Klumpfisken – Recension

klumpfisken-3-giff

Kesse är en principfast man. Som yrkesfiskare är arbetsdagarna rutinmässigt reglerade, han är tredje generationens fiskare och tar sitt jobb på största allvar. Kontakterna med omvärlden är få, han tar några öl på den lokala puben ibland tillsammans med de andra fiskargubbarna, och varje dag svänger han förbi Pia i korvmojen för sitt dagliga intag av en flottig hamburgare. Han lämnar sällan sin by, har aldrig ens varit i Köpenhamn och den enda semesterresan var för 15 år sen till Teneriffa med sin dåvarande fru.

Nu lever han i ensamhet med ett inrutat livet där alla former av förändringar hålls på behörigt avstånd.

klumpfisken

Besöken hos banken blir dock allt fler. Att livnära sig på ett småskaligt fiske har blivit betydligt svårare på senare år, och nuförtiden räcker det inte med att kunna fiske, man måste vara en affärsman också. För att inte förlora sin verksamhet försöker Kesse desperat öka på sina fiskekvoter, och det går till och med så långt att han släpper ombord Gerd, en fiskforskande biolog, på båten för att få ekonomisk kompensation från forskningsinstitutet. Biologer är tydligen fiskares största skräck, att det är en teoretiskt lagd kvinna som dessutom är från Köpenhamn ännu värre.

Mötet med Gerd blir, efter en trevande start, ändå en vändpunkt i Kesses liv. Inspirerad och så småningom kär väljer han rentav något annat från korvmojen en dag. Men det finns fortfarande stora problem som hopar sig vid horisonten.

Klumpfisken-4

Det är med ett stort leende på läpparna jag lämnar biografen. Klumpfisken är verkligen ypperlig dansk feelgood av långfilmsdebuterande Søren Balle. Filmen illustrerar på ett charmfullt sätt hur livet kan vändas upp och ner av såväl kärlek som moraliska vägval. Temat är att tackla förändringar och det är väl något som hela livet ständigt består i när man tänker efter. Kärlek och vänskap kan komma och gå, och andra händelser, positiva såväl som negativa, gör att vi ibland hamnar i situationer eller på platser som vi aldrig på förhand kunnat ana. Det är väl det som gör livet så fantastiskt, fascinerande och skrämmande på samma gång.

klumpfisken-2

Rollen som Kesse görs av Henrik Birch (från bland annat Brottet och Borgen) och hans chosefria uppenbarelse och agerande ger ett mycket trovärdigt intryck. Samspelet med Susanne Storm som spelar Gerd känns också det helt naturligt. Deras första försök till fysisk romantik är precis så taffligt som man kan förvänta sig av några som inte är ungdomar längre, väldigt rolig scen, men att också mentalt släppa in någon och förlösa en kärlek behöver definitivt inte bli lättare med åren. Kanske snarare tvärtom. Rädsla för att bli sårad, igen, spelar förstås in, och att frivilligt konfrontera förändringar i allmänhet värjer sig nog de flesta för.

Filmen är förövrigt en adapterad pjäs som utspelar sig i regissörens hemtrakter. Möjligen har detta gett extra inspiration och träffsäkerhet i dialog och miljöval.

Klumpfisken hade världspremiär på Göteborg International Film Festival 27 januari 2014. Oklart datum för release.