The Hobbit: The Desolation of Smaug – Recension

the-hobbit-the-desolation-of-smaug-CD
The Desolation of Smaug

Jag var inte alltför imponerad av den första delen (Läs den något magsura texten här.) Den var långsam, omständlig och bitvis en aning buskisanstruken. Efter två timmar och fyrtio minuter kan jag lugnt konstatera att precis allt är bättre i den här filmen. Det är mörkare, mer underhållande och oändligt mycket vackrare att se på. Peter Jackson har skapat ett nära nog perfekt matinéäventyr som står sig väl mot Ringen-filmerna.

När vi lämnade dvärgarna förra gången hade de nått halvvägs till berget där deras forna rikedomar ligger och väntar. Dessvärre ligger även den något humörssvajiga draken Smaug där och han delar inte dvärgarnas uppfattning om vem som äger allt guld. Vi har med andra ord en konflikt. Och det är något som den här filmen lyckas bra med. Konflikter alltså. I den första filmen kändes det aldrig som att något stod på spel – nu får man en klarare bild varför det är så viktigt för dvärgarna. Det är inte bara guldet – det är ett stukat folk som en gång var mäktiga och respekterade och de vill återerövra den positionen. Kontrasten blir extra tydlig när de stöter på Legolas och hans snarstuckna och rätt självgoda alver. De har allt och dvärgarna har inget.

The-Hobbit-Smaug-4
Bilbo möter Smaug

Även Bilbo är mer intressant. Han är mindre vilsen och tokig den här gången och tar sin uppgift på allvar. Ringen spelar också en stor roll och gradvis börjar den korrumpera hans lynne samtidigt som den räddar hans liv. Gandalf har en ganska liten roll och det är en aning problematiskt. När han separeras från gruppen och sticker ut på egna äventyr känns det som att något saknas. Det är också lite märkligt att hans sidostory verkar vara upprinnelsen till Sagan om Ringen. Han möter Sauron och inser att de mörka krafterna rustar för krig – känns lite bekant eller?

Ett grundläggande problem med mittenfilmer är ju att sluten aldrig känns helt tillfredställande. Det blir en cliffhanger hur man än gör och givetvis även här. Men här vägs det upp av en räcka med sensationella actionscener – det ges inte mycket tid för andrum och det är i synnerhet en scen som sticker ut lite extra som involverar dvärgar i tunnor, orcher, alver och en flod. En omedelbar klassiker.

THE HOBBIT: THE DESOLATION OF SMAUG
En övertänd orch

Filmen påminner mycket om Sagan om Ringen-trilogin såtillvida att den är mycket mer allvarstyngd. Nästan varenda replik levereras med eftertryck och det är ju naturligtvis lätt att göra sig lustig över, men om man älskar den här världen och köper konceptet är det bara härligt. Smaug måste för övrigt vara filmhistoriens mäktigaste drake (rösten görs av Benedict Cumberbatch!) och 3D-formatet känns för en gångs skull alldeles sjävklart. Visuellt sett är det precis så magiskt som man numer kan förvänta sig av Peter Jackson – bilderna har ett ljuvligt sagoskimmer som mår bra av den varsamma 3D-behandlingen (med undvik för allt i världen 48fps-versionen!)

I allra första scenen dyker Jackson själv upp och det känns nästan som att han blinkar mot kameran som för att säga: häng med nu mina vänner, för nu blir det åka av! Och där har jag inga invändningar. The Hobbit: The Desolation of Smaug spelar i en helt egen division när det kommer till actionspektakel. Till skillnad från klåpare som Michael Bay glömmer aldrig Jackson att hjärtat måste vara överordnat eld och explosioner och i den här filmen bultar det hårdare än på länge.

The Hobbit: The Desolation of Smaug har biopremiär över hela landet 11 december.