Senaste Kommentarer

Top Commenters

Trust – Splittrat om kidnappningsdramat i Getty-familjen

Inlägg av Ingrid Forsberg den 27 mars 2018 i

TV

För ett par månader sedan kom Ridley Scotts film All the money in the world, baserad på den verkliga historien om när tonåringen John Paul Getty III, arvinge till en enorm förmögenhet, kidnappades av den italienska maffian i början av 1970-talet, och familjens överhuvud oljemagnaten J.Paul Getty (som var en av världens rikaste) vägrade att betala lösensumman. En film som väl ärligt talat fick mest uppmärksamhet på grund av det som hände några veckor innan premiären, det vill säga att Kevin Spacey sparkades från rollen som J. Paul Getty, trots att alla scener redan var inspelade (ärligt talat var Kevin Spacey en väldigt märklig casting från början. Ungefär 20 år för ung för rollen, vilket krävde en gamm-sminkning deluxe). Christopher Plummer togs in, och man gjorde om alla scener med J. Paul Getty, vilket sen resulterade i skandalen kring att Mark Wahlberg fick väldigt mycket mer lön för att göra om sina scener än vad Michelle Williams fick. Men okej, det resulterade också i både Golden Globe- BAFTA- och Oscarsnominering för Christopher Plummer. Obegripligt nog blev Ridley Scott Golden Globe-nominerad för bästa regi också. Herregud, det var verkligen ingen lyckad film.

Men nu var det ju inte den filmen det skulle handla om, utan om serien Trust som hade premiär på HBO Nordic i måndags. Och som kuriöst nog skildrar exakt samma händelser som filmen All the money in the world. Eller – exakt ska man nog inte säga – för en av de första frågorna jag ställer mig när jag ser seriens första tre avsnitt är: “vänta nu, hur gick det till egentligen?”. För det blir väldigt tydligt att jag känner igen jättemycket som händer, men att det är skildrat i en annan version. Så att innebörden i händelser är samma, men en del utspelas på helt andra platser och kanske till och med med helt andra personer.

Det blir alltså extra tydligt att man såklart ska se såna här iscensättningar som just versioner, som är baserade på verkliga händelser. Att varje avsnitt slutas med den här texten i bild gör det tydligare än vad det brukar vara till och med: “The series are inspired by actual events. Some dialogue was created consistent with those events. Various events were combined for dramatic purposes.”

John Paul Getty III (Harris Dickinson) och J. Paul Getty (Donald Sutherland)

I Trust är det Donald Sutherland som spelar familjeöverhuvudet J.Paul Getty, och vi vet ju alla hur bra han är på att spela kallt likgiltig och maktfullkomlig (jag har lite svårt att sluta tänka på President Snow i Hunger Games när jag ser honom). Och det finns fler stora namn i rollistan: mamman till den kidnappade sonsonen spelas av Hilary Swank (Michelle Williams i filmen), och J. Paul Gettys fixare James Fletcher Chace spelas av Brendan Fraser (Mark Wahlberg i filmen). Serien är skriven av Simon Beaufoy, som har skrivit manus till flera av Danny Boyles filmer, och det är också Boyle som har regisserat de tre första avsnitten (som skickats ut till press i förhand). Mycket tunga namn alltså, så hur bli då resultatet?

Tja, ömsom vin, ömsom vatten, skulle jag vilja säga. För de tre avsnitten är verkligen olika varandra. Och det blir efter ett tag uppenbart att det är meningen, men innan jag fattar det så tänker jag mest att det är rörigt alltihop. Men tanken verkar helt enkelt vara att varje avsnitt fokuserar på en viss karaktär, och också är gjort i en specifik stil. Det första avsnittet fokuserar på J. Paul Getty (Sutherland) och är ganska klassiskt berättat. Det andra avsnittet fokuserar på fixaren James Fletcher Chace (Fraser) som Getty skickar till Italien för att undersöka kidnappningen, och här bryter plötsligt karaktären den fjärde väggen och talar rätt in i kameran till tittarna – ett grepp som alltid är rätt vanskligt, särskilt om det inte bäddats för det tidigare. Och det jobbas med splitscreen-effekter och annat som bryter helt mot det första avsnittet. Och i avsnitt tre är det fokus på den kidnappade sonsonen (Harris Dickinson), och nu hoppas det bakåt i tiden och kronologin bryts upp, vilket är ett snyggt och spännande dramaturgiskt grepp på ett sätt. Men när avsnittet innan varit helt annorlunda så är risken att det tar tar lite för lång tid för tittaren att hamna på rätt bana och faktiskt hänga med på vad som egentligen händer när.

James Fletcher Chace (Brendan Fraser)

Så, det är lite svårt att veta hur det här kommer att funka i serien som helhet. Jag har ju ingen aning om vad jag ska förvänta mig av övriga sju avsnitt, när det gäller berättarstil och fokus. Och det kan förstås vara rätt härligt, att det är oförutsägbart! Ett spännande grepp av serieskaparna, helt enkelt. Men, känslan efter de här tre första avsnitten är ändå att det är mer förvirrande än fascinerande. Kanske hade det behövts en mer tydlig “programförklaring” från serieskaparna, att det är så här upplägget på serien är. Att avsnitten dessutom är 60 minuter långa gör att det blir ganska mastigt, och 10 avsnitt känns dessutom rätt mycket för den här historien.

Men storyn i sig är förstås fascinerade, och ganska spännande också (särskilt om man inte sett Ridley Scotts film förstås). Ett kidnappningsdrama, en mycket speciell familj med en mycket speciell dollarmiljardär i spetsen, många olika fascinerande karaktärer, snygga miljöer (bland annat Rom, och J.Paul Gettys maffiga gods i Surrey, England) och mycket 70-talsestetik. Men jag fastnar ändå inte riktigt. Och det har säkert att göra med att jag ju såg filmen baserad på samma händelser så nyligen, men också på känslan jag får: Varför ska jag bry mig om de här människorna egentligen?

Trust hade premiär på HBO Nordic 26 mars. Nytt avsnitt kommer varje måndag. 

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg