Martyrs – dagens ruggigaste släpp!

maxresdefault
Martyrs 2015

Martyrs är baserad på den franska förlagan från 2008 och när skräckfans fick reda på att det skulle göras en amerikansk version utbrast alla i ett kollektivt ”Varför då!?”

Originalet innehöll bilder som brändes in på näthinnan för all framtid. Det var en riktigt jobbig film att ta sig igenom och sannolikheten att man vill se den mer än en gång är ganska liten. Men att se en, förmodat mildare, jänkar-version borde man väl ändå palla med?

Ja och nej.

Det är på många sätt en helt onödig film. Originalet går inte att toppa och eftersom Martyrs 2015 inte är en tolkning, utan snarare en blekare kopia, blir det ännu svårare att motivera ett besök.

Men jag går dit ändå. Och fascineras. För Martyrs är en i grunden ondskefull film. Trots att originalets våldsamhet har tonats ner rätt kraftigt är den nihilistiska tonen är intakt och man färdas genom ett kompakt mörker utan någon som helst respit. Mänsklighetens allra skoningslösaste sidor skildras och antagonisternas vagt spirituella motivation gör det hela ännu värre.

Wikipedia har följande att säga om handlingen:

En flicka lyckas fly från en ödslig byggnad där hon har hållits fången och torterats under en lång tid. Flera år senare massakreras en familj i sitt hus av samma nu äldre tjej. Hon säger att det var föräldrarna i familjen som plågade henne. Men vad hade de för motiv och vad är det för väsen som jagar henne?

Det låter väl ganska torftigt? Men det är det inte. Man förleds att tro att det är helt vanlig revanschrulle. Att man ska få knyta näven i fickan en stund och heja på kvinnorna när de gör processen kort med sina gamla plågoandar. Inte riktigt så. För som vi alla vet: att återvända till brottsplatsen i skräcksammanhang är utan undantag det sämsta man kan göra.

5cf38c0002f3ca649fa60610a8f6c037_f4644
Martyrs 2015

Femton år efter att Lucy flytt från en nedgången industrilokal, återvänder hon och väninna Anna för att utkräva hämnd på familjen som hållit henne fången där. Men med hämnden kommer avslöjanden som går långt bortom det Lucy berättat för Anna. Ju närmre den plågsamma sanningen de kommer ju mer inser de att de är fångade i en mardröm de inte kan fly ifrån… där ett martyröde väntar dem.

Och det är en mardröm vi som tittare inte heller kan fly ifrån. När Anna och Lucy försvinner ner i kaninhålet dras snaran åt på ett synnerligen obehagligt sätt. Hopplösheten är riktigt svår att hantera. Och då är jag ändå en ganska luttrad skräckfarbror. För bortom det oförsonliga våldet finns det ockult aspekt som tvingar oss att stirra ner i avgrunden. Frågeställningar om tortyrens konsekvens. Att i den yttersta smärtan finna svar om livet essens. Det är tanke som filmen inte riktigt reder ut. Och som med all skräckfilm – det är det outtalade och det osedda som är allra mest obehagligt.

Martyrs släpps på DVD och Blu-Ray idag.

betyg3_5