Bridesmaids – Recension

”Maid of dishonour”

Jag börjar med att säga nej. Nej till att Bridesmaids skulle vara en chickflick men sedan säger jag ja. Ja till att Bridesmaids är en kvinnlig version av Baksmällan. Gör det filmen till en dålig kopia? Absolut inte! Faktum är att Bridesmaids är minst på par med förebilden, ibland faktiskt ännu roligare.

Annie, briljant spelad av Kristen Wiig från SNL är en nydumpad, konkurssatt 35-årig kvinna som är bitter på det mesta i livet. Hon har ett jobb hon hatar, en enerverande morsa och ett meningslöst KK-förhållande med Ted. Ted, ännu mer briljant spelad av Jon Hamm från Mad Men är en rik, don´t give a shit douchebag som glider omkring i sin Porsche Carrera och har otroligt höga tankar om sig själv. Annie har verkligen nått botten men så en dag bestämmer sig Annies barndomsvän Lilian, spelad av Maya Rudolph för att gifta sig med sin Dougie och Annie blir utsedd till first maid of honour. Nu, tänker hon, nu kommer allt att bli bra igen och hon får visa sig från sin bästa sida när det gäller planering och förberedelser. I helvete heller!

Lilian har nämligen skaffat sig en ny vän, Helen. Helen spelas av Rosie Byrne och hon är allt Annie inte är. Hon är rik som ett troll, vacker som en dag och hon är en rövslickare modell grande. Hon tvingas nu kämpa om sin bästa vän med Helen och det går inget vidare, hon förlorar rond efter rond. Samtidigt får hon ihop det med ännu en man, som råkar vara polis och som också råkar vara hennes granne. Poliskonstapel Nathan Rhodes spelas här av Chris O’ Dowd och han är en omhändertagande, känslosam man, precis vad Annie behöver men hon har svårt att släppa honom inpå livet i sin nuvarande livssituation.

Filmens roligaste karaktär Melissa McCarthy i rollen som Megan

Paul Feig, mannen bakom Arrested Development och The Office har i Bridesmaids försöka att vända den negativa trenden som kvinnor inom komedin har haft genom att skita ner dem (i dubbel bemärkelse), göra dem riktigt vulgära och i vissa fall manhaftiga och det fungerar riktigt bra. Förutom lite obligatoriskt drama och några ”oh my god, you’re so cuuute” för mycket så är Bridesmaids faktiskt nästan helt befriad från Sex and the Citysjukan.

Det är riktigt lågt under bältet många gånger när avföring, alla typer av könsorgan, spyor och detaljerade redogörelser kastas ut till publiken att göra vad man vill med. Antingen köper man det och skrattar åt de låga skämten eller så är man en moraltant/farbror och muttrar sitt missnöje. Själv köpte jag hela jävla paketet och hade en pubertal skrattfest för mig själv i två timmar.

Bridesmaids har biopremiär 22:e juli.