Film

Homesick (Although I no longer know where home is) – Recension

Homesick3

Viktor har precis blivit lämnad, alternativt lämnat sin sambo. Det framgår inte riktigt men han står hur som helst utan hem. Hyran är för hög och ärligt talat vet han inte om han verkligen känner sig hemma i Göteborg. Staden känns så stor och anonym. Visst har han sina vänner, det har han men någonting saknas. En tillhörighet, en identitet, en historia. Det är nu han bestämmer sig, han skall flytta ”hem” till Lankojärvi. Var ligger det då undrar du kanske nu och det är du inte ensam om. Efter att ha konsulterat min räddare i nöden Google så vet jag nu att Lankojärvi ligger nära den svensk/finska gränsen. Här har tiden stått still de senaste årtiondena och det är precis det Homesick handlar om, att bryta upp, pausa livet för att så småningom förhoppningsvis kunna starta om systemet.

Viktor har ett stort examensarbete kvar innan han slutfört sin utbildning inom antropologi och vad kan passa bättre än att studera sin morfar uppe i norr? Sagt och gjort, han lämnar den halvtomma lägenheten och tar bara med sig det nödvändigaste upp till det lilla huset i Lankojärvi. Viktor har inte gjort många knop i livet, han är lite av en drömmare och mest av allt drömmer han om en musikkarriär. Här existerar inte storstadsstressen, istället får han arbeta med kroppen. Det är saker som skall repareras, byggas och fixas med. På kvällen dricker man bärs och bastar. Framför allt snackar man historier och minnen. Viktors morfar Eeero är en man med många strängar på sin lyra och en outtömlig källa för anekdoter. Det mesta rör livet här uppe och vad man gör för att få dagarna att gå men det skall också visa sig att Eero är en gammal elitidrottare med framgångsrika år bakom sig.

Homesick är en tänkvärd liten berättelse om ensamhet och uppbrott. Ensamhet beskrivs oftast som någonting negativt men här är det självvalt och det är en känsla som genomsyrar hela filmen och kanske är borta egentligen hemma eller är hemma borta? Den lågmälda musiken av Surunmaa handlar om ensamhet. Det vackra men kalla fotot visar sällan människor förutom våra huvudpersoner då. Annars är det snötäckta landskap, lövträd och gamla arkivbilder. Regissören Alexandra Lind har lyckats skapa en film där känslan av att befinna sig någon helt annanstans under en dryg timmes tid är total. Här finns inget bredband, TiVo eller Xbox. Homesick är filmen för dig som känner dig instängd i vardagen. Håller ditt liv på att tas över av stressen? Kallsvettas du när du inte kommer på en bra statusuppdatering, hittar rätt filter på Insta eller känns det sjukt jobbigt när dina två favoritserier krockar med varandra? Då behöver du kanske också ta ett brejk i obygden.

Homesick hade Sverigepremiär på Bio Roy i Göteborg 4 april men visas nu på Way Out West

betyg3_5