Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Oscar
Film

Inför Oscarsgalan 2020 – Nomineringar, spekulationer och saknade favoriter

Det är återigen dags för galornas gala – Oscarsgalan! I år är den sydkoreanska filmen Parasit en uppstickare. Den har inte bara en stor chans att vinna för “Bästa internationella film”, utan också sex andra tunga priser, därav “Bästa film”. Det är ju inte särskilt vanligt att en icke-engelskspråkig film är nominerad till så många Oscars, vilket känns kul. Men flest chanser att vinna har Todd Phillips Joker, med 11 nomineringar. 10 nomineringar vardera har Scorseses The Irishman, Tarantinos Once Upon a Time in Hollywood och Sam Mendes krigsfilm 1917. Taika Waititis satiriska Jojo Rabbit, Greta Gerwigs Unga kvinnor och Parasit av Bong Joon Ho delar på 6 nomineringar var. Det känns som en spännande och oförutsägbar gala där vilken som helst av dessa filmer skulle kunna ta storslam.

Så, vilka är nominerade, vilka bör och vilka kommer att vinna på Oscarsgalan i år? Och vilka saknas? Anette Hamel, Ingrid Forsberg och Adrianna Jalming är några av redaktionens Oscarsnördar och har sett merparten av de nominerade filmerna. Så varsågod, här kommer vår genomgång med spekulationer och diskussioner om favoriter, förhoppningar och farhågor. Vi börjar med prisernas pris – Bästa film – och grottar sedan ner oss i resten av de största kategorierna.

Klicka på länkarna för att komma till våra recensioner och texter om filmerna!

I Sverige kan du se Oscarsgalan live på TV4 och TV4 Play. Sändningen börjar kl 23.30 söndag 9 februari. Själva galan börjar 02.00 och håller på till ca 06:00. 

1917
1917. Bild: Nordisk Film

Bästa film

“Le Mans ’66 (“Ford v Ferrari”)
“The Irishman”
“Jojo Rabbit”
“Joker”
“Unga kvinnor”
“Marriage Story”
“1917”
“Once Upon a Time in Hollywood”
“Parasit”

Anette: Jag kan omöjligen förstå vad The Irishman har här att göra. Viktigt meddelande till Oscarsjuryn: Bara för att Martin Scorsese har gjort en film betyder det inte att den hör hemma i denna kategori. Jag hade verkligen hoppats på att få se Rocketman här. En annan film som är så mycket bättre än Scorseses senaste är Booksmart. Underbar film! För att inte tala om Waves – varför är detta mästerverk inte med alls på årets gala? Helt galet!

Av de nominerade filmerna hoppas jag på att 1917, Joker, Parasit eller Once Upon a Time in Hollywood vinner Bästa film. Jag håller på att bestämma vilken av dem som jag hejar på. Egentligen bryr jag mig inte vilken av alla de nominerade som kammar hem denna statyett. Bara det INTE blir The Irishman.

Adrianna: Jag tycker egentligen att 1917 och Marriage Story är de två enda värdiga vinnarna i den här listan, eftersom jag inte föll riktigt så hårt för Parasit som resten av kritikerkåren och den visserligen fina Jojo Rabbit av fantastiska Taika Waititi inte heller landar riktigt lika felfritt som man skulle önska. Att vinna bästa film innebär för mig att det i princip ska röra sig om en fulländad filmupplevelse i sin genre, med en tydlig intention kring vad den vill uppnå som den också uppnår perfekt. Och med den mallen är det verkligen bara två av filmerna som håller måttet. Men det viktigaste för mig är egentligen att Once Upon a Time in Hollywood och The Irishman INTE vinner, även om det tyvärr finns en överhängande risk för just det.

