Post Type Selectors

The Call – Recension

The Call

Nog för att mitt jobb som projektledare på en större webbyrå kan vara stressigt ibland, men jämfört med att vara en larmoperatör för 911 i USA är det nog att betrakta som ett rätt slött arbete ändå. Tänk er att behöva ta hand om ett ständigt inflöde av samtal från knarkande dårar som tagit överdos, folk som fått in fladdermöss i stugan, olycksdrabbade människor med hus som håller på att brinna ner och ensamma själar som regelbundet ringer in bara för att få någon att prata med. Och sen har vi då förstås alla stackars brottsoffer som på ett eller annat sätt råkat ut för ondska.

I The Call får vi stifta bekantskap med Jordan Turner (Halle Berry) som är en erfaren operatör och uppskattad medarbetare i Bikupan som arbetsplatsen kallas. Liksom bland bin är det ett oavbrutet surrande i lokalen från alla telefonsamtal som tas hand om. Jordan trivs bra med sitt jobb, men efter att ha gjort ett ödesdigert misstag under ett samtal med en ung kvinna som jagas av en psykopat, har hon tappat allt sitt goda självförtroende.

The Call - Halle Berry
Halle Berry med stressboll.

Sex månader senare jobbar Jordan istället som utbildare för operatörer vilket uppenbart är en följd av att hon inte känner sig redo för att jobba i skarpt läge. Hon har kämpat med skuldkänslor och mardrömmar, och går på lugnande för att stilla sina nerver. Men mitt under en pågående lektion kommer det in ett samtal som Jordan råkar vara mest lämpad att ta sig an. En tjej (Abigail Breslin) ringer från ett bagageutrymme på en körande bil, kloroformerad och kidnappad sen bara en liten stund tillbaka. Hon vet förstås inte var hon är, men tillsammans med Jordan försöker de på alla sätt och vis att fastställa bilens position och färdriktning, och vem som kan tänkas vara kidnapparen förstås. Jordan får snart en föraning om att hon mycket väl vet vem bilföraren är. Deras vägar har korsats förut.

The Call - Abigail Breslin
Abigail Breslin i bagagelucka.

Brad Anderson, som tidigare bland annat gjort den mycket sevärda The Machinist, har med The Call skapat en effektivt berättad thriller på sina 94 minuter. Filmen börjar lovande med ett snyggt insvepande foto över Los Angeles med olika 911-samtal i bakgrunden som verkligen fångar mitt intresse. Därefter när handlingen börjar sätta sig fortsätter det sedan med stundtals gastkramande spänning. Det är en tät och överlag välspelad historia med framförallt skickligt användande av klippning och ljud. Såväl ljudeffekter som musik utnyttjas rejält för att förstärka alla intryck, och jag finner mig rätt imponerad av The Call.

I alla fall fram till ungefär två tredjedelar av filmen. För avslutningen håller tyvärr inte samma klass, och slutet finner jag närmast löjeväckande. Filmmakarna går också tyvärr i den alltför vanliga fällan att protagonisten, i det här fallet Jordan, går lite väl mycket ut ur ramarna för vad som är trovärdigt att en person i hennes situation rimligen kan och ska göra. Jag får en del När lammen tystnar-vibbar, men då spelar åtminstone Jodie Foster en handlingskraftig FBI-agent. Halle Berry svarar i telefon.

The Call - Halle Berry
Halle Berry använder ficklampa.

Å andra sidan, väljer man att inte analysera filmen alls ur trovärdighetsaspekten bör man finna The Call rätt bra så jag kan ana att filmen ändå får en hyfsat nöjd publik.