Wet Hot American Summer: First Day of Camp – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 31 juli 2015 i

TV

wet hot american summer

Idag har Netflix släppt sin nya komediserie Wet Hot American Summer: First Day of Camp, en uppföljare till långfilmen Wet Hot American Summer från 2001. Det är åtta halvtimmesavsnitt, och jag har sett de sex första.

David Wain och Michel Showalters komedi Wet Hot American Summer kom 2001, och har så många numera stora namn i rollistan att det verkligen kändes som en liten guldgruva när jag upptäckte filmen sisådär tio år senare. Här har vi Amy Poehler, innan hon ens var särskilt känd från Saturday Night Live, Paul Rudd långt innan Judd Apatow-karriären (och nu som mini-superhjälte förstås), och inte minst Elizabeth Banks och Bradley Cooper, som knappt synts i något innan det här. Och det är bara några av de skådisar som man numera känner igen från alla möjliga sammanhang (kul när man kollar trailern är att man headlinar med Janeane Garofalo, David Hyde Pierce från Frasier och Molly Shannon från SNL. Helt andra namn än vilka som är störst idag, förstås). En del av dem (som Ken Marino och Joe Lo Truglio) hade tidigare gjort sketchserien The State ihop med Wain och Showalter, som gick på MTV på 90-talet, men det här var första långfilmen de gjorde ihop.

wet hot american summer 4

Då det begav sig.

Wet Hot American Summer är en kollofilm, eller snarare en slags parodi eller extra skruvad version av en amerikansk kollofilm. Det är 1981 på sommarens sista dag på kollot Camp Firewood, och det är främst de tonåriga ledarna, och föreståndarna för kollot som vi får följa. Och det här med att matcha karaktärernas ålder med skådisarnas ålder var inte så noga, här var det 30-åringar som spelade tonåringar. Som grädde på moset hotas hela lägret av en rymdsond som är på väg att falla mot jorden.

Och nu, 14 år senare, har alltså David Wain och Michael Showalter gjort en uppföljande tv-serie i åtta delar, som idag släpps i sin helhet på Netflix. Eller, uppföljare är egentligen fel, för hela serien utspelar sig faktiskt innan filmen, på sommarkollots första dag. Och samma skådisar upprepar sina roller, så nu är det alltså 40-åringar som spelar tonåringar. Låter det galet? Det är det! Och väldigt väldigt roligt.

wet hot american summer2

Första kollodagen, yey!

En förutsättning för att gilla detta är förstås att man köper hela premissen. Paul Rudd, 46, spelar den charmige slyngeln Andy, 18. Och så vidare. Och det gör man rätt lätt, med tanke på hur skruvat allt annat också är. Enda problemet är väl att det ibland är svårt att komma ihåg hur gammal en viss karaktär faktiskt är, när den samspelar med en annan i en annan ålder. Vilket i och för sig mest adderar ett extra lager till den sjuka humorn. Grundupplägget är ju att vi följer ungdomsledarna och de andra anställda på lägret, där en del (de flesta) mest vill hångla och stöka istället för att ta hand om kidsen, medan andra tar sitt uppdrag på kanske lite väl stort allvar. Men det stannar inte på lägret, för precis som det i långfilmen fanns ytterligare ett skruvat element med en rymdsond på väg mot lägret så har vi här ett neongrönt giftigt avfallsslajm som hotar precis utanför lägret. Det här är egentligen den delen av storyn som känns onödigast, det hade liksom räckt att låta allt utspelas på själva kollot, men å andra sidan leder den till många oväntade knäppa vändningar, med roliga gästskådisar, så det blir värt det. Tänk alla sjuka vändningar i en serie som Arrested Development, så har ni lite känslan (och konceptet att allt utspelas under en enda dag stretchas rejält här kan man säga).

Wet Hot American Summer utspelas 1981, vilket innebär många härliga outfits, frisyrer, och låtar på soundtracket. Långfilmen såg faktiskt också ut som den var filmad på 80-talet, vilket serien tyvärr inte riktigt gör. Filmen har också en lite ”kultigare” känsla över sig överlag, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att alla inblandade var så mycket mer oetablerade på den tiden, och att det troligtvis var ett lite galnare projekt från början.

wet hot american summer3

Bradley Cooper och Amy Poehler som deppiga dramaledare.

En av de roligaste sakerna med den här serien är att det är som ett härligt smörgåsbord av roliga skådisar. Gillar du amerikansk komedi är det bara att luta dig tillbaka och matas med skådisar som du känner igen från alla möjliga håll och kanter. Förutom huvudcasten i långfilmen så har skådisgänget här utökats med Jason Schwartzman, Lake Bell och Kristen Wiig i lite större roller, men det strösslas med massor av andra stora namn som är roligast att överraskas av, så jag skiter i att namedroppa ännu mer nu (börjar bli lite namedropping overload här).

Det funkar nog att se serien utan att ha sett långfilmen (som finns på Netflix!), men det adderar förstås en massa roliga detaljer om man sett filmen först. Och sen när man sett serien får man kolla filmen igen, så man får hela handlingen i kronologisk ordning och kan förundras över hur uuunga alla var. Det tänkte i alla fall jag göra!

Både långfilmen Wet Hot American Summer och serien Wet Hot American Summer: First day of Camp finns på Netflix