Ingrid: Ja eller hur, det rimliga är ju att en “bästa film” borde vara i stort sett fulländad i sin genre. Men man har nog lite för höga förväntningar på Oscarsgalan där… Det invecklade röstsystemet gör ju att det är filmen som har “bredast” stöd bland akademi-medlemmarna som vinner, vilket inte alls behöver betyda att det är filmen som flest medlemmar faktiskt rankade som “bäst” (de som röstar får ranka filmerna från nr 1 till nr 9, sedan räknas det ut på ett sätt som gör att t.ex en film som rankats som nr 2 eller 3 av flest kan bli den som vinner. Läs mer här )

Håller också helt med om att The Irishman är otroligt överskattad, men den konstigaste filmen i den här skaran är väl Le Mans ’66 (”Ford v Ferrari). Den har väl inte blivit särskilt hyllad över huvud taget? Känns som den har kommit med på en kant, bara för att det skulle bli nio nominerade.

Anette: Blev faktiskt otroligt positivt överraskad av Le Mans ’66. Bilfilmer är verkligen inte min grej och jag såg den enbart för att favvisarna Christian Bale och Matt Damon medverkar i kombination med det faktum att den blev Oscarsnominerad. Filmen hade faktiskt min fulla uppmärksamhet från start hela vägen över mållinjen. Väloljad dramaturgi, otroligt snyggt foto och klippning toppat med Bale. Det finns väl ingen manlig skådespelare som ALLTID levererar så otroligt bra i varje rollprestation? Jag tror och hoppas inte att denna film vinner bästa film, men om den gör det kommer det inga vilda protester från mig.

Adrianna: Jag måste också erkänna att den egentligen väldigt icke-revolutionerande bilbagatellen Le Mans ‘66 var en mycket bättre film än jag hade befarat. Visserligen bär den fenomenale Bale upp ganska mycket på sina axlar med sin galna karisma, men även helheten funkar tillräckligt bra för att även en bilskeptiker ska ha något att hämta här. Det är klart godkänd underhållning på klassiskt sportfilmsfilmiskt sätt, och även om det inte räcker för Oscarn (vilket det garanterat inte gör), så är det inte fy skam.

Ingrid: Det är svårt att tippa det här årets bästa film, flera av dem är ju på ungefär samma nivå av förhandshajp och hyllningar. 1917 har ju redan fått både en Golden Globe och en Bafta, vilket bådar gott för den. Eller så blir det någon av de tre i min mening överskattade filmerna Once Upon a Time in Hollywood, Joker och The Irishman. Men vi ska inte räkna bort Parasit heller! Jag skulle älska om den vann. Så underbart om en sydkoreansk, lite konstnärligt utmanande film skulle dra hem Oscarn för bästa film liksom. Och det är verkligen inte helt osannolikt att den kan vinna, med tanke på hur många priser den redan fått i den här awards-säsongen, Men förutom Parasit så är Unga kvinnor min favorit här.

Quentin Tarantino Margot Robbie
Quentin Tarantino och Margot Robbie på Cannes-festivalen 2019. Bilden är beskuren. Foto: Joan Hernandez Mir/ flickr/ CC BY 2.0

Bästa regi

“The Irishman”, Martin Scorsese
“Joker”, Todd Phillips
“1917”, Sam Mendes
“Once Upon a Time in Hollywood”, Quentin Tarantino
“Parasit”, Bong Joon Ho

Anette: Att inte Greta Gerwig (Unga kvinnor) ens är nominerad i denna kategori är skandal! Oförlåtligt. Att Scorsese är Oscarsnominerad för bästa regi, men inte Gerwig är ju tjänstefel av Oscarsjuryn. Vad sjutton är det som gör The Irishman mer galavärdig än Unga kvinnor? Blir så arg! Och Saoirse Ronan och Thimothée Chalamet, jag skulle kunna se dem promenera runt tillsammans på ängar i flera timmar utan att bli det minsta uttråkad, medan The Irishman kunde ha kortats med mer än hälften utan att det hade gjort filmen någon skada – tvärtom.

Adrianna: Ja, vad ska man säga ens? “Ner med patriarkatet” är väl det enda vettiga med tanke på att både Scorsese och Tarantino inte ens i närheten presterat vad som borde krävas för att vara nominerade i den här prestigefyllda kategorin. Men det är såklart det som är den springande punkten, att “prestigefyllt” är något som i allra högsta grad appliceras på båda de hyllade herrarna bara de fjärtar i en regissörsstol medan så många andras faktiska mästerverk ignoreras. Nu tycker jag kanske inte att Gretas film är just ett mästerverk i sig, men jämfört med två dygnslånga, komatosa egotrippar framstår den som Sixtinska kapellet.

