Älska mig
Recension Serier & TV

Älska mig – Josephine Bornebusch förtjänar stående ovationer

I denna serie får vi följa Stockholmare i tre generationer genom vänskap, sorg och romantik. Här handlar allt om relationer – kan inte låta bli att tänka på seriefavoriten Bonusfamiljen, minus barn. Förutom att spela en av huvudrollerna har Josephine Bornebusch även skrivit manus och regisserat. Tydligen är mycket i serien hämtat från verkligheten.

Jag har sett första säsongens alla sex avsnitt och är faktiskt lite förälskad i denna serie. Önskar att jag själv hade skrivit och regisserat den – jag skulle vara sprickfärdig av stolthet! Hoppas verkligen att Josephine är megastolt över sig själv. Det borde hon vara. Jag är hursomhelst väldigt imponerad!

Serien bjuder på så många bra scener! De radas upp en efter en. Vardagssituationer som de flesta av oss har varit med om varvas med skruvade situationer som ändå känns märkligt sannolika. Det är ett mycket bra manus och en trovärdig dialog som aldrig känns det minsta krystad. Vi bjuds även på ett väldigt fint foto, ett fantastiskt soundtrack, strålande casting och utmärkt regi! Alla skådespelarna är perfekta i sina roller. Sverrir Gudnason, Johan Ulveson, Ia Langhammer, Görel Crona, Sofia Karemyr, Christoffer Wagelin, Dilan Gwyn och Nina Zanjani briljerar.

Sofia Karemyr och Gustav Lindh. Fotograf: Frida Wendel

Klarast lysande tycker jag att Gustav Lindh är i rollen som lillebror Aron och så Josephine själv förstås. Hon är tämligen långt ifrån sin karaktär Mickan i Solsidan, men samtidigt lika underbart hopplös. Omöjlig att inte älska. Josephine har en otrolig känsla för ton och tajming. Åren med Solsidan har säkerligen gjort sitt. Älska mig är en betydligt mörkare historia, så vänta er inte att någon skojsig Ove Sundberg dyker upp. Det här är först och främst ett relationsdrama, med vissa inslag av komedi.

Redan innan serien haft premiär har amerikanska ABC planerat en egen version. Love me ska följa en familj i Chicago på samma sätt som i den svenska förlagan. Bornebusch är exekutiv producent och ett pilotavsnitt är beställt. Så coolt!

Gustav Lindh och Dilan Gwyn. Fotograf: Frida Wendel

Älska mig utspelar sig på Södermalm med omnejd. Säsong två spelas in i Midsommarkransen denna månad. Det är bara ett par minuters promenad från mitt hem och jag känner mig nu ännu mer stolt och glad över att bo just här.

Det här är serien jag har längtat efter. Precis rätt balans mellan drama och komedi, exakt min typ av humor och många intressanta relationer att frossa i. Älska mig träffade rakt i mitt hjärta och jag hoppas att den landar lika bra hos er andra. Jag har funderat över vilket betyg jag ska sätta, men inser att jag inte kan nöja mig med att ge en futtig 4 – det känns för snålt. Den är värd mer än så. Jag är faktiskt inte missnöjd med något, förutom att det var så få avsnitt! Serien känns specialskriven för mig, så något annat än en femma vore fel! Jag toklängtar redan nu efter säsong 2.

Serien Älska mig har premiär 11 oktober på Viaplay.

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.