Treme (HBO) – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 13 april 2010 i

Recensioner TV

När jag var 22 år så åkte jag bil genom USA och trots att jag var nästan skrämmande naiv överlevde jag hela resan. Jag tog mig genom 15 stater och ett otal städer som alla lämnade intryck för livet men det var tre städer som stack ut. Tre städer som hade en alldeles egen särart och karaktär. Städer som kändes separerade från resten av nationen. Det var San Francisco, New York men allra tydligast var det i New Orleans. Jag tyckte New Orleans var toppen och jag ville aldrig åka därifrån. Den galet svängiga musiken fanns överallt i såväl barer som gatuhörn, och trots att det var, och är, en av USA våldsammaste städer fanns det en vänlighet och gästfrihet hos de flesta människor jag träffade. Men inte helt utan reservation, det finns en protektionism kring det som upplevs som äkta. Platser dit turister helst inte är välkomna. Området Treme (uttalas TRUH-MAY), där serien utspelar sig, är en sån plats och det var där New Orleans-jazzen föddes. Det finns tyvärr en rätt högtravande lokalpatriotism som grundar sig i att de helt okritiskt ser sin stad som ”one of the Great Cities of the world”. Det är förvisso en stad med en dramatisk historia som få andra städer kan matcha men all form av patriotism luktar rätt surt. Myten om New Orleans finns hos alla och den vårdas ömt av hela nationen.

När Katrina slog till med full kraft höll därför många andan. Var festen slut nu? Icke. New Orleans reste sig på nio trots en monumental inkompetens hos de ansvariga myndigheterna. New Orleans mobiliserade sina sista krafter och kavlade upp ärmarna. Det är där HBOs nya serie ”Treme” tar avstamp. Första avsnittet börjar tre månader efter katastrofen och vi får följa ett antal karaktärer som kämpar på för att få rätsida på tillvaron. David Simon som låg bakom mästerliga ”The Wire” har castat flera bekanta ansikten och både ”Bunk” och ”Lester” dyker upp fast den här gången är de musiker och underhållare snarare än mordutredare med flexibel moral. Vi ser även underbara Melissa Leo från ”Frozen River” som människorättsadvokat, hennes man spelas av en bombastisk och kolerisk John Goodman och den alltid lika pressade Steve Zahn spelar en bitter och elitistisk radiopratare. Alla karaktärer känner en maktlöshet inför situationen och den förlösande musiken löper som en röd tråd genom alla scener. För det är den fantastiska musiken som är den verkliga huvudkaraktären. Musiken fungerar som en säkerhetsventil och symbol för den orubbade livsgnistan i en hopplös situation. Både Elvis Costello, Allen Toussaint och Dr John dyker upp som sig själv under seriens gång och flera av huvudkaraktärerna spelar jazzmusiker. När David Simon sålde in ”Treme” till cheferna på HBO fick de noggranna instruktioner om vilken musik de skulle lyssna på samtidigt som de läste manus.

Precis som i ”The Wire” vill David Simon förmedla en känsla av autenticitet. Inte en enda gång under första avsnittet visas turistfällorna på Bourbon Street. Han spänner bågen rejält och vill skildra själva essensen av New Orleans genom karaktärernas motståndskraft, glädje och kärlek till kulturen och musiken. Det är självklart svårt att bilda en klar uppfattning efter bara ett avsnitt men det känns väldigt bra. Det är en resa som svänger och jag gillar det.

Treme visas nu på HBO

• Uttalas det inte "TRE-MAY"?

• Måns Lind&eacu