Anette: Haha. Hårda ord. Jag håller dock inte alls med om Tarantinofilmen. Tyckte att den var väldigt bra och vinner den bästa film och regi och även annat är det absolut inte mig emot. Det märks så otroligt tydligt att Tarantino älskar film och jag uppskattade verkligen denna fantastiska Hollywoodhyllning. Han får alltid med roliga eller intressanta referenser och så mycket genomtänkta detaljer, det är där han sin vana trogen verkligen briljerar. Hans filmer går alltid att se om utan att man blir uttråkad, det finns så mycket att ta in. Once Upon a Time in Hollywood var inget undantag.

Ingrid: Hehe, håller med dig rätt mycket där Adrianna, för hyllningarna och nomineringarna kommer ju i stort sett automatiskt till Scorsese och Tarantino. Jag saknar också Greta Gerwig här. Men jag tycker att det är Boong Joon Ho som ska ha den här statyetten.

Anette: Kan inte låta bli att hoppas på att Todd Phillips Joker får denna statyett. Dels vore det välförtjänst såklart, men främst för att det troligtvis skulle reta gallfeber på Scorsese som tydligen envist har vägrat att se Joker.

Judy
Renée Zellweger i ”Judy”. Foto: Scanbox Entertainment.

Bästa kvinnliga huvudroll

Cynthia Erivo i “Harriet”
Scarlett Johansson i “Marriage Story”
Saoirse Ronan i “Unga kvinnor”
Charlize Theron i “Bombshell”
Renée Zellweger i “Judy”

Anette: Här hejar jag tveklöst på Renée Zellweger. Hon var helt fantastisk i Judy. Saoirse Ronan är en av mina favoriter och har alltid en otroligt hög lägstanivå. En framtida Meryl Streep. Är övertygad om att Saoirse kommer att ta över stafettpinnen och dominera galorna framöver, men detta år tycker jag att Zellweger var bättre. Perfektion. Tycker att Renées tacktal på Golden Globe var lite småtrist, men på BAFTA-galan var hon i form igen. Ser fram emot att se henne hålla ett tårdrypande Oscarstal och tokhylla Judy Garland.

Adrianna: Håller HELT med om Zellweger, hon är elektrisk och skör på samma gång i den här rollen som verkligen lyfter en habil film till något riktigt sevärt. En av de starkaste skådisprestationerna jag sett på ett tag, även om jag inte vågar säga att det är den allra bästa i hennes karriär på grund av hennes ikoniska och oöverträffbara roll som singelkatastrofen Bridget Jones. Men definitivt tillräckligt för att överglänsa de andra nominerade, inklusive Scarlett som jag ändå tror är hennes största konkurrent om priset i år.

Ingrid: Apropå Scarlett så är det ju rätt mäktigt att hon är nominerad till TVÅ Oscars i år! Denna, och bästa kvinnliga biroll.

Joaquin Phoenix Joker
Joaquin Phoenix i ”Joker”. Foto: Warner Bros

Bästa manliga huvudroll

Antonio Banderas i “Smärta och ära”
Leonardo DiCaprio i “Once Upon a Time in Hollywood”
Adam Driver i “Marriage Story”
Joaquin Phoenix i “Joker”
Jonathan Pryce i “The Two Popes”

Ingrid: Jag undrar var Roman Griffin Davis, Jojo i Jojo Rabbit, tagit vägen här? Det är ju han som bär den filmen på sina axlar i stort sett. Han blev Golden Globe-nominerad, men för övrigt har hans insats blivit lite bortglömd tycker jag. Den är ju mycket mer betydelsefull för filmen än vad Scarlett Johanssons är, och hon är ju nominerad till bästa birolll. Men hur som helst, den här statyetten kommer gå till Joaquin Phoenix. Och även om jag inte är ett fan av Joker så håller jag med om att Phoenix skådespeleri var riktigt starkt. Själv skulle jag dock gärna ge priset till Antonio Banderas underbara insats i Smärta och ära. Han borde verkligen sluta göra skitfilmer i Hollywood och bara satsa på arthouse-filmer istället, med tanke på hur bra han är!

