Thale – Recension

Thale

Kompisarna Leo och Elvis jobbar på en städfirma som är specialiserad på brottsplatser. Arbetet är inte sällan kräkframkallande, i synnerhet när liken har hunnit brytas ner och bokstavligen flutit ut i en makaber sörja. På ett av deras uppdrag skickas de ut till en enslig stuga där en man påträffats död. Eller en halv man åtminstone.

Väl på plats hittar killarna så småningom ett källarutrymme som de bryter sig in i. I ett av rummen finns en del underliga saker; mystiska böcker, bilder med en del anatomiska utsvävningar och en gammal kassettbandspelare. Elvis stoppar i ett av många band och får då höra en mansröst som verkar prata om en flicka som heter Thale. Det hela är verkligen mycket egendomligt, och det ligger något mycket ödesdigert i luften. Gömd i källaren finns nämligen flickan kvar, och hon är uppenbarligen inte helt mänsklig.

Thale - Meditation
Elvis och Leo slappar lite.

Thale rör sig i ett folkloristiskt Norge mellan verklighet och myt. Det är dimmiga skogar, traditionell folkmusik och känslan av ett John Bauerskt landskap. Övernaturliga väsen tränger in i den verkliga världen, eller om det är tvärtom kanske. Mannen som tog hand om Thale hade i alla fall bestämt sig för att göra henne så mänskligt normal som möjligt genom samtalsterapi och en del kirurgiska ingrepp. Hon är i själva verket en så kallad huldra, en mytologisk varelse som med ett förförande yttre och hypnotiserande sång kan locka män i fördärvet. Men framförallt är det ett ganska skyggt väsen som helst smyger runt med sina artfränder i de djupa skogarna. Thales systrar vill att hon åter ansluter till dem, hon är saknad.

Thale - Tail
Vadå? Har du aldrig sett en svans förut?

Med en minimal budget har regissör Aleksander Nordaas lyckats skapa en riktigt hyggelig film. Jag hade vissa förväntningar att det skulle vara en mer skräckfull upplevelse, men så här i efterhand är jag nöjd med att filmen lågmält närmar sig folktron på ett ganska fascinerande och effektfullt sätt. Att filmen är kort (77 minuter) och att handlingen är minimalistisk tillför en viss air av mystik vilket passar utmärkt. Alltför explicita utläggningar om huldrorna hade bara dödat stämningen.

Specialeffekterna är få, men den CGI som det bjuds på ser rätt välgjord ut för att vara lågbudget. Skådespelarna, som är än färre än specialeffekterna, ger ett sympatiskt intryck även om det med rätta ser lite nybörjaraktigt ut. Min största invändning mot filmen är berättarrösten som känns stel och väldigt onaturligt pålagd. Men Silje Reinåmo i rollen som Thale porträtterar mytiskt väsen så trovärdigt man kan göra.

Thale - Phone
Leo ringer efter hjälp.

Thale har rönt en del framgångar på filmfestivaler runt om i världen, och teamet arbetar nu på en amerikansk uppföljare med en betydligt större budget. Inte mig emot.