Vill jag vissla så visslar jag – Recension

Med bara dagar kvar på ett fyraårigt straff, får Silviu reda på att den sedan länge försvunna modern har återvänt för att ta Silvius lillebror till Italien. Silviu som uppfostrat brodern sedan modern övergett dem och älskar denne över allt annat, får panik. När de sociala omständigheterna i det rumänska ungdomsfängelset dessutom snabbt försämras för Silvius del, ser han ingen annan utväg än att rymma; detta trots att en utbrytning är lika med förlängt och hårdare straff med flera år. I fängelset förälskar han sig dessutom i praktikanten Ana och han drömmer om att ta henne med sig på flykten. Detta blir vad som håller honom vid sina sinnens fulla bruk, men också det som leder fram till den slutgiltiga kollapsen.

Filmen bygger på en pjäs som regissören Florin Serban, omarbetat tillsammans med manusförfattaren Catalin Mitulescu. Enligt uppgifter har man i filmmanuset, valt att göra huvudpersonen mer sympatisk. Jag vill helst av allt inte se originalpjäsen om dessa uppgifter visar sig stämma, eftersom filmens Silviu(George Pisteranu) knappast kan beskrivas som”sympatisk”. Han är arg, inåtvänd och våldsam, på gränsen till psykotisk. Han är lika avtrubbad, som han är gränslös. Men han älskar sin bror. Han dödar honom hellre än låter honom följa med modern.

Filmen är filmad med skakig handkamera som gör att det blir extremt jobbigt att följa med i handlingen.  Det taffliga kameraarbetet gör filmen svårtillgänglig, eftersom jag hela tiden tappar fokus. Det gör mig arg eftersom det förstör dynamiken. Det blir helt enkelt ett estetiskt brus som fuckar upp och dessutom ger mig huvudvärk.

Florin Serban har sagt att merparten av ensemblen är ungdomsbrottslingar som han valt ut från olika rumänska fängelse-workshops. De spelar alltså i viss mån sig själva, vilket förklarar varför samspelet känns så äkta. När jag kommer till scenen där Silviu ställer sin mor till svars för hennes inblandning i destrueringen av hans liv, så börjar jag gråta. Jag gråter för att något inuti mig går sönder. Jag gråter för allt det jag lämnat bakom mig och det som blev kvar.

”Du har förfan förstört mitt jävla mitt liv” skriker Silviu till sin mamma, utom sig av sorg.
Och jag kan känna hur jag faller ned i ett bottenlöst hål där inget ljus finns.

Wow.