Anette: Jag tycker Roman Griffin Davis var bra, men att det är rätt att han inte blev nominerad. Två skådespelare jag saknar i denna kategori är Taron Egerton (Rocketman) och Christian Bale (Le Mans ‘66). Egerton gjorde allt det som Rami Malek (Bohemian Rhapsody) mycket välförtjänst vann en Oscar för på förra årets gala – PLUS sjöng alla sånger själv! Att han inte ens blev nominerad är faktiskt skandal! Obegripligt! Jag kommer aldrig att glömma detta. Och Bale borde ha en stående nominering varje år som han gör en film, typ som vissa länder har i Eurovison. Älskar Leo, men jag tycker inte att hans insats i Once Upon a Time in Hollywood förtjänade en nominering. Inte Jonathan Pryce heller. Visst var de båda bra, men inte på långa vägar lika bra som Egerton och Bale. Tjänstefel igen av Oscarsjuryn! Jag tycker att Joaquin Phoenix (Joker) förtjänar årets statyett. Makalös skådespelarprestation! Som god tvåa håller jag Adam Driver.

Adrianna: Varken Pryce eller DiCaprio gör ju någonting särskilt minnesvärt med sina roller, så det är extremt frustrerande att Bale inte ens är nominerad. Det går helt enkelt inte att slita ögonen från honom när han dyker upp, hans närvaro och förmåga att gå upp helt i sina karaktärer är helt sjuk och går liksom RAKT in i en. Men utöver det uppenbara rånet håller jag med om att Phoenix både förtjänar att få den och kommer att få den. Galans mest givna vinnare.

Jojo Rabbit
Scarlett Johansson och Roman Griffin Davis i Jojo Rabbit. Foto: Larry Horricks. © 2019 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved

Bästa kvinnliga biroll

Kathy Bates i “Richard Jewell”
Laura Dern i “Marriage Story”
Scarlett Johansson i “Jojo Rabbit”
Florence Pugh i “Unga kvinnor”
Margot Robbie i “Bombshell”

Ingrid: Florence Pugh! Hon är ju underbar. Så mycket karisma och karaktär, och i hennes gestaltning blir Amy March en mycket mer intressant person än i 90-talsfilmatiseringen av Unga kvinnor. Det är också strongt jobbat att lyckas så väl med att spela både störig och barnslig 13-åring och romantisk och längtande 20-åring.

Adrianna: Om jag ska vara lite neggo här (igen) så gjorde ingen av ovanstående nåt superstarkt intryck på mig? Men visst, Florence ger verkligen Amy en distinkt och komplex karaktär vilket hon kanske delvis har Greta Gerwig att tacka för, men också det faktum att hon balanserar de olika och ibland kontrasterande personlighetsdragen med den äran. Så helt klart Florence även för mig.

Anette: Så många bra! Min favorit av dessa är Scarlett i Jojo Rabbit, men jag tror att Laura Dern vinner (som hon gjort på galorna tidigare i år). Välförtjänt det också. Hoppas dock på Scarlett. Denna talangfulla skådespelare har faktiskt aldrig vunnit en Oscar, vilket känns märkligt. Hon har nog valt fel filmer. Det är hennes tur nu. I år är hon ju som sagt dubbelt nominerad dessutom, så ett av prisen borde bli hennes och då detta.

Brad Pitt
Brad Pitt i ”Once upon a time in Hollywood”. Bild: Sony Pictures

Bästa manliga biroll

Tom Hanks i “A Beautiful Day in the Neighborhood”
Anthony Hopkins i “The Two Popes”
Al Pacino i “The Irishman”
Joe Pesci i “The Irishman”
Brad Pitt i “Once upon a Time in Hollywood”

Anette: Har varit ett stort fan av Tom Hanks sedan urminnes tider, men denna film har jag tyvärr inte sett än. Av de andra tycker jag att det tveklöst är Brad Pitt som förtjänar statyetten, vilket han också fått på galorna i år än så länge. Tippar att Brad tar hem denna. Välförtjänt!

