Post Type Selectors

As Above, So Below – Recension

AASB1

Just när man trodde att det inte kunde bli mer handkamrigt (dyker upp i nästa SAOL). Just när man trodde att konceptet ”ju skakigare desto bättre” var på väg att dö ut och att både publik och upphovsmän var överens om att det räcker nu så dyker lågbudgetfilmen As Above, So Below upp och bjuder på en huvudvärk som varar i dagar. Det är tamejfan ett under att ingen hade självinsikt nog att ställa sig upp under produktionen som säkert tog en tre, fyra dagar att slutföra för att vråla ”enough is enough!” det här är nämligen djävulskt uselt.

AASB4
I katakomberna kan ingen höra dig skrika

Under Paris gator slingrar ett nätverk bestående av 300 mil katakomber fram, katakomber till bredden fyllda med lik och det är på pappret en idealisk skådeplats för en klaustrofobisk rysare. Tyvärr stannar potentialen på pappret.
Vi följer Scarlett Marlowe, spelad av Perdita Weeks. Hon kan titulera sig äventyrare, forskare och allmänt begåvad och hon har ett mål i livet, något som hennes salige far misslyckades med innan han tog till repet, att hitta den mytomspunna klenod som är Den vises sten. Alkemins svar på Kinderägget. En överraskning i överraskningen. Ni känner kanske till legenden. I egenskap av ägare till denna mirakelsten kan du imponera på polarna med lite sköna partytricks som att förvandla metall till guld, läka sår och ge evigt liv. Om det så är det sista Scarlett gör i sitt liv så skall hon hitta stenen, även om hon plötsligt tvingas stå framför helvetets portar och undra hur tusan hon kom dit. Benji (Edwin Hodge) har ansvaret att filma denna stökiga resa till Jordens inre och han tar sitt ansvar på allvar. Han filmar för allt vad tygen håller. Problemet är bara att han aldrig filmar rakt fram. Det är väggar, tak, golv, ansikten och fötter om vartannat och frågan är om pojken är riktigt nykter. Hur svårt kan det vara? Du hade en uppgift Benji. Det är inga onda fanskap efter dig, ännu, det dröjer lätt en timme in i filmen innan något händer. Vägen är helt plan och spikrak. Filma rakt!

Hur som helst, de inledande spåren tar dem till en gammal dammig inskription på arameiska. Ett av de få språk 25-åringen inte talar flytande, that’s a bummer. Det är ett bakslag som leder till att ännu en huvudrollsinnehavare presenteras. George (Ben Feldman) är en jävel på klockspel. Han lagar urverk som stått stilla i 300 år men han är svår. Oj vad svår han är. Efter lite övertalning lyckas dock Scarlett få honom att hjälpa till med översättningen och invecklade gåtor baserade på dåliga rim radas upp men det är inga konstigheter, trion löser varenda hemlighet som gäckat forskare och akademiker i århundraden i en enda scen.

AASB2
As Above, So Below är full med döskallar

De möter upp med ännu några svåra fransmän och en steampunk-klädd fransyska och så bär det av ner i katakomberna. Här nere i mörkret huserar all möjlig klientel, från mässande gothtjejer till spårlöst försvunna hålögda guider och från att ensemblen sätter ner den första kängan i underjorden är det hysteri som står på agendan. Jag får leta långt bak i minnet för att hitta en rulle där det skriks och gestikuleras så mycket under så kort tid som i As Above, So Below, filmen är tack och lov rätt kort. Lägg sedan till kameraviftandet och du har en okulär mardröm ackompanjerad av Hin Håle själv. Är man masochistiskt lagd och sitter genom hela föreställningen kan man se fram emot följande höjdpunkter:

I.        Ett tak som ständigt rasar in
II.       Bildgåtor från årskurs fyra
III.      Historiska övertramp
IV.      Fler bevingade ord på latin än på kylskåpet hos en tonåring som nyss flyttat hemifrån
V.       Ringande telefoner
VI.      En blodflod
VII.     Uppenbara stölder från följande filmer: Instängd, Da Vinci-koden, Tomb Raider,
Indiana Jones, Blair Witch Project
VIII.    En dialog som mer eller mindre består av följande fraser: ”OH MY GOD!”
”This is SO wrong!” ”This is a BAD idea!”
IX.      En dålig Robert De Niro-imitation
X.      Migrän

AASB3
Många hål blir det, inte minst i storyn

John Eric Dowdle levererar här en skräckfilm utan skräck. Spökhuset på det lokala nöjesfältet är förmodligen mer skrämmande för gemene man. Konceptet är klockrent men utförandet är förkastligt. Vem orkar se den här dyngan undrar jag? Vilken är målgruppen? Det är klart, tillhör man den försvinnande lilla del av mänskligheten som gillar att bli yr i skallen och har en fäbless för Abercrombie & Fitch-modeller som kutar runt i korridorer och skriker i falsett i en och en halv timme så bör As Above, So Below passa som hand i handske.

På helvetesporten i Dantes Inferno står följande att läsa. ”Lämna allt hopp, ni som inträder” Det får väl bli rådet till övriga intressenter.

As Above, So Below har svensk biopremiär 5 september

betyg0_5