Attenberg – Recension

Marina, 23 år, bor i en sliten grekisk industristad vid havet. Hon bor tillsammans med sin far, som är sjuk och förbereder sig inför sin död. Hennes bästa kompis Bella verkar också vara hennes enda vän, även om Marina inte verkar tycka särskilt mycket om henne egentligen. Hon kallar Bella rovdjur, och poängterar hur många killar hon varit med. Marina är nämligen helt sexuellt oerfaren, medan Bella är den totala motsatsen.

Filmen inleds med en scen där Bella ska lära Marina att hångla. Det ser absurt och obekvämt ut, och mynnar ut i en kattfight där de båda härmar katter och väser och beter sig.

Och på något vis handlar Attenberg om djuriska beteenden, kanske snarare än relationer. Marina betraktar människor utifrån som om hon inte förstår sig på deras beteende, hon kollar ofta på sir David Attenboroughs naturfilmer och scener där djur härmas återkommer flera gånger i filmen.

Bella och Marina

Det är en lite kylig och distanserad stämning i filmen, jag blir inte riktigt klok på vad regissören Athina Rachel Tsangari vill säga mig. Samtidigt gillar jag den kompromisslösa Marina, som typ är motsatsen till en klassisk kvinnoroll på film. Hon skäms inte för att erkänner att hon inte vet hur hon ska göra när hon hånglar med en man för första gången, hon ifrågasätter hela upplägget med heterosexuella relationer och sitter framför naturdokumentären och härmar fåglarnas parningsläten.

Det är säkert uppenbart vid det här laget att Attenberg är en film av det konstnärligare slaget, och lite seg tycker jag att den blir ibland. Men den är oförutsägbar och fascinerande, och absurt komisk i sina stunder.  Säga vad man vill om scenerna där Marina och Bella, klädda i likadana klänningar i olika färger, utför stiliserade pardanser som härmar olika djurbeteenden på en öde stengård. Pretentiöst, javisst, men jäkligt estetiskt och knäppt. Skulle faktiskt kunna vara en sketch i ett skruvat humorprogram.