The Walking Dead – Recension

Inlägg av Alexander Kantsjö den 30 november 2010 i

Recensioner TV

Strike a pose... vogue!

För ett tag sedan recenserade jag trailern till AMC:s mastodontserie ”The Walking Dead” (läs den här) och blev föga imponerad även om jag fortfarande hade höga förhoppningar på serien. Än så länge har fyra avsnitt visats på andra sidan Atlanten och jag har i skrivande stund sett dom tre första. Så vad blir då domen? Lever det upp till mina förväntningar eller talade trailern för resultatet? Innan jag svarar på det så ska jag bara, för er som inte hört talas om serien, snabbt förklara handlingen.

Småstadssheriffen Rick Grimes blir skjuten i tjänsten och hamnar i koma, när han vaknar har världen utanför drabbats av en zombie-epidimi och Rick är totalt ovetande. Han beger sig hemåt och upptäcker att hans fru och son är borta, inte döda utan dom har packat i en hast och lämnat huset. Han blir fast besluten om att hitta sin familj igen och ger sig ut på vägarna i jakt efter dom.

"-Hudlotion... jag behöver... hudlotion!"

Jag drar oundvikligen paralleller till ”28 dagar senare” där anslaget är ungefär detsamma, en man ligger i koma och när han vaknar upp så har hela världen gått åt zombiehelvete, men där slutar likheterna och jag tycker dessutom att premissen presenteras mycket starkare emotionellt  i ”The Walking Dead”. Det känns helt enkelt mer på riktigt och däri ligger seriens stora styrka, den berör på ett mer realistiskt plan än i filmer som ”28 dagar senare” eller ”Dawn of The Dead”. Framförallt Frank Darabonts första avsnitt har flera känslomässigt laddade stunder, där finns bland annat en fruktansvärd scen mellan en make och hans zombiefierade (är det ens ett verb?) maka. Jag fick ärligt talat en smärtans klump i halsen.

Serien är extremt snygg och välproducerad, kameran är placerad på exakt rätt ställe vid rätt tidpunkt och varenda bild känns genomtänkt. Skådespeleriet är överlag väldigt bra och framförallt ovannämnda make spelar med bravur dom känslor som man  kan föreställa sig att man faktiskt skulle ha om ens nära och kära sällade sig till de odödas hasande skara. Det som är lite synd är att det redan i andra avsnittet blir mindre av känslorna och mer av den klassiska fly-från-zombie-jargongen och när det så småningom dyker upp fler och fler karaktärer så tappar serien lite den tryckande känslan av utsatt ensamhet som det första avsnittet skildrade så bra. Det dyker dessutom upp några stereotypa karaktärer som känns väldigt malplacé i den tidigare så realistiska ensemblen, Michael Rooker’s pastisch-rasistiska rödnacke känns som hämtad ur en grindhouserulle från 70-talet och självklart så hamnar han i ett klichéspäckat bråk med gruppens ”Yo! Mtv raps-nigga”.

"-Kolla, en enkrona! Den är min!"

Trots närvaron av en del, för genren, välkända klichéer så är ända ”The Walking Dead” något i hästväg när det kommer till TV-serier. Det är välskrivet, välregisserat och välspelat även om jag hyser en liten oro över seriens framtid. Redan efter första avsnittet så plockades den upp för en andra säsong och även om jag vet att det finns mycket mer att hämta från den litterära förlagan så vet jag också hur det kan bli när serier blir större än sin historia och flaxar iväg som en skock skottskrämda skator, ta bara Lost som ett avskräckande exempel. Jag hoppas innerligt att dom inte börjar jaga efter något onödigt effektsökeri utan håller sig till historien om den lilla människan i den stora hemska världen och hur den lilla människan hanterar en global katastrof av den här magnituden. Hur överlever man? Hur påverkas man mentalt? Vad händer med relationerna till andra överlevande? Vad blir ens prioriteringar och hur ser man på framtiden? Jag ser i alla fall med stora förhoppning och förväntan på framtiden för ”The Walking Dead”.

Skrivet av Alexander Kantsjö

En cineastisk allätare som framförallt slukar genrefilm och Tv-serier. Tycker att Leonardo Di caprio är på tok för överskattad och har en förkärlek för udda karaktärer. Skriver manus och drömmer om att sätta genrefilm på den svenska filmkartan. Vattuman och en smula laktosintolerant.

• Nej, zombifierad är inte nåt verb. Däremot är det ett adjektiv! 😉

I övrigt håller jag med dig om allt du säger. Det ska bli spännande att följa den här serien. Den tecknade serien den bygger på är inte dålig heller!

• Saunet

Eftersom jag generellt känner ett motstånd till zombier och dess likar hade jag tänkt hoppa över denna serie. Tyvärr har din beskrivning gjort mig nyfiken.
    Typiskt*s*

• Kan även rekommendera att man läser serietidningarna som ligger till grund för serien. Finns att köpa i smidiga samlingsalbum.

• Alexander Kantsjö

@ Knallhatten: Du har rätt, i den meningen är det verkligen ett adjektiv. Jag tänkte ”att zombifiera någon”.
    @Saunet: You’re welcome! 😉
    @Christopher: Ska göras, har en vän som svär vid dom också. Plus kudos till en riktigt coolt filmhjältenamn, ok om jag snor det? 🙂

• J.Blom

Lite kul att vår egen Johan Renck a.k.a Stakka Bo har regisserat avsnitt 4.

• @Alexander: Hehe, du är välkommen att sno mitt namn. 🙂

Angående serien så beställde jag nyligen Compendium 1, som samlar nr 1-48, till ett bra pris från cdon. Men det finns ju även lättare samlingar för den som vill mjukstarta.

• Bootsy

Jag tycker verkligen om serien och harsett 5 avsnitt so far. MEN fortfarande så bryr jag mig inte vilka som försvinner av de överlevande. Vilket är otroligt synd och jag hoppas det ändras. Om det är nåt som är viktigt i en sån här typ av serie så är det att man måste känna sympati och bli engagerad av karaktärerna. Som du sa i rec så i piloten fick man mer empati för den korta scenen med fru zombie och hennes man än nån annan hitills. Men den är välgjord och snygg om än lite ihålig än men jag kommer följa den och hoppas att man kommer den närmare

• Helt fantastiskt att denna serietidning nu äntligen kommer i rörligt format. Hela serien är en väl illustrerad storyboard.
    Man känner absolut för karaktärerna, enda problemet är att så fort man lär känna någon så stryker dem med. Ska bli kul att följa och hoppas att man kommer få se den på svensk ”kabel/digital” tv snart. Vem är det som har producerat eller vilken kanal står för serien i USA idag?

• @Jespha: Serien produceras av Frank Darabont och den visas på AMC,du kan läsa mer om den här: http://www.amctv.com/originals/The-Walking-Dead/