Adrianna: Nej, jag vägrar! Brad Pitt går ju bara typ runt och…är sig själv här? 98 procent av hans så kallade skådespelarprestation i filmen bygger på att han ser cool ut i solglasögon, och det är ju trevligt för honom och så men i vilken värld vinner man en Oscar för det?

Anette: Haha, nja. Håller inte med. Visst känns det ibland som att han nog är typ såhär som person, men det är nog inte särskilt unikt att skådespelare blir typecastade. Jag tycker han passar utmärkt i rollen och att hans karaktär bidrar mycket till att filmen blev så bra.

Ingrid: Tror också Brad kommer att vinna, även om jag kan hålla med om att han inte gör så mycket mer fantastiskt med den rollprestationen än att typ vara sig själv ( som man tror han är i alla fall) Men hellre Brad än att Pacino eller Pesci vinner för samma roll de spelat typ tusen gånger förut!

Adrianna: Ja, det är verkligen sant, Pacino och Pesci tar ju alltid med sig lite gravitas till sina roller men spännande och nydanande it is not. Men, efter att ha sett A Beautiful Day in the Neighborhood hoppas jag innerligt på att Tom Hanks tar hem detta. Hans roll som Mr. Rogers är finstämd och återhållsam, med djup och hjärta som känns hundra procent genuint. Det gör ju såklart sitt till att det verkar som att Hanks själv är en väldigt fin person precis som karaktären i filmen, även om likeability kanske inte borde vara en faktor i de här sammanhangen (men det vet vi ju alla att det är.) Heja Hanks!

Anette: Ser verkligen fram emot att se Tom Hanks i denna film. Vore kul (och otippat) om han skrällde. Som sagt, heja Hanks!

Unga Kvinnor
Greta Gerwig på inspelningen av ”Unga kvinnor”. © 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved.

Bästa manus efter annan förlaga

“The Irishman” – Steven Zaillian
“Jojo Rabbit” – Taika Waititi
“Joker” – Todd Phillips & Scott Silver
“Unga kvinnor” – Greta Gerwig
“The Two Popes” – Anthony McCarten

Adrianna: Åh, det här borde verkligen vara Greta Gerwigs kategori med tanke på den missade regi-nomineringen. Men, jag gillade även Jojo Rabbits underfundiga och helt unika ton, som ju är Taika Waititis signum, så den är också en rimlig kandidat till priset. The Irishman har jag ju redan ondgjort mig över, och även om Joker var en stabil film med en fantastisk rolltolkning så gav den inget direkt nytt i “supermörk origin story”-genren. The Two Popes var helt okej jämfört med det generella Netflix-utbudet av crimedramas och tonårsserier, men i det här sällskapet ska den stå sig slätt.

Ingrid: Man kan lugnt säga att Joker inte gav något nytt i “supermörk origin story”- genren! Så oerhört övertydligt och förutsägbart manus, jag blir provocerad bara av tanken på att den skulle få Oscarn för bästa manus. Jag tror också mycket på Taika Waititis Jojo Rabbit här, av samma anledning som du Adrianna. Och för att den redan vunnit flera tunga priser för just manuset. Men jag tror också starkt på Greta Gerwigs Unga kvinnor. Hon har ju verkligen förhöjt sin version av Louisa May Alcotts klassiska roman med att också väva in andra texter av May Alcott, och har dessutom brutit upp tidslinjerna på ett väldigt effektfullt sätt.

Anette: Svårtippad kategori. Joker, Unga kvinnor eller Jojo Rabbit borde få priset. Tippar på den sistnämnda. Bara The Irishman går tomhänt hem från denna gala är jag nöjd. Vem som annars vinner vad i år bryr jag mig mindre om än förra året.

Noah Baumbach
Noah Baumbach. Foto: Wilson Webb/ Netflix.

