Post Type Selectors

A Girl Walks Home Alone at Night – Recension

A Girl Walks Home Alone 1

Detta är ett stycke lika märklig som vacker vampyrwesternnoirkärleksfilm. Sin City hette staden i Sin City (2005), Bad City heter staden i A Girl Walks Home Alone at Night. Förutom att filmerna har vissa visuella likheter så delar städerna atmosfär; en atmosfär av synd och ondska. Runt Bad City löper en uttorkad flodbädd som tjänar som massgrav för de som fallit offer för staden.

A Girl Walks Home Alone 5

Ana Lily Amirpour är född i England, bor i USA och har iranska rötter. En bakgrund som märks väl i hennes regidebut A Girl Walks Home Alone at Night. I Bad City talar människorna persiska men lever i en värld präglad av amerikansk och brittisk kultur. The Girl (Sheila Vand) är en vampyr med hyfsat sund uppfattning om rätt och fel, hon ”suger inte ut” vem som helst. På nätterna ger hon sig ut chadorklädd och jagar offer, mest jeppar som betett sig illa. En bit in i rullen lägger hon också vantarna på en skateboard, som hon använder för att förflytta sig, lika värdigt som fräsigt. Arash (Arash Marandi) är i sin tur en James Dean-liknande lirare med pilotbrillor och Zippo samt en heroinberoende far (Marshall Manesh) som ställer till problem för honom. The Girl (Vand) och Arashs (Marandi) vägar korsas.

A Girl Walks Home Alone 11
The Girl (Vand).

A Girl Walks Home Alone at Night fokuserar på formen. En noggrant utarbetad och fullföljd estetik. Varje bildruta skulle funka som skärmdump, bakgrundsbild på Facebook eller höglajkat Instagram-foto. Det är visuellt frosseri, närmast ett slags porr; noirporr. Även kameravinklarna är uttänkta. Vid ett tillfälle får vi se ett liks ”synfält”, FPS (First-Person Shooter) vill säga. Musiken blandar iranska hittar med brittisk modern rock och Ennio Morricone-liknande stycken. Bland annat får ett trött band som White Lies se en av sina bättre låtar, Death, bli ännu bättre i en scen som mer påminner om en rockvideo än en film – ursnyggt.

A Girl Walks Home Alone 3
The Girl (Vand) och Arash (Marandi).

Utöver ovan nämnda Sin City bär filmen spår av Låt den rätte komma in (2008), på fler sätt än det mest uppenbara, och Jim Jarmusch. Det hade varit fullt logiskt om Tom Waits klivit in i bild, han hade säkert passat i den där stan också.

A Girl Walks Home Alone 7
I Bad City ser gangstrarna ut som Ninja i Die Antwoord.

Jag är helt torsk på detta. Det är mycket yta, men vilken yta sedan! Eventuella djupare (politiska) innebörder kan man säkert läsa in om man väljer att göra så. Men på samma sätt som allt det David Simon rör vid mest har journalistiska och sociologiska värden, har det Amirpour rör vid mest popmusikaliska kvaliteter – i alla fall efter första långfilmsförsöket.

A Girl Walks Home Alone at Night hade biopremiär 25 september.

betyg5