Dorian Gray – Recension

Dorian Gray

Dorian Gray låter måla ett porträtt av sig själv. Han blir så bländad av sin egen skönhet att han där och då önskar att tavlan ska få åldras i hans ställe. Efter ett tag märker Dorian att tavlan inte bara vittnar om hans fysiska åldrande; den visar även hans själs förändring. Grymhet, sarkasm, cynism, och alla onda handlingar Dorian utför, återspeglas i porträttet. Då är han dock så pass inne i sitt sexmissbruk att han inte bryr sig.

Dorian Gray är i grunden en mycket intressant personteckning över det mänskliga förfallet. När han först fick se världens ljus i Oscar Wildes bok ”Dorian Grays Porträtt” 1891, var läsarna dock föga imponerade. Den kallades för en ”lögnaktig”, ”djupt omoralisk” och ”rent av stötande” bok. Berättelsen om den unge Dorian Gray som sålde sin själ till förmån för att leva ett liv i sus och dus, upprörde en hel värld. Den bojkottades faktiskt(men det hade nog mer att göra med att Oscar sände ut mer gayvibbar än Liberace…)

Efter två halvlyckade försök att filmatisera har så turen kommit till Oliver Parker.
Att säga att han snubblade på mållinjen är en underdrift. Att säga att han slog sig själv i ansiktet och svimmade redan i startgropen är mer sanningsenligt.

Filmfotot är pinsamt. Skådespelarinsatserna är ett hån och scenografin, ett skämt.
Manusbearbetningen är skrattretande och det är rent ut sagt en skitfilm. Det är nästan så man bli lite fnissig. Med respekt för Wildes konstnärliga kvarlåtenskap, råder jag er att inte se filmen. Oscar skulle vrida sig i sin grav om han såg vad Parker har gjort med hans bok.

Hela filmen lyser med en avsaknad av någon som helst form av autenticitet och även Colin Firth verker undra vad i hela fridens namn han gör i denna viktorianska buskis. Ben Barnes tolkning av Dorian Gray är plattare och lättvindigare än ett läskpapper. Sarah Jessica Parker har mer karisma och feeling. Sexscenerna är vackra men hyr i såna fall hellre en porrfilm om behovet av nakna tonårsbröst skulle trycka på. Eller gå till valfritt 18-ställe. Där finns något för alla smaker.

Dorian Gray finns att hyra och köpa