Emperor – Recension

Emperor-poster
Emperor

Korniga bilder.

En bomb skär genom himlen.

Ett mäktigt svampmoln tornar upp.

Året är 1945 och Japan har tvingats ner på knä och en förödmjukande kapitulation står för dörren. USA har segrat och är nu den ockupationsmakt som ska få ordning på landet. General Douglas McArthur (Tommy Lee Jones) vandrar genom ett lika vackert som förödat Tokyo och förkunnar med välkänd retorik: ”vi ska befria, inte erövra.” Men för att kunna befria måste man enligt militär logik först straffa de ansvariga. General Bonner Fellers (Matthew Fox) får i uppdrag att fånga in Kejsar Hirohitos 30 närmaste män för att få rätsida på vad som har hänt. Vem eller vilka är krigsförbrytare? Vem gav ordern om att bomba Pearl Harbor? Fellers har blott tio dagar på sig för att söka svaren – President Roosevelt vill helst av allt se Hirohito hänga från en träd. Vi vet ju dock att den amerikanska militären alltid drivs av heder och ära så först måste man ta reda vad som faktiskt är sant. Anledningen att just Fellers fått jobbet är för att han har skrivit en uppsats om ”japanska soldaters tankesätt”. Han är alltså expert på japanernas krigarkodex: lojalitet och lydnad. Han behärskar även ett par japanska fraser. Dessa språkunskaper är tydligen helt chockerande, för japanska ögonbryn höjs konstant genom filmens gång.

emperor-review-1
Matthew Fox

Fellers har dock ytterligare ett uppdrag. Ett uppdrag han talar tyst om. Han har skilts från sin japanska kärlek. Det vet vi eftersom vi inledningsvis fått se de tu dansa i slow motion bland bambuträd i vad som ser ut som en reklamfilm för sköljmedel. Detta korsklipps med bilder på Fellers där han sitter i en japansk bar och dricker öl och ser väldigt bekymrad ut. Han ska alltså rädda Japan, USAs ära och genom kärleken även rädda sig själv. Inte undra på att karln ser bekymrad ut.

Fellers uppdrag är prekärt. Om de finner Hirohito skyldig och avrättar honom kan det utlösa en röd revolution. Japanerna ser den enigmatiska kejsaren som sin Gud och att döda Gud är ju sällan en bra idé om man vill vinna ”the hearts and minds of the people”. Hela statsstrukturen kan kollapsa vilken kan få oöverskådliga konsekvenser. Om man däremot låter honom leva kan man uppfattas som svag på hemmaplan vilket kan underminera Roosevelts presidentskap.

emperor

Emperor är till formen en detektivhistoria. Vi ser Matthew Fox åka runt i sin bil och ställa massa frågor som han inte får svar på. Han läxas istället upp av hånfulla japaner som orerar om att historien alltid dikteras av vinnarna. Han får även föreläsningar och att brott som begås av USA aldrig bestraffas på samma sätt som när förövarna saknar skär hud. Ibland känns det som att titta på någon som spelar tv-spel:

• Matthew åker till japan 1 som säger något kryptiskt för att sedan säga ”du måste åka till japan 2 för att få reda på mer”.
  • Matthew åker till japan 2
  • Matthew träffar japan 2 och blir frustrerad
  • Matthew åker tillbaka till HQ. Han får nya order.
  • Matthew åker till japan 3.

Rent estetiskt är Emperor ganska tilltalande. Scenografin, kostymerna och fotot är bra men historien är på tok för svag och konfliktfri för att engagera. Hade det inte varit för Tommy Lee Jones buttra (vad annars?) porträtt av den mustiga McArthur hade den här filmen aldrig gått upp på bio. Matthew Fox är alldeles för blek för att kunna bära en film med de här ambitionerna. Det är en nostalgisk film som vill påminna oss om att USA en gång i tiden var hederliga nationsbyggare utan dolda agendor.

Få människor är så omhuldade i USA som ”the greatest generation” – alltså de som slogs i andra världskriget för att sedan komma hem och skapa det välstånd som än idag är landets fundament. ”Inget är svart eller vitt i Japan” är en replik som upprepas till leda men det är precis vad filmen är. De gråskalor som eventuellt fanns att gräva fram ur den japanska myllan stannade där i. Väldigt få händelser eller tankar gestaltas – väldigt mycket predikas genom baktunga replikskiften. Emperor är en ganska ljummen och menlös anrättning om ett historiskt skede med oändlig potential.

Emperor har biopremiär 6 september