Post Type Selectors

Frances Ha – Recension

Frances-Ha-2

Noah Baumbach, mannen bakom egensinniga The Squid and the Whale och nästan lika dysfunktionella Margot at the Wedding, är en regissör och manusförfattare helt i min smak. Det är uppenbart eftersom jag verkar gilla allt han gör. Nya Frances Ha är inget undantag.

Frances-Ha

Frances Halladay är en kvinna som är lätt att bli kär i. Hennes virriga sätt är charmigt, hon säger vad hon tänker och har en imponerande förmåga att se ljust på tillvaron hur jobbigt än läget är. Hon bor med sin bästa vän Sophie, som de själva säger ”som ett lesbiskt par som slutat att ha sex”. Tillsammans fantiserar de om det goda livet, Sophie vill bli mediemogul, och Frances drömmer om en karriär som dansare. Den där drömlägenheten, gärna i Paris, hade inte varit fel heller.

Frances-Ha-3

Men Frances har tyvärr inte en speciellt lyckad karriär som dansare, och när sen Sophie vill flytta till en annan bekant är Frances snart hemlös, pank och utan jobb. Hon hittar dock ganska snart en ny bostadsmöjlighet i att flytta hem till kompisarna Lev och Ben. Benji är uppenbart förtjust i Frances, men hon ser sig lite underligt som fullständigt odejtbar och ”för lång för att gifta sig”. Och när erbjudanden om dansjobb saknas och hyran återigen blir för övermäktig måste hon söka sig vidare. Efter jobb, bostad och kärlek.

Frances-Ha-4

Som jag sa, jag gillar detta. Mycket. Det är ett varmt manus med originella repliker, och fotot i svartvitt är synnerligen vackert. Greta Gerwig gör en mycket karismatisk insats som Frances. Vill man vara petig har filmen en liten dipp när Frances ger sig iväg på en rätt innehållslös tripp till Paris, men det uppvägs med råge av filmens övriga kvaliteter.

Frances Ha har svensk biopremiär 16 augusti.