Post Type Selectors

Austenland – Recension

austenlandposter

Jane (Keri Rusell)  är ett extremt hängivet Jane Austen-fan. Hon är så besatt av Jane Austens värld i allmänhet och Stolthet och Fördom i synnerhet att hon inrett ett helt rum hemma till Mr Darcys ära, komplett med en pappfigur av Colin Firth som drömmannen. Eftersom hennes tillvaro är lite trist därhemma bestämmer hon sig för att åka till England, på den ultimata Austen-upplevelseresan. Till Austenland -som drivs av självaste Dr Quinn! Ja, eller Jane Seymour då, i rollen som Mrs Wattlesbrook.

Austenland är inte bara en theme park, det är mer som ett lajv, där man är in costume hela tiden och omges av skådespelare som spelar sina karaktärsroller hela vägen. Jag kan verkligen föreställa mig att det är en upplevelse att komma till den här pastorala miljön, med sitt ståtliga hus, parker och annat som hör till, särskilt som anglofil amerikan som är jättefascinerad av allt som är gammalt. Och det är också en fascinerande tanke att kunna befinna sig mitt i den här fiktiva verkligheten som man har läst om och sett på film, men att det samtidigt utlovas nån slags romans som ingrediens i hela upplevelsepaketet – ja,det känns onekligen rätt märkligt.

austenland

En rolig detalj är att en av skådespelarna, som gestaltar den flambojante Colonel Andrews, spelas av James Callis. Det vill säga Gaius Baltar i Battlestar Galactica. Ja, det kan man tycka är roligt om man som jag är ett stor BSG-fan. Dessutom var han ju också med i Bridget Jones Dagbok, där Bridget suktar efter sin egen Mr Darcy (Colin Firth). Och kan man både sin Bridget Jones och sin Stolthet och Fördom väl så hittar man nog en hel del referenser i Austenland. Precis som det ska vara i en film som i grunden handlar om fankultur alltså.

Men tyvärr är Austenland en väldigt ojämn film. Det är Jerusha Hess regidebut (baserad på Shannon Hales roman från 2007), efter att tidigare ha skrivit Napoleon Dynamite och Nacho Libre tillsammans med maken Jared, men det här är en annan typ av komedi. Det är charmigt, rätt fånigt (på ett medvetet sätt), stundtals jätteroligt, och stundtals bara segt. Ibland träffar det riktigt rätt i det medvetna överspelet från skådisarna som ska gestalta de skådespelande männen på Austenland, men ibland blir det bara platt. Ett problem är också att man verkligen inte får lära känna Jane som person innan hon åker iväg på sitt ”Austen-lajv”, och att hon faktiskt framstår som lite väl skeptisk till aktiviteterna för att vara ett så hängivet Austen-fan. Och det finns en del andra saker jag också undrar över, som varför Jennifer Coolidges vulgärhärliga amerikanska ens åker dit när hon inte vet vad Stolthet och fördom är, och hur det kan gå runt att endast ha tre gäster på den här väldigt avancerade lajv-upplevelsen.

Det känns som Jerusha Hess vill hylla och samtidigt driva med både romcom-genren och fankulturen, men det funkar inte jättebra. Det finns en rolig grundidé här, men det hade behövts ett bättre och mer genomarbetat manus för att verkligen få fram det.