Recension Serier & TV

Bra

• Skådespelarna kämpar verkligen på.
  • Vackra Åre.

Dåligt

• Oerhört tunt manus.
  • Haltande regi.

Viaplay har beskrivit sin nya serie i vackra Åre som en mix mellan Chicago Fire och Grey´s Anatomy. Jag är ett stort fan av dessa långkörare och mina förväntningar var höga på en svensk version. Jag har alltid gillat svenska produktioner och kan ärligt säga att vi spottat ut mycket bra grejer genom åren inom de flesta genrer. Åreakuten inleds med att nybakade ST-läkaren Zara (Nadja Halid) får chansen att komma iväg till fjällen för jobb på Hälsocentralen.

Det som gör mig måttligt irriterad är att Zara verkar ha gått en månad på läkarprogrammet då hennes tafatthet och nervositet i första avsnittet är på gränsen till parodisk. Tänk dig läkarna i komediserien Scrubs, minus komedin. Detta får mig genast att tänka på om det hade varit en manlig läkare, hade han framställts på samma pinsamma vis? Min inre feminist gormar i det tysta. Men det blir bättre för Zara trots en förbannat otacksam start och det är enbart Halids förtjänst.

Det finns en blandning av karaktärer i Åreakuten som ambulanssjuksköterskan Sofia (Tiril Wishman Eeg-Henriksen) som är det närmaste komiker man kan komma i denna produktion. Hade gärna sett mer av henne då hon påminner om den charmiga huvudkaraktären Johanne (underbara Ida Elise Broch) i den härliga serien Hjem til jul.

Seriens dragplåster är Göran Gillinger som vi många saknat men varför i hela friden får han så lite speltid? Gillinger är en fena på komedi (älskade honom i en Fyra för tre) och här hade manusförfattarna kunnat vinna mycket på att göra hans karaktär både charmigare och roligare men han förblir anonym. Även om en karaktär har varit med om lite saker i sitt förflutna behöver man väl inte slösa bort en såpass charmig skådespelare när han äntligen är tillbaka på bästa sändningstid igen?

Vissa av skådespelarna som inte tillhör huvudensemblen är riktigt usla. Sämst av de sämsta är det gifta paret där frugan försökt ”bota” makens sexberoende med silvertejp då det sägs fixa det mesta (Ryanair är stora fans!). Men här slutar det med ett parodiskt dåligt skådespel där maken inte ens kan skådespela att hans kronjuveler ligger tight till, bokstavligt talat. Åreakuten hade kunnat vara så bra med ett charmigare och roligare manus då man måste slänga in lite komedi i mixen av allvar för annars blir det bara pinsamt.

Klippningen och filmandet hade kunnat ge mer fart i räddningsscenerna, precis som i Chicago Fire där det görs riktigt bra. Men här handlar det med all säkerhet om skillnaden på produktionskostnader och det är jäkligt synd. Vi har mycket begåvade tv- och filmskapare i Sverige som med stora budgetar utfört stordåd, t.ex. eminenta Johan Renck vars helt fantastiska miniserie Chernobyl gjorde succé förra året.

Varför har man inte gjort som i Grey´s Anatomy och fokuserat mer på karaktärernas privatliv och inte bara urtrista undersökningar av diverse människors kroppsdelar och svimningar till höger och vänster? Jag gillar verkligen inte att klaga på svenska produktioner men Åreakutens manus är verkligen torftigt och det är totalt slöseri med skådespelarinsatser. Även regin haltar rejält och det känns många gånger mer som en realityserie än som en dramaserie.

Samtidigt tror jag ändå att Åreakuten kommer locka tittare i sommar men tills nästa säsong behöver man verkligen ge några riktigt hungriga och charmiga manusförfattare chansen. Höjs även tempot i räddningsscenerna kan det bli en riktigt bra andra säsong. För det är detta järngäng av skådespelare förtjänta av!

Åreakuten finns att streama på Viaplay