Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Onyanserat

TV-Klubben: Halt and Catch Fire avsnitt 6 & 7

halt

Semestertider och sånt gör att vi åter igen avhandlar två avsnitt i veckans TV-Klubb om Halt and Catch Fire. Och som vanligt är det spoilervarning för dig som inte sett avsnitten.

INGRID: Jag har verkligen börjat gilla den här serien nu, efter en lite trög start (eller snarare halvsäsong). Vad är din allmänna känsla Måns? Jag gillar hur karaktärerna har utvecklats, särskilt Cameron har ju blivit en mycket intressantare karaktär än i början, och även McMillan. Även om det fortfarande finns massor av frågetecken kring honom, så har han ju blivit mer sympatisk, eller i alla fall mer som en riktig person,  än vad han var i början. Inte minst eftersom vi får veta och se mer och mer av hans personlighet, som inte har den här Patrick Bateman (minus psykopatmördandet)-masken på sig.

MÅNS: Jag håller med dig. De två senaste avsnitten har höjt den nivån avsevärt. Jag gillar också hur den gamle chefen John har utvecklats. Från att ha varit en närmast klichéartad Texas-spjuver börjar han nu inse att Joe och hans gäng kanske är på väg att skapa historia. Det förödmjukande besöket till ägaren för att låna pengar var en point of no return för John, plus det faktum att hans äktenskap är i spillror gör honom till en man som inte längre har något att förlora. Jag tror att det kommer vara avgörande framöver och att han kanske blir den fjärde musketören när Cardiff lyckas slå världen med häpnad. Om det nu händer. Vad tror du?

INGRID: Gillar också hur chefen John Bosworth har utvecklats. Se bara på hur han reagerade på strippklubben när den slemmige affärsmannen (potentiell finansiär? kommer inte riktigt ihåg) sa att McMillan nog var bög, eftersom han inte tittat tillräckligt mycket på kvinnorna i lokalen, och John helt sonika slog honom på käften. Jämför med ett tidigare avsnitt, där John på ett helt vidrigt sätt lät sina polispolare misshandla McMillan för att sätta honom på plats. Nu försvarade han McMillan istället, och precis som du säger börjar han bli en slags fjärde musketör i gänget. Kommer de lyckas? Jag hoppas!

halt and catch fire mcmillan

I avsnitt 6 kommer en kraftig storm in över Dallas, och det känns ju alltid som upplagt för metaforrace hos manusförfattarna. Och det är fortfarande lite för mycket såna halvmärkliga detaljer tycker jag, som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka, eller om jag ska tolka dem över huvud taget? Som när McMillan står ute i stormen med två ficklampor (för att visa Donna och Gordons döttrar hur man kan använda  dem som ”vapen mot stormen”) och till slut står där i nån slags superhjälte-pose, eller jag vet inte vad. Vad tänkte du om den scenen? Eller som att Gordon är ute i stormen i desperat jakt på en speciell sorts docka till sin dotter, och råkar på en död person på gatan utan att göra något. Efter att dessförinnan dessutom ha slagit sönder fönstret till en leksaksaffär för att sno en docka.  Och i avsnitt 7 verkar han tappa det helt när han är ensam hemma med barnen och kvällen slutar med att barnen somnar på golvet och Gordon står ute och gräver i trädgården. Gordon är en katastrof-på-väg-att-hända just nu känns det som.

MÅNS: Jag tolkade stormen som ett crescendo – och efter stormen kommer det relativa lugnet. Joes uppvisning för barnen tror jag var rent strategisk – han ville visa för Donna att han är en människa snarare än en psykopat.

Som det ser ut nu är alla fokuserade på den där COMDEX-mässan som kommer bli direkt avgörande för Cardiff. Där måste de imponera på hela branschen och övertyga skeptikerna att Cardiff inte är ett fattigmans-IBM. Du säger katastrof-på-väg-att-hända. Jag säger att vi redan är där. Gordon har balanserat på gränsen i ett par avsnitt, men nu känns hans beteende helt psykotiskt. Det är intressant att se hur både Gordon, Joe och Cameron är bräckliga på olika sätt. Och hur de på något märkligt sätt kompenserar för varandras brister.

INGRID: En anledning till Gordons meltdown är väl den här konflikten kring vad som egentligen är det viktigaste med datorn de håller på att utveckla. Cameron kommer på att de ska ge datorn ”en själ”, det vill säga att användaren ska kunna interagera med den, vilket Gordon förkastar helt till en början eftersom det tar massa kapacitet från datorn. Och när det sen kommer till designen av datorn blir det ännu värre, när den inkallade designern helt enkelt struntar i massa av specifikationerna som Gordon gett honom. Designern är en gammal vän till Joe, säger han, men Cameron fattar nästan med en gång att han i själva verket är en gammal pojkvän. Men hur förstår hon detta? Jag undrar om det var dåligt skrivet eller om det var jag som missade någon hint eller replik som tydde på detta?

halt and catch fire
Joe med designern, och exet, Simon.

MÅNS: Nej, jag tror bara att Cameron har blivit extremt bra på att läsa av Joes reaktioner och hur han förhåller sig till människor. Vad tyckte du om sidostoryn om Donna och hennes chef? Det var ju helt klart upplagt för ett litet konferensknull – men att det var Donna som tog initiativet till kyssen överraskade mig. Hur hon misstolkade honom när han uppmanande henne att vara modig. Är det så att hon bör hoppa av sin nuvarande arbetsplats och ta klivet över till Cardiff? Är det i själva verket det som är det modiga steget hon behöver göra? Hon är ju uppenbart smartast i alla rum hon befinner sig i , samtidigt lägger hon hela tiden band på sina ambitioner. Frustrerande!

INGRID: Ja, verkligen! Hon måste ju börja jobba på Cardiff istället, det trodde jag redan efter avsnittet när hon kom in och räddade de förstörda filerna  (som egentligen inte var förstörda, men det är ju en annan historia), och nu är det ännu högre tid. Alla problem med datorn som Gordon kommer hem och berättar om har hon ju lösningar på – är han för stolt för att erkänna att de egentligen borde ta in henne i arbetet, eller vad är det frågan om?

När det gäller Donna och chefen så var det rätt ruttet av honom att lägga skulden på henne när det var så uppenbart att det fanns en spänning mellan dem. Även om hon nu misstolkade hans uppmaning, och hans besök i hennes rum. Nu hoppas jag verkligen att Donna får möjlighet att lämna de där tråkiga arbetsuppgifterna och den torra chefen och visa vad hon går för på Cardiff i stället. Om inte Gordon bryter ihop helt förstås…

Halt and Catch Fire visas på C More Series, och avsnitten läggs även upp på C More Play och Filmnet.

 

LEAVE A RESPONSE

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.