Source Code – Recension

Jake Gyllenhaal är en amerikansk helikopterpilot vid namn Colter Stevens. Han har ett par problem som tynger honom. Stevens är inte sig själv idag, han är Sean Fentress och han har exakt åtta minuter på sig att stoppa en okänd terrorist från att spränga ett passagerartåg till Chicago. Han har heller ingen som helst aning om hur han hamnade på detta tåg eller vilka människorna runt honom är. Hans sista minne är nämligen från Afghanistan där han tjänstgjorde för Uncle Sam. Verkar det rörigt? Lugn, vi har bara börjat. Varje gång han misslyckas och tåget sprängs i bitar med honom i så vaknar han återigen upp på samma plats, med åtta nya minuter att ändra historiens utgång.

Ja, jag vet. Det låter förmodligen otroligt trist att behöva se dessa åtta minuter om och om igen men för varje gång han vaknar upp på det där förbannade tåget så lär han sig något nytt, hittar nya detaljer och ledtrådar, alla nödvändiga för att komma närmare sanningen och därmed också ett steg närmare gärningsmannen.

"Jag kan vara någonting på spåret här"

Source Code är en Sci-Fi baserad thriller och vi hittar likheter och influenser från Inception, The Adjustment Bureau och Limitless men till skillnad från nämnda filmer så är Source Code en mer karaktärsbaserad historia som står stabilt på egna ben utan att behöva trycka in mängder med snygga visuella specialeffekter. Jake Gyllenhaal gör ett lysande jobb och bär hela filmen i sin roll som Colter Stevens och Michelle Monaghan, den närhetstörstande kompisen som alltid sitter bredvid Colter när han vaknar upp använder sin exponeringstid på absolut bästa sätt.

Under dessa åttaminutersperioder tar filmens handling och likaså deras relation oanade och fascinerande vändningar och trots att man vet att han alltid får en andra, tredje, fjärde och femte chans så finns nerven och intresset alltid där. Som tittare blir du både frustrerad och konfunderad över hur saker och ting utvecklar sig, precis som för Captain Colter Stevens själv. Det väntar alltid en ny överraskning runt hörnet.

"Alltså, sorry men jag är inte helt bombsäker på hur detta funkar."

Det kastas luddiga förklaringar till hur allt detta är möjligt och man avverkar både kvantfysik och tidsresor och visst, man köper det för att historien är så intressant och fängslande men skulle man verkligen vilja sätta sig ner och dissekera manuskriptet så kommer man garanterat att hitta ett gäng plot holes och mindre övertygande förklaringar men jag bestämde mig för att strunta helt i detta faktum och bara njuta av en riktigt bra thriller.

Source Code är väldigt nära en fyra i betyg men filmen borde verkligen ha slutat innan regissören Duncan Jones fick hjärnsläpp och förmodligen kände sig tvingad att ha ett töntamerikanskt slut som tyvärr sänker totalbetyget. Detta till trots så säger jag, gå och se den!

Source Code har premiär 3:e augusti.