Battleship – Recension

Ett skepp kommer lastat

Taylor Kitsch (Alex Hopper) sitter moloken vid en bardisk i sin John Carter-frisyr. Han sörjer 250 miljoner dollars-fiaskot och dränker sina sorger i billig bourbon. Hans bror Stone Hopper (Alexander Skarsgård) bjuder på shots och försöker pigga upp sin desillusionerade bror. Stone Hopper är kapten i flottan och både framgångsrik, hel och ren. Alex Hopper är dekig, trött och misslyckad. En incident på baren mynnar ut i ett inbrott i en speceributik samt arrestering via elpistol och Alex får sig en rejäl utskällning av broder Stone.

Lösningen?

Klippa sig och skaffa sig ett jobb.

Arbetsgivare?

Den amerikanska flottan så klart!

Så inleds filmen Battleship som delvis finansierats av brädspelstillverkaren Hasbro. Företaget ligger bland annat bakom ”klassikern” Sänka Skepp. På många sätt skulle man alltså kunna säga att Battleship är världens dyraste reklamfilm för en i grunden undermålig produkt. Fast kopplingen till brädspelet trycks verkligen in med ett skohorn.

Mördarfrisbees från rymden

Flottan är ute på en militärövning i närheten av Pearl Harbor samtidigt som ett rymdcentra på Hawaii får kontakt med utomjordingar. Dom visar omgående sina avsikter genom att ödelägga Hong Kong. Listiga som dom är lyckas dom även lokalisera krigsskeppen som stängs in med hjälp av en snillrik rymdsköld. Kameran zoomar ut och spelplanen är, så att säga, lagd.

Tämligen snabbt visar det sig att rymdens teknologi vida överglänser den jordiska och skeppen sänks ett efter ett. Till slut finns bara ett skepp kvar och i avsaknaden av några levande kaptener tvingas Alex Hopper axla ansvaret att rädda jorden från undergång.

Filmen är kraftig inspirerad av Independence Day i tematiken och rent estetiskt liknar det en rekryteringsfilm för flottan. Givetvis är det förutsägbart. Givetvis är karaktärerna endimensionella. Men regissören Peter Berg har fattat en sak som aldrig Michael Bay har greppat – den här typen av film måste vara rolig och underhållande. För det är ju precis som Brian Grazer sa om TV-serien 24: ”it may be bad, but it´s never boring”

Rihanna slösar ammunition

Som matinéunderhållning betraktat levererar Battleship storartat – i sin attityd påminner den en del om kitschfesten Starship Troopers och effekterna är inget annat än häpnadsväckande. Visst, filmen är minst en halvtimme för lång på grund av meningslösa försök till karaktärsutveckling, men den berättas i sådant rasande tempo att man ändå sveps med. Castingen är lyckad; Skarsgård glänser som den gravallvarliga stridsgossen, Taylor Kitsch har en stoner-aura som väl uppväger hans begränsade skådespelarregister, Rihanna – i rollen som vanligtvis är vikt för Michelle Rodriguez – gör inte heller bort sig. Liam Neeson spelar en salt amiral och han lär aldrig ha tjänat så mycket pengar för en så minimal insats. Han tänkte väl helt enkelt att golf och två veckor på Hawaii kändes rättvist efter pulsandet i snön under inspelningen av The Grey.

Det stora frågetecknet är vad Hasbro tänker sig få ut av det här spektaklet. Kopplingen till brädspelet är i det närmaste obefintlig och traditionellt sett har ju TV-spel kopplade till filmer alltid varit framstressat skräp som hamnat i rea-backen innan ens filmen gått ner från biograferna.

Vill man bli kungligt underhållen utan några större krav finns det inget bättre alternativ på biograferna just nu. Battleship är tillräckligt självmedvetet fånig för att klara sig från kalkonkacklet och tillräckligt överdriven för att man ska ha överseende med alla logiska luckor och dessutom är det mäkta spektakulärt i de generösa actionsekvenserna.

Battleship har svensk biopremiär den 11:e april