Bästa originalmanus

“Knives Out” – Rian Johnson
“Marriage Story” – Noah Baumbach
“1917” – Sam Mendes & Krysty Wilson Cairns
“Once upon a Time in Hollywood” – Quentin Tarantino
“Parasit” – Bong Joon Ho & Jin Won Han

Ingrid: Ge priset till Bong Joon Ho och Jin Won han! Manuset till Parasit är så oförutsägbart och tar sådana oväntade vägar, och är både roligt och hemskt och rörande och knäppt. De vann priset för bästa originalmanus på Writers Guild Awards förra veckan, och sedan en Bafta, vilket bådar gott. Men ge verkligen inte priset till Quentin Tarantino för det sega manuset till Once Upon a Time in Hollywood

Anette: Jag tycker faktiskt att Tarantino förtjänar detta pris. Men jag anser även att de övriga fyra filmerna är värdiga vinnare.

Adrianna: Här har vi en verklig vattendelare, märker jag! För mig är det Marriage Story all the way – fängslande, kompetent och ruskigt välskrivet. Med 1917 som stark tvåa.

The Lighthouse
The Lighthouse. Bild: United International Pictures.

Bästa foto

“The Irishman” – Rodrigo Prieto
“Joker” – Lawrence Sher
“The Lighthouse” – Jarin Blaschke
“1917” – Roger Deakins
“Once Upon a Time in Hollywood” – Robert Richardson

Ingrid: Jag skulle bli så otroligt nöjd om Jarin Blaschke vann för The Lighthouse. Det är filmens enda nominering, och fotot är ju minst sagt en väsentlig del av den. Extremt effektfullt och vackert svartvitt foto, som spelar väldigt mycket med ljus och skuggor och är med och bygger den speciella stämningen i filmen. Men Roger Deakins (som vann 2018 för Blade Runner: 2049) lär ju vinna för 1917. Det är ju nästan det som det har fokuserats mest på med den filmen, hur den är filmad så att det ser ut som den är gjord i en enda tagning.

Anette: Oj, vilken svårtippad och spännande kategori. Älskade fotot både i The Lighthouse, Joker, Once Upon a Time in Hollywood och 1917. Hm, här håller jag på 1917. Åh andra sidan vore det kul om The Lighthouse vann. Det var så himla mycket som var bra och unikt med den filmen, inte minst fotot. En film att minnas.

Adrianna: En väldigt stark uppställning! Joker har ju fantastiskt foto och Once Upon a Time in Hollywood likaså, men nog borde det ändå bli 1917 här. Det är en ren uppvisning från början till slut, och jag får ont i huvudet bara av att tänka på hur svårt det måste ha varit att få till.

Till min dotter (For Sama)
Till min dotter (For Sama). Bild: Studio S Entertainment.

Bästa dokumentärfilm

“Made in USA – En fabrik i Ohio” (“American Factory”) – Steven Bognart & Julia Reichert
“The Cave” – Feras Fayyad
“I demokratins utkant” (“The Edge of Democracy”) – Petra Costa
“Till min dotter” (“For Sama”) – Waad Al-Kateab & Edward Watts
“Honeyland” – Tamara Kotevska & Ljubomir Stefanov

Ingrid: Jag har inte sett någon av dokumentärerna tyvärr, men en intressant sak är att Honeyland från Nordmakedonien är nominerad både till bästa dokumentär och till bästa internationella film. Och det är första gången någonsin det händer. Jag och Anna Eborn, som vann en guldbagge för bästa dokumentär för Transnistra, pratade en del om dokumentärer och spelfilmer som tävlar mot varandra, här. Men jag tror att det är Waad Al-Kateab och Edward Watts For Sama som kommer vinna, att döma av vad jag läst och hört om den, och med tanke på att den redan fått många priser. Det verkar vara en otroligt stark dokumentär om krigets vardag i Syrien.

Parasit
Parasit. Bild: TriArt Film.

Bästa internationella film

“Corpus Christi” (Polen) – Jan Komasa
“Honeyland” (Nordmakedonien) – Tamara Kotevska & Ljubomir Stefanov
“Les Misérables” (Frankrike) – Ladj Ly
“Smärta och ära” (Spanien) – Pedro Almodóvar
“Parasit” (Sydkorea) – Bong Joon Ho

Ingrid: Det här är nog den säkraste kategorin av alla i år. Parasit kommer vinna. Och det är ju verkligen en otrolig film! Så gärna för mig. Å andra sidan är Les Misérables och Smärta och ära också väldigt, väldigt bra filmer. Men de sticker inte ut lika mycket som Parasit, och framför allt är de inte alls lika hajpade och prisade i alla de prisgalor som förekommer Oscars. Skulle inte bli förvånad om Parasit går och vinner bästa film till och med.

Anette: Ja, utan tvekan vinner Parasit denna kategori. Så välförtjänt.

Adrianna: Kan inte annat än instämma. Les Misérables och Smärta och ära har ju fått sin beskärda del av hyllningar, men Parasits segertåg blir svårstoppat.

Joker
Joker. Bild: Warner Bros.

Bästa filmmusik

“Joker” – Hildur Guðnadóttir
“Unga kvinnor” – Alexandre Desplat
“Marriage Story” – Randy Newman
“1917” -Thomas Newman
“Star Wars: The Rise of Skywalker” – John Williams

Ingrid: Alexandre Desplats musik till Unga kvinnor var underbar. Inte för klassisk och sentimental, utan lagom klassisk och sentimental, precis som filmen. Men Hildur Guðnadóttirs (som ju också prisats för sin musik till Chernobyl) musik var ändå mäktigast. Så suggestiv och speciell, och det som var absolut bäst med hela Joker.

Anette: Ge priset till Joker. Lätt! Men övriga nominerade platsar också mycket väl i denna kategori, men vinna ska de inte.

Adrianna: Hildur Guðnadóttir vann ju en Bafta nyss för filmmusiken till Joker, så mina slantar är också på henne. Vore extra kul med en kvinnlig vinnare i vad som historiskt är en väldigt manlig kategori.

Rocketman
Taron Egerton som Elton John i ”Rocketman”. Bild: Paramount Pictures.

Bästa originalsång

“I Can’t Let You Throw Yourself Away” från “Toy Story 4”
“(I’m Gonna) Love Me Again” från “Rocketman”
“I’m Standing With You” från “Breakthrough”
“Into The Unknown” från “Frost II”
“Stand Up” från “Harriet”

Anette: Det jag mest av allt hoppas på att få uppleva under årets främsta uppesittarnatt är att få höra Elton John & Taron Egerton framföra sin underbara duett. Älskade precis all musik i Rocketman – även fast denna låt egentligen är den jag gillar minst i filmen. Jag hoppas hursomhelst att den vinner detta pris i och med att filmen galet nog inte fick några andra nomineringar.

Unga Kvinnor
”Unga kvinnor”. © 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved.

Bästa kostymdesign

“The Irishman”
“Jojo Rabbit”
“Joker”
“Unga kvinnor”
“Once Upon a Time in Hollywood”

Adrianna: Nu vill jag inte verka superbasic som väljer en KOSTYMfilm för bästa kostym, men Unga kvinnor är ju en otroligt vacker film att titta på. Kläderna speglar dessutom vilka karaktärerna är som personer och ger ett ytterligare djup till berättelsen, vilket ju är precis vad riktigt riktigt bra kostymdesign ska göra.

Ingrid: Ja de har ju ändå gjort något nytt med KOSTYMdelen av kostymfilmen i Unga kvinnor! Det finns så många fina detaljer. Som till exempel att Jo (Saoirse Ronan) och Laurie (Timothée Chalamet) delar fler plagg med varandra. Vilket ju både är ett sätt att visa att Jo bryter mot det traditionellt flickiga, och att visa hur nära Jo och Laurie är varandra.

Adrianna: Åh gud, ja just det! Det hade jag glömt. Så underbart fint och genomtänkt allting. Systrarna har ju också olika färgteman som dominerar i deras kläder, medan deras mamma har en blandning av alltihop för att visa på deras gemenskap och släktskap. Geenialt.

Anette: Kan inte annat än instämma i alla lovord här ovan.

Parasit
”Parasit”. Bild: TriArt Film.

Bästa scenografi

“The Irishman”
“Jojo Rabbit”
“1917”
“Once Upon a Time in Hollywood”
“Parasit”

Adrianna: En kategori jag inte har jättestarka känslor inför, men inte på grund av ointresse utan snarare för att jag ser många värdiga kandidater här. I princip alla utom The Irishman har väldigt snygga, distinkta miljöer som dröjer sig kvar efter att filmen tagit slut – men måste jag välja blir det 1917.

Anette: Håller helt med. Svårt att välja, men om jag måste tar jag också 1917. Miljöerna var så välgjorda, det kändes som att jag var där på plats. Mitt i kriget. Obehaglig känsla. Starkt.

Ingrid: Tydligen är det väldigt ovanligt att en film som utspelar sig i nutid vinner Oscarn för bästa scenografi, så Parasit skulle överraska om den vann. Men en stark kandidat är nog Once Upon a time in Hollywood, med tanke på alla de där väldigt specifik Los Angeles-miljöerna som de tydligen har återskapat så minutiöst.

Adrianna: Helt sant, och märk väl att jag inte rasar över att Once Upon a Time in Hollywood är med just här! I det här sammanhanget tycker jag verkligen att den platsar.

Anette: Instämmer. Vinner Once Upon a Time in Hollywood är det välförtjänt.

Bombshell
Bombshell. Bild: Nordisk Film.

Bästa makeup & hår

“Bombshell”
“Joker”
“Judy”
“Maleficent 2: Ondskans härskarinna”
“1917”

Adrianna: Här får det väl stå mellan Bombshells realistiska förvandlingar och Jokers redan ikoniska nytolkning av superskurkens clownansikte. Historiskt sett har ju just förvandlingar ofta premierats av Oscarjuryn, som när Darkest Hour vann utmärkelsen 2018, och Charlize Theron ÄR ju verkligen den konservativa programledaren Megyn Kelly i Bombshell. Men min känsla säger Joker.

Anette: Ja, sminkningen av Charlize Theron är mycket bra. Kände inte igen henne! Det gjorde tydligen inte Nicole Kidman heller initialt läste jag någonstans. Haha. Jag tycker trots detta att statyetten ska gå till Joker, ett sjukt obehagligt ansikte som jag tyvärr inte glömmer i första taget.

Ford v. Ferrari
Ford v. Ferrari. Bild: Twentieth Century Fox.

Bästa klippning

“Le Mans ’66”
“The Irishman”
“Jojo Rabbit”
“Joker”
“Parasit”

Anette: Le Mans ‘66. Filmens fantastiska klippning lyckades få mig som är totalt ointresserad av bilsport att bli engagerad. Mycket imponerande! Men om någon av filmerna med flest nomineringar börjar få Oscarsstatyetter ramlandes över sig misstänker jag att den filmen även tar hem vinsten i denna kategori.

Adrianna: Jag tror starkt på Parasit, det är ju en oerhört kompetent film överlag men klippningen är verkligen gjord med extrem precision och används helt mästerligt för att förhöja vissa inslag. Närvarokänslan och tajmingen är briljant.

1917
1917. Bild: Nordisk Film.

Bästa visuella effekter

“Avengers: Endgame”
“The Irishman”
“Lejonkungen”
“1917”
“Star Wars: The Rise of Skywalker”

Adrianna: Nu var det visserligen ett tag sen jag såg Avengers: Endgame, men jag har väldigt svårt att tro att den eller någon annan kan slå 1917 på fingrarna här. Makalösa effekter, från början till slut. Och allvarligt talat, en nominering till The Irishman för, får man anta, de SUPERläskiga och taffliga CGI-ansiktena?? Avgå alla!

Anette: Enig!

Här kan du se den kompletta listan över alla nomineringar.

Oscarsgalan 2020 sänds söndagen 9 februari (natten till 10 februari) på TV4 och TV4 Play.

Bilden på Oscarsstatyetten är tagen av Martin Vorel. Den är publicerad på libreshot.com, under Public domain license.

Den här artikeln är producerad av Onyanserats redaktion.