Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Onyanserat

Guldbaggegalan – vinnarna och förlorarna

Gabriella Pichler

Oavsett hur viktig eller oviktig man nu tycker att utdelningen av Guldbaggar är, så är det ett faktum att det igår delades ut en mängd priser till det som juryn tyckte var de bästa prestationerna inom svensk film 2012. Babben Larsson styrde kvällen och skämten låg på en rätt snäll nivå. Inslagen där hon klippts in i tre av årets filmer (Snabba Cash 2, En gång i Phuket och Cockpit) verkar ha delat folk i två läger – det dryftades bland annat på Twitter att det var pinsamt dåligt, men jag och soffkompisen därhemma hade i alla fall buskishumor nog att tycka att de var roliga (en som däremot såg allmänt skeptisk ut till det mesta som hände under kvällen var Matias Varela. Eller så hade han bara otur med sitt minspel varenda gång han filmades..). Däremot var ju skämtnivån på prisutdelarna som vanligt på riktigt låg nivå. VARFÖR envisas man med att prisutdelarna ALLTID ska spela upp nån pinig liten scen där de typ glömmer vilka de ska nominera, ska spela förvånade, eller drar krystade skämt? Har detta någonsin funkat? Nej. Det har det inte.

Kvällens vinnare var utan tvekan Gabriella Pichler och de övriga i teamet kring Äta Sova Dö, som fick gå hem med de fyra tyngsta baggarna, Bästa film, Bästa manus, Bästa regi och bästa (kvinnliga) huvudroll. Inte illa pinkat för både en debuterande långfilmsregissör och en debuterande skådespelare som Nermina Lukač!

Nermina Lukač

Kvällens största förlorare var Call Girl, som hade 11 nomineringar men bara fick fyra guldbaggar, till Bästa kostym, Bästa ljud, Bästa scenografi och Bästa foto. Att Hoyte van Hoytema som filmat Call Girl skulle kamma hem en Guldbagge var väl kvällens lågoddsare, men det känns ändå rätt talande att de baggarna filmen fick snarare var tekniska än konstnärliga, om man uttrycker det lite slarvigt. Är väl inte helt orimligt att tänka sig att juryn tagit intryck av debatten kring den eventuella Palme-skildringen i filmen när de gjort sitt val. Även om jag tycker att Call Girl var en riktigt bra film, kan jag ju föreställa mig ramaskriet om den tagit hem priset för bästa manus till exempel.

Årets svenska filmstolthet Searching for Sugarman var nominerad till fem baggar men gick till sist hem med endast en – å andra sidan i kategorin Bästa Dokumentärfilm. Tänk vilken konstig stämning det hade blivit ändå, om Guldbaggejuryn inte hade gett det här priset till den dokumentärfilm som till och med tagit sig hela vägen fram till Oscarsnominering.  Johannes Brost tog priset som bästa manliga huvudroll för sin roll i Avalon, som blev så omtalad och väl i stort sett var startskottet för hans comeback (nu är han ju överallt!).

Men, kvällens mest minnesvärda och fina ögonblick var ändå när Hans Alfredson fick årets Hedersguldbagge! Det var stående ovationer i salongen, och lätt kvällens enda vettiga tacktal, när han bland annat återberättade hela handlingen i den första film han gjorde, på ett mycket detaljerat och roligt sätt.

Hasse in action!

 

Alla Guldbaggevinnare 

Bästa film: Äta sova dö (Producent: China Åhlander)

Biopublikens pris: Sune i Grekland – All inclusive (Regi: Hannes Holm, Producent: Patrick Ryborn)

Bästa regi: Gabriela Pichler (Äta sova dö)

Bästa kvinnliga huvudroll: Nermina Lukac (Äta sova dö)

Bästa manliga huvudroll: Johannes Brost (Avalon)

Hedersbaggen: Hans Alfredson

Bästa dokumentär: Searching for Sugar man (Regi: Malik Bendjelloul)

Bästa manus: Gabriela Pichler (Äta sova dö)

Bästa klippning: Andreas Jonsson, Niels Pagh Andersen och Hanna Lejonqvist (Palme)

Bästa musik: Benny Andersson (Palme)

Bästa kvinnliga biroll: Ulla Skoog (Dom över död man)

Bästa manliga biroll: Peter Carlberg (Avalon)

Bästa foto: Hoyte van Hoytema (Call girl)

Bästa scenografi: Linn Nordquist (Call girl)

Bästa kostym: Cilla Rörby (Call girl)

Bästa utländska film: Amour (Regi: Michael Haneke)

Bästa ljud: Petter Fladeby och Per Nyström (Call girl)

Bästa visuella effekter: Andreas Hylander (Isdraken)

Bästa smink: Jenny Fred (Snabba Cash II)

Bästa kortfilm: Dance music now (Regi: Johan Jonason)

Guldspiran: Ella Lemhagen

 

LEAVE A RESPONSE

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.