Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Film Recension

Vacker bromance i Hasse & Tage – En kärlekshistoria

Betyg

Mitt liv är präglat av Hasse och Tage. Min humor är präglad av Hasse och Tage. Trots att Tage dog när jag var sex år, har inspelningar av revyerna Svea Hund, Gröna Hund och Glaset i örat varit en del av mitt humorblivande. Jag ser filmer som Picassos äventyr, Att angöra en brygga och Mannen som slutade röka om och om igen och tröttnar aldrig. Visst känns vissa skämt daterade och stundtals något iffy idag, men ändå förvånansvärt få. 

Därför känner jag stort släktskap med Jane Magnussons fascination för denna humorduo som inte varit verksam på över 30 år, men som fortfarande är en stor del av svensk kulturhistoria.

Hasse & Tage – En kärlekshistoria skulle initialt  bli en film med fokus på folkhemmet och den politiska humorn. Men när familjerna Alfredsson och Danielsson öppnade sina arkiv och berättade om sina fäder med sån öppenhet utkristalliserade sig en dokumentär om vänskap fram. En vänskap mellan två ganska olika personligheter som kompletterade och möttes i humorn. Den långe sävlige östgöten och den skånske improvisationsmästaren blev en dödlig kombination. De slapstickartade och ganska tramsiga skämten charmade människor i alla åldrar – och gör än idag, framför allt filmproduktionen. 

Hasse & TageEn kärlekshistoria bygger till stor del på hittills privata familjefilmer tagna med Hasses pappas för 30-talet ovanliga 16mm’s kamera. Detta varvas med intervjuer med familj och kollegor som stod dem nära och fick uppleva den speciella vänskapen på nära håll, samt nutida komikerna Henrik Schyffert, Petra Mede och Henrik Dorsin m fl som berättar om Hasse & Tage-arvet. 

Foto: Bengt Michanek/Nordisk Film

Det är en kärleksförklaring till en av de vackraste bromancerna i svensk kulturhistoria. Man kan tycka vad man vill om Hasse och Tages humor, men den kärlek som finns i Tages ögon när han ser på Hasse – det är objektivt vackert. Produktionsbolaget Svenska Ord var en maktfaktor i svensk humorindustri från mitten av 50-talet till mitten av 80-talet, starkt kopplat till folkhemmet. Människor från höger till vänster kunde mötas i Hasse och Tage. Förre försvarsministern och moderaten Anders Björk sitter i Svenska Ords skrivarstuga i Vitabergsparken och berättar att högern var avundsjuka för att vänstern hade Hasse och Tage. Visst fanns det högerkomiker men inte med så stort inflytande och makt över svenska folket. 

Det är lätt att luta sig tillbaka och svepas med i folkhemsnostalgin – även om beskrivningen av det välkomnande och enhetliga, nästan klasslösa samhället som beskrivs nog mer är ett rosaskimrande minne än något annat. Inget internet och endast Public Service som producerade radio och TV gjorde det å andra sidan mycket lättare att nå ut till alla än nu.

Den som har koll på Svenska Ords historia, med skrivarstugan i Vitan och offentliga kärnkraftsbråk med Palme känner igen mycket. Just den biten är ytterst fascinerande när man tänker på det, där satt självaste Olof Palme och diskuterade hetsigt men ändock respektfullt med en komiker.

En del berättelser var nya för mig, som att de inte bara gjorde stödgalor utan också arbetade praktiskt för Amnesty. Men framför allt har Magnusson fått tillgång till en del nytt överraskande material som privatpersonerna Hasse och Tage, deras roliga mammor samt de olika klassbakgrunderna. Det är berättelserna från sönerna om hur de var som fäder som berör allra mest. Det var inte alltid så jättelustigt att vara barn till spelevinken Hasse.

Hasse & Tage – En kärlekshistoria är också en sorglig film. En film om hur familjetragedier ger svallvågor och präglar även kommande generationer. En film om att mista en vän och aldrig känna sig riktigt hel igen.

 

Hasse & Tage – En kärlekshistoria hade biopremiär 6 september 2019

 

 

Sykunnig exskådis och filmvetare som gillar roliga replikskiften, snygga dramaturgiska linjer och medveten välgjord kostym. Letar efter det överraskande familjära.