Foodies – Recension

foodies

Foodies är besatta av att äta på de bästa, mest exklusiva, restaurangerna över hela världen. Likt trainspotters eller fågelskådare prickar de av restaurangerna med flest Michelinstjärnor, och mest avancerad matkemi. I dokumentärfilmen Foodies har regissörerna Thomas Jackson, Henrik Stockare och Charlotte Landelius följt fem foodies som lägger en anmärkningsvärt stor del av sin inkomst på att åka runt i världen och äta på hiskeligt dyra krogar, fotografera rätterna och sen värdera och gradera upplevelsen i sina bloggar.

Jag är själv väldigt matintresserad, och en stor del av mina egna semestrar brukar kretsa kring mat – men det här är självklart något helt annat. Det känns så tomt på något vis, och ser så ensamt och ödsligt ut när foodiesen sitter där vid sitt bord i ett hörn, ofta i en halvtom restaurang, äter för sig själv och fotograferar allting minutiöst. Det är uppenbart att det inte är en restaurangupplevelse där stämning, atmosfär och socialt umgänge spelar någon stor roll. Och jag har svårt att förstå njutningen i att sitta och uppleva denna fantastiska mat helt på egen hand, utan att kunna dela upplevelsen med någon annan. Förutom när man skriver det på sin blogg efteråt förstås, men det är ju en annan femma.

Problemet är att filmen inte heller får mig att förstå så mycket mer av detta. Jag vill veta mer om varför de faktiskt ägnar sig åt detta, och vad de får ut av det? Visst är det intressant att få en inblick i denna lyxkrogsbesatta subkultur, men filmen hade vunnit på att klippas ner, till en stringent tv-timme istället för en och en halv bio-timme. Eftersom det inte finns någon tydlig riktning på filmen, ingen specifik handling som är på väg någonstans, så blir det för lång tid att bara hänga med de här fem finkrogs-besatta personerna.

Trots all mat så blir jag aldrig sugen på något av det som äts i filmen – och faktum är att det över huvud taget är väldigt lite njutning som syns. Är det för att de här besatta matnördarna helt enkelt inte njuter så mycket, eller är det för att filmskaparna misslyckats med att skildra det?

Pun intended – filmen mättar inte riktigt min hunger.

Foodies har biopremiär den 23 maj

Foodies – The Culinary Jetset – Theatrical Trailer (Swe sub) from B-Reel on Vimeo.