ”The Sopranos” och ”The Wire”. Manuset är delvis baserat på de böcker som två av de medverkande soldaterna skrev vid hemkomst; Leckie (James Badge Dale), Basilone (Jon Seda) och Sledge (Joe Mazzello). Dessa tre herrar är centralfigurer genom serien och det är deras upplevelser av kriget som vi får skildrade. Serien är tät och välgjord och krigsscenerna, som ofta utspelar sig på nattetid, lyckas väldigt bra med att förmedla soldaternas panik och rädsla. De finns varken ära eller seger i kriget, bara en enda lång mänsklig pina med ruttnande tår, malaria, dysenteri och konstant hunger. Att inte samtliga soldater deserterade berodde troligen bara på att de var strandsatta på en ö.

När man ser ”The Pacific” är det lätt att associera till dagens krig i Irak och gårdagens i Vietnam. Det är samma osynliga fiende i ett främmande landskap. Det är irrationella soldater som utför självmordsattacker. Det är avhumaniseringen av fienden som skildras genom tortyrscener. Det är krig som alla trodde skulle vara över på ett par månader. Sledge skev i sin bok: ”Possibly I lost faith that politicians in high places who do not have to endure war´s savagery will ever stop blundering and sending others to endure it”. Sledge skrev det på 50-talet men han skulle lika väl kunna rikta sig till Dick Cheney femtio år senare.

The Pacific” är en gedigen och bra kvalitetsserie med höga ambitioner. Fotot är mästerligt, scenerierna är vackra och kostymerna är väldigt snygga. Men ska man bara se en skildring av kriget i Stilla Havet så ska man se ”Den Tunna Röda Linjen”. Det är den definitiva filmen om krigets galenskap och helt oöverträffad i sin genre. Filmen är mycket mer melankolisk och poetisk och Terrence Malick gör den undersköna naturen till en karaktär i sig vilket blir en lysande kontrast till de smutsiga meningslösa striderna.

The Pacific” är väldigt bra men det är inte det mästerverk det vill vara.

The Pacific visas nu på Canal Plus Series

• Mengan