Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Onyanserat

The Greatest Movie Ever Sold – Trailer

He´s not selling out, he´s buying in!

Min favoritagitator och provokatör är tillbaka och den här gången är han förbannad på produktplaceringen i Hollywoodfilmer. Morgan Spurlock räddade mitt liv en gång med sin dokumentärfilm ”Super Size Me” och för detta kommer han alltid att ha en plats i min hall of fame.

Jag var 19 när jag flyttade hemifrån. Bortskämd och van med mat på bordet flera gånger om dagen infann paniken sig snabbt. Vad skulle jag äta? Hur lagade man mat egentligen? Lösningen blev McDonalds! Jag köpte en månads ranson åt gången och frös in. Efter ett par minuter i ugnen var burgarna sådär härligt gummiaktiga och lite småfuktiga. Detta pågick ett tag men efter ett tag lärde även jag mig att laga till en riktig måltid. En och annan fylleburgare slank ju dock ändå ner varje helg men 2004 hände någonting. Efter att ha sett ”Super Size Me” slutade jag helt att äta på McDonalds under fyra års tid. Jag mådde bättre, blev piggare och ännu snyggare. Faktum är att jag fortfarande kan äcklas av tanken av att hetsäta skräpmat även om jag numera då och då kan trycka i mig en BigMac eller en pizza som nödlösning.

Det sköna med Spurlock är att han är nyanserad i sin ilska. Han går aldrig på som en ångvält och kör med pekpinnemetoder som många andra i genren, ingen nämnd, ingen glömd. Istället lyfter han snyggt fram det som retar upp honom, vrider och vänder på ämnet och går all-in i ett härligt, ironiskt och sarkastiskt experiment som både roar och oroar.
Spurlocks nya produktion, ”The Greatest Movie Ever Sold” verkar inte vara något undantag. Som vanligt ligger det hårt jobb och mycket frustration bakom för att kunna ro i land ett sådant här projekt.

Trailer till The Greatest Movie Ever Sold från rstvideos trailerarkiv.

Produktplaceringar ja, ”The Greatest Movie Ever Sold” handlar rätt och slätt om att göra en blockbuster inom dokumentärfilm, enbart genom företagssponsring. So what? I dagens kommersiella samhälle känns det ju som en piece of cake. Det är väl bara att lyfta luren och säga att vi visar er logotype eller produkt i den här och den här sekvensen för si och så många dollars? Nja, riktigt så enkelt gick det givetvis inte. Spurlock kontaktade över 500 företag för att slutligen få med sig 15 på resan. Han försökte vid ett tillfälle få med sig BP med motivationen ”Är det något varumärke som behöver få ett lyft så är det väl ändå BP?”. För den oinsatte hänvisar jag här till allas vår vän Google. Enligt uppgift var ”the board of directors” måttligt roade av detta förslag.

"1,5 million bucks? Sign me up!"

Idén till ”The Greatest Movie Ever Sold” kläcktes när Morgan Spurlock satt hemma i sin soffa och slökollade på ett avsnitt av ”Heroes”. Hayden Panettiere’s rollfigur fick där en bil av sin pappa, en Nissan Rouge, varpå man körde close-up efter close-up på den där förbannade bilen och som om inte det vore nog så nämnde man bilmärket vid namn, gång efter annan.

–  Nej, om man skulle ut och ta sig en tur i sin nya fina Nissan Rouge?

–  Visst, men tänk på att en Nissan Rouge har en topphastighet på 110 Mph, så kör försiktigt!

–  Tack pappa, jag är så glad över min Nissan Rouge, alla mina superhjältekompisar kommer att bli sååå avundsjuka!

Ungefär sådär kunde det låta och det är klart att Spurlock blev förbannad. Jag kan ju själv sitta och reta upp mig på när Persbrandt drar fram sin Sony Ericsson K850 i Beck-film nummer 352 och fotografen gör en sådan brutal megazoom på telefonen att man ser fettfläckarna på skärmen. Samtidigt kan jag tycka att det finns värre problem i samhället att fokusera på och jag är därför tacksam att Spurlock finns vid min sida så att han kan hjälpa mig igenom även detta i-landsproblem.

"Produktplacering? Vad snackar du om? This is home made!"

Filmen fick ett varmt mottagande på filmfestivalen i Sundance och har premiär i USA den 22:e april.

Trailern är svår att betygsätta eftersom det är en dokumentär och det händer väl inte jättemycket men enbart telefonsamtalet 1.16 in i trailern motiverar ett högt betyg och det är alltid underhållande att se pengakåta, naiva och inskränkta jänkare köpa den stora lögnen. Jag hoppas och tror att Spurlock fortsätter att sätta djupa avtryck i mitt liv, även om jag innerst inne tror att ”The Greatest Movie Ever Sold” snarare kommer att förändra mitt sätt att se på film framöver. Det är dock en risk jag är villig att ta.

Jag avslutar med att bjucka på ett gäng sköna och mindre sköna produktplaceringar genom tiderna.

LEAVE A RESPONSE

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Missförstådd kverulant, född i fel århundrade. Det finns inga gråzoner, allt är svart eller vitt, fast mest svart. Njuter av lidelse, yta och syntpop. Den vackraste komplimang jag fått är "subtilt hämndlysten och underbar."