Recension Serier & TV

• En superhjälte som bryter mot heteronormen

Dåligt

• Trist manus
  • Ointressanta karaktärer
  • Ännu ointressantare skådespelare
  • Billig produktion på alla sätt

Efter att Christian Bale och Christopher Nolan tackade för sig efter den bästa trilogin som någonsin skådats om Batman behövs det verkligen något extremt innovativt för att göra Gothams hjälte intressant igen. Producenten Caroline Dries (Vampire Diaries) är modig eller möjligtvis dumdristig(!) att anta utmaningen att skapa tv-serien Batwoman.

Batman har varit en favorit sedan jag som liten kotte satt varje söndagsmorgon och såg Batman och Robin slåss med stora pratbubblor som resultat för varje smäll de gav eller mottog. Favoriten i dräkten är självklart Bale (något annat är befängt) så föreställ er mitt hånskratt när jag fick tillgång till ett avsnitt av Batwoman.

Bild: HBO.

Bruce Waynes kusin Kate (Ruby Rose) kommer tillbaka till Gotham efter tre år hos någon asiatisk kampsportsmästare som låter henne bada i isvakar för att härdas (låter bekant). Kate har alltid sett Bruce som sin bror som på ett ”mystiskt” sätt har varit försvunnen i tre år. Gotham city ligger på gränsen till laglöst kaos som Kates far (Dougray Scott) håller i schack med en privat säkerhetsstyrka som heter ”Crows”.

Det brukar finnas gott om spännande skurkar i Batmans universum men denna gången lyckas man inte överraska då den kriminella ledaren är Alice (Rachel Skarsten) som bara är allmänt knäpp och arg på någon eller något. Hennes undersåtar kamouflerar sig med djurmasker för att skrämmas, vilket känns förlegat och inte så läskigt vid det här laget. Vad jag gillar är att Kate är lesbisk med ett brustet hjärta i bagaget vilket känns nytt och fräscht men det är också det enda som tilltalar mig tyvärr.

Bild: HBO.

Vad som alltid gjort Batmans universum så tilltalande är alla spännande karaktärer och de ofantliga summor pengar som har getts till dessa produktioner vilket vi vet oftast leder till ett snyggt hantverk. Men det gäller inte Batwoman som är en riktig lågbudgetserie som liknar ett dåligt hemmabygge. C-skådisar gör sitt bästa att leverera ett trist manus, pinsamt dåligt koreograferade slagsmål och billig scenografi. Valet av Ruby Rose som Batwoman känns rätt utifrån att hon är en cool brud men någon vidare skådespelare är hon tyvärr inte.

Borde fungera som Batmans kusin med sin stelhet men hon är på tok för mekanisk och uttryckslös, precis som jag tyckte hon var i Orange Is The New Black. De andra skådespelarna kan jag inte ens nämna då jag glömde av dem efter 5 minuter. Hade verkligen hoppats att jag skulle ha fel och att Batwoman skulle slå mig med häpnad men tyvärr blev det ännu en besvikelse i min dröm att få njuta av Batmans universum igen.