Aretha Franklin

Amazing Grace – En konsertfilm för fansen

Bra

• Aretha Franklins förtrollande röst

Dåligt

• Långtråkig

Musikfilmer verkar vara populärare än någonsin. Det senaste åren har jag exempelvis tokälskat både Rocketman (Elton John) och Bohemian Rhapsody (Freddie Mercury) och även haft behållning av underhållande The Dirt (Mötley Crue). Det måste klargöras direkt, Amazing Grace är tyvärr inte något liknande om Aretha Franklin, vilket är synd. Det här är en konsertfilm, ingen dokumentär. Jag visste det tack och lov innan mitt biobesök och det är viktigt att du också vet det innan du kliver in i biosalongen. Annars finns det stor risk att du blir blir besviken – om du inte avgudar Aretha Franklin.

Det är inte så att det inte finns tillräckligt med intressant stoff för att berätta om denna souldrottning. Hon hade ett minst sagt kaotiskt privatliv och var bara barnet då hon som 12-åring blev gravid och födde en son. Barn nummer två fick hon då hon var 14 år. Här finns även ämnen som en misshandlande make, skilsmässor, alkoholism, diabetes och cancer – utöver den fantastiska musikkarriären alltså. Inget av detta berörs i filmen.

Filmen är en tidigare ovisad konsertfilm som är inspelad i en baptistkyrka i Los Angeles år 1972. Efter 11 raka listettor bjuder soulmusikens gudmor Aretha Franklin på två kvällars konsertmagi som ska förevigas i hennes legendariska livealbum Amazing Grace. På plats finns även den Oscarsvinnande regissören Sydney Pollack, anlitad att fånga konserterna på film. Sedan dess har dessa magiska kvällar förblivit osedda. Först nu, 47 år senare, får de se dagens ljus.

Svettigt värre blir det, men strävan efter någon slags dramaturgi verkar ha tynat bort i hettan. Det finns några ljuspunkter: Den roliga pastorn, den stolta pappan, publikens och körens hänförda reaktioner när hon sjunger – och såklart Arethas fantastiska röst. Älskar du Aretha Franklin kommer du inte ha lika långtråkigt som jag. Själv blev jag inte särskilt berörd. Visst hennes röst är förtrollande vacker, men musiken är enformig.

Det handlar mycket om gud – såklart, konserten är ju i en kyrka. De är glada att de är frälsta sjunger de. Jag funderar på om jag hade stått ut med att höra någon annan djupt religiös sångerska ohämmat prisa herren i 90 min. Exempelvis Carola. Svaret är nej! Sången är som sagt väldigt vacker och här finns mycket starka känslor, men som film är Amazing Grace ingen höjdare.

Amazing Grace har biopremiär den 23 augusti

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.