Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Onyanserat

Onyanserat recenserar valfilm – Socialdemokraterna

soc

Såhär inför valet kommer Onyanserat recensera partiernas olika valfilmer. Vi fortsätter med Socialdemokraterna och lotten föll på Onyanserats Emil att tycka till om hur de kommunicerar med filmen som hjälp.

Stora, stolta, starka – ja, det var så en gång i tiden i alla fall – Socialdemokraterna har ett gäng valfilmer på sin hemsida. Den officiella valfilmen är Valfilm till välfärden. Så vi inleder med den:

Filmen behandlar åldringsvården. Och tyngden ligger på patos i den retoriska treenigheten. Filmen syftar till att väcka känslor. Vilket den också gör. Framför allt i repliken ”min mamma” och hur den uttalas. En sådan där replik som alla kan knyta an till samtidigt som den trots överanvändning består och lyckas väja undan för klichébeteckningar som sådana repliker normalt beläggs med. Filmen kopplar också ihop det privata med det politiska på ett fint sätt. Konkretiserar. Medelåldersmannens kläder vittnar om ett förhållandevis ”uppburet” yrke. Kreti och pleti glider knappast runt i kostym och slips så där en vanlig dag. Detta är ju givetvis ytterligare ett bevis på sossarnas desperata jakt på medelklassrösterna, ”villaägarna i Nacka” som de ibland kallas. För att de inte ska bli några missförstånd ser vi i bakgrunden också en välfylld bokhylla och konst på väggarna. Hängslen och livrem för att garantera att rätt målgrupp nås.

betyg3

 

Nästa film till rakning är Kära framtid:

Filmen visar ett gäng barn som springer genom ett bostadsområde, en skog och en äng. Under löpturen får de olika yrkesuniformer, någon blir så att säga läkare, en annan sjuksköterska och någon hockeyspelare (!?). Ett av barnen faller och de andra vänder om och lyfter upp henne, tillsammans – en lika lättköpt som fin symbolik. Också detta är en förhållandevis stark valfilm. Sossarna kör en del med sådan där enkla och samtidigt ”tungt” betydelsebärande händelser. Valfilm att likna vid Hollywoodfilmer i mittfåran, sådana som prioriterar hyfsat slipad och klassisk dramaturgi, och inte datorgenererade effekter. Anslaget är snyggt, med Shout Out Louds Tonight I Have To Leave It och dess upptrappning, lite cirkuskänsla. Och barnen tar fart, livet börjar liksom!

betyg3

 

Från fosterbarn till statsministerkandidat – 1 minut om Stefan Löfven:

Här blir det lite storytelling. Vi får (kort) följa Löfvens resa från… ja, fosterbarn till statsministerkandidat. Den känns amerikansk i sitt upplägg, det här med att berätta om den egna resan. Den ska ju också gärna börja i misär och landa i framgång. Skillnaden mot den amerikanska ”tejken” på denna arketypiska dramaturgi är att det här inte är fokus på den egna kraften, den egna ansträngningen, utan samhällets förmåga att lyfta människor. Därmed framkommer också till viss del den ideologiska skillnad som finns mellan sossarna och traditionell högerpolitik.

betyg2

 

Valfilm om jobben: 

Jobb, jobb, jobb. Tidigare en socialdemokratisk specialgren. Nu en fråga som ägs av Moderaterna. Här ser vi en ungdom som vrider sig i sängen, på grund av sysslolöshet får man anta. Sedan reser han sig till sittande i sängen, tittar mot persiennen, bakom vilken solen bryter fram, och småler. BOOM: ”Jobb, praktik eller utbildning för alla unga inom 90 dagar.” Nä, det kittlar knappast av det här. Filmen kommer däremot med en konkret åtgärd som Socialdemokraterna vill införa. Men raggar man röster på det sättet, det vette fan. Spännande är det i alla fall inte. Socialrealistisk valfilm i den avskalade skolan.

betyg1

Valfilm om skolan:

Det här är en bra valfilm. Även om den också dras med samma problematik som hela partiet dras med: Vilka är Socialdemokraterna och vad vill de? I sin tävling att triangulera varandra håller både Socialdemokraterna och Moderaterna på göra sig betydelselösa. I sossarnas fall gäller det specifikt nojan över medelklassen, samtidigt som man ändå försöker hålla sig väl med arbetarklassväljarna. På samma gång håller den politiska kartan på att ritas om: hårdare polarisering och småpartier som tar större plats. S kan lätt tas för att vara ett parti som egentligen inte tycker något. Det ger sig också tillkänna i denna film. Dramaturgiskt är det skarp kritik: Det lilla tjejen har inte samma möjligheter som den lilla killen. Denna ojämlikhet behöver justeras. Det är ju svårt att värja sig mot faktumet när  tjejen förklarar situationen. Samtidigt är det oklart vad partiet egentligen vill, vill de ta bort läxrut men inte annan RUT, eller vill de bara sänka taket? Här visar sig det problem sossarna har med att navigera mellan olika väljargrupper. Deras styrka var ju tidigare att de samlade både arbetarklassen och medelklassen under en gemensam berättelse. Skillnaden nu är att de inte längre har någon sådan, de sätter inte agendan på samma sätt. Därför framstår den känsliga navigeringen som att de är livrädda för att stöta sig med någon och bara vänder kappan efter vinden. Det finns en skarp ideologisk skiljelinje mellan det vänstra och det högra blocket och det finns en skiljelinje mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Den borde lyftas fram tydligare.

betyg3

 

Så, vi får väl se om väljarna köper att ”något gått sönder i Sverige”. Väljarundersökningar indikerar ju att det blir ett regeringsskifte. Med en socialdemokrati som är långt ifrån vad den har varit. Sedan gäller ju som vanligt att det bor en socialdemokrat i oss alla – så säger myten i alla fall. Även i Fredrik Reinfeldt. Det var också den han lyfte fram när han såg till att vinna två val på raken. Sedan var det inte socialdemokratisk politik som genomfördes, men retoriken kläddes i alla fall i sådan terminologi.

 

 

 

 

 

 

LEAVE A RESPONSE

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *