The Night Before – Recension

The-Night-before

Julfilmer är en alldeles egen liten genre, där det går att trycka in filmer från typ alla andra genrer, bara de utspelar sig i juletid och julen har någon slags roll i filmen. The Night Before äre snubb-komedi-versionen av en julfilm, och utspelar sig på julafton, alltså the night before den 25:e som ju är dagen man firar i USA. De tre bästa kompisarna Ethan (Joseph Gordon Levitt), Isaac (Seth Rogen) och Chris (Anthony Mackie) har i 14 år firat den kvällen tillsammans, efter att Ethan förlorat båda sina föräldrar och Isaac och Chris istället blivit hans familj. Nu har de blivit äldre och vuxnare, och årets julfestkväll är tänkt att bli den sista – och dessutom har de äntligen lyckats få biljetter till en mytomspunnen, episk fest. Men den börjar först senare på kvällen, så innan dess ska de köra sina traditionsenliga julafton-stopp som de alltid gör, vilket bland annat innebär karaoke och middag i China Town. Men självklart händer massa ”crazy shit” från början till slut, och som så ofta på film så undrar man hur alla händelser egentligen hinns med på bara en enda kväll… Men skit samma, sånt spelar ju ingen större roll i en sån här film, när det ska spåra ur till höger och vänster på de mest osannolika, men roliga, vis.

The Night Before marknadsförs med att den är gjord av gänget bakom This is the end som kom häromåret, men det här är långt ifrån lika flippat som den var. Det är ganska kul och med ganska mycket julstämning, och ganska snubbigt. Men framför allt är det oerhört knarkigt. Seth Rogen är med så det är inte direkt förvånande att den drogrelaterade humorn är framträdande, och det är just hans karaktär som proppar i sig det mesta under kvällen, efter att han otippat nog fått en hel julask full av olika droger av sin fru för att verklige kunna maxa den sista festkvällen med polarna innan de ska bilda familj (hon är höggravid) och bli helvuxna.

Den här droghumorn kan man ju verkligen tycka olika om, nivån på knarkandet här är ju förfärande, men faktum är att det också blir roligt. Seth Rogen är väldigt rolig, och trots att det amerikanska knarkskämtandet kan vara rätt tröttsamt i längden så är det något i tonen här som gör att det ändå funkar. Det skämtas självklart om det manliga könsorganet också  – men det är liksom skönt att det mer är på nivån att Seth Rogens karaktär när han råkar få snoppbilder på mms mer har det öppna (förvisso drogpåverkade) tankesättet ”ja men varför inte, man kanske skulle testa det ändå” än att det ska skämtas om hur äcklad han blir eller nåt sånt (tyvärr hade jag en tjej bakom mig i salongen när jag såg filmen, som utstötte äcklade ljud varje gång ett skämt var homo-relaterat. VA FAN).

2734f278623b6202ac4d89bdeb60aad7-Brody-The-Night-Before-1200

Förutom det uppenbara jultemat – att det är julafton – så slängs det in rätt roliga referenser till en mängd andra julfilmer, som Home Alone och Die Hard (ja, den kan räknas som julfilm!), och Dickens En julsaga. Kul skådisgäng också, men synd att de få tjejer som är med har fått rätt trista roller. Här är det dock lite uppfriskande att Isaacs fru (Jillian Bell) inte är så präktigt tråkig som hon först verkar, så pluspoäng på det. Men har man Lizzy Caplan och Mindy Kaling i rollistan kan man väl ge dem lite mer att jobba med än att vara ex-flickvännen som Ethan inte kommit över, och tjejkompisen som inte riktigt har några andra egenskaper än att vara just det.

Förutom det här galna festkvälls-temat så finns det också en fin kärna av vänskapsrelationer, lojalitet och kärlek i filmen, som gör att det inte lämnar den beska eftersmak som jag ofta kan få av amerikanska komedier med allt för mycket sprit, sex och knarkskämtande. Jag känner för karaktärerna, men tänker att det ändå hade kunnat vara ännu lite roligare och ännu lite juligare!

The Night Before går